Het grote bromfietstopic (idee: Plips)

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Wat voor bromfiets heeft/had de MFBfreak?

Een solex natuurlijk!
7
7%
Een mobylette/Peugeot
9
9%
Een vespa
5
5%
Een kreidler/zundapp
41
40%
Een berini/union/sparta/gazelle
8
8%
Wat anders
33
32%
 
Totaal aantal stemmen: 103
Gebruikersavatar
HermanH
Berichten: 3528
Lid geworden op: 22 mei 2015, 20:39
Locatie: Omgeving Breda

16 dec 2018, 21:59

Hehe de eerste rit is geslaagd (heen en terug EV cafe Hengelo). Weer eentje zonder rookpluim 8)
http://gromsound.mfbfreaks.com/brom/evespa.htm

Afbeelding
:text-bravo:
Binnenkort uitverkoop
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7451
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

04 aug 2019, 11:04

Ha zomertijd, solextijd! Kiek es Plipsie:

bleu_atoll_k.JPG
dr zit heden Bleu Atoll in de spuit :character-smurf:

oeps ik zie net dat dit project best al wel een lange aanloop heeft..
viewtopic.php?p=203785#p203785
maar nu gaat het schnell!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
onmogelijkhier
Berichten: 1906
Lid geworden op: 06 jul 2013, 22:39
Locatie: Capelle a/d IJssel

04 aug 2019, 11:09

Bij IKEA gehaald :D
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7451
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

04 aug 2019, 12:00

ja nou! en ik heb ook een origineel Velosolex papieren instructieblad voor de montage!
toch wel redelijk uniek zon meccano brommert, erg handig restaureren.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
Plips
Berichten: 3798
Lid geworden op: 23 jul 2009, 19:24
Locatie: Het wilde oost'n

05 aug 2019, 11:19

Ah, je gaat een 5000 met midi-wielen knutselen?
Wit tankie, kappie en blinde lichtplaat?

Ik zit met de Solleks nog tegen het motortje aan te hikken, ook geen prioriteit.

Ondertussen ben ik bezig met het bekwamen in het besturen van een "dikke brommer" :auto-sportbike:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
Gebruikersavatar
Kojak
Berichten: 1397
Lid geworden op: 15 okt 2010, 09:06
Locatie: Limbabwe

05 aug 2019, 12:13

dubbel
Laatst gewijzigd door Kojak op 05 aug 2019, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
Gebruikersavatar
Kojak
Berichten: 1397
Lid geworden op: 15 okt 2010, 09:06
Locatie: Limbabwe

05 aug 2019, 12:18

Brommers, het blijft leuk vooral als het aangenaam weer is.
Zelfs met het bloedhete weer rij ik lever met 50cc dan met de daf cabriolet, waarin je weg schroeit.
Alleen jammer dat je die helm op moet, maar met zo'n halfopen helm is het prima te doen.

Gisterenavond na een camperweekeinde kon ik de verleiding niet weerstaan om de Kreidler even te pakken voor een blokje om.
Aansluitend ook maar even de 1968'er Vespa gepakt, maar helaas weer met een natte rug thuis gekomen.

Het kreng stopte er weer eens plots mee en kon gaan duwen...…...
Dus die onlangs extra extern (buiten het motorblok) aangebrachte dure bobine ( DUCATI ) is dus ook niet de oplossing.
Heb alles wat betreft benzine en ontsteking al gehad, van tank, carburateur, ontsteking, aan/uit schakelaar, nieuwe kabels etc.
Blijft een onbetrouwbaar kreng. Zou een motorrevisie soms de oplossing zijn, 'kwee niet of ik daarvoor de puf nog heb. Er is geen pijl op te trekken, soms stopt die er al mee voordat ik goed en wel de straat uit ben, dus de thermische warmte in het blok kan niet de oorzaak zijn.

Wellicht dat ik toch maar die E-scooter moet kopen bij mij in de straat, na vervanging van de kapotte accu's loopt die immers altijd.
Maar ik heb al een elektrische auto en wil het lekkere geronk horen, dus we zwoegen nog even verder en vooralsnog alleen maar met de Vespa kleine rondjes rondom het huis.
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
Gebruikersavatar
Plips
Berichten: 3798
Lid geworden op: 23 jul 2009, 19:24
Locatie: Het wilde oost'n

05 aug 2019, 13:04

@Zoemmmmsound
Ik zie zelfs de gewokkelde achterliggers die van het oranjeblauwzwart gekwaste sloopfreem komen dat je van mij ooit meenam (kocht? , kweeniemeer) heb je in de lak gezet, toch wel eerst rechtgeBEUKt?

@ Kojak
Frustrerend is dat ja, loopt 'ie met ietsjes choke dan nog wel? Rijdt hij ook wel eens langere stukken zonder problemen?
Zo had ik eens een bijna splinternieuwe Peugeot 101, niks aan gelogen maar wel al 30 jaar oud toen. Ook heel veel mee geëxperimenteerd maar niet betrouwbaar te krijgen, hij bleef warmlopen, dus dat de zuiger vast staat in de cylinder en bij afkoelen weer niks aan de hand.
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
Gebruikersavatar
Kojak
Berichten: 1397
Lid geworden op: 15 okt 2010, 09:06
Locatie: Limbabwe

05 aug 2019, 13:47

loopt 'ie met ietsjes choke dan nog wel? Rijdt hij ook wel eens langere stukken zonder problemen?
Neeeuhh hij stopt er gewoon mee, shoke of geen shoke en slaat niet meer aan. Soms, heel soms met moeite na een poosje amechtig duwen wil die wel eens een stukje pruttelen.

Langere stukken lukt soms ook, vooral als die weer eens onder handen genomen is ben ik overmoedig en denk ik dat het probleem eindelijk is verholpen, maar vaak voordat die gedachte weg is, stopt de motor er plots mee...……...en kan het duwen weer beginnen.
Dit zelfs met koude motor, soms voor het einde van de straat is bereikt, is het al uit met de pret.

Dus ik durf er eigenlijk al niet meer mee op pad.
Ik ga maar eens uitzien naar een goed adres voor een revisie van het blokkie
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
snameroc
Berichten: 4084
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

05 aug 2019, 13:55

Daar moet toch een oorzaak voor zijn.
Revisie klinkt als compressie verlies en of lagertjes dat kan toch niet een dag later over zijn tijdens de kou.
Ik zou gewoon graag de echte oorzaak kennen.
Gebruikersavatar
Kojak
Berichten: 1397
Lid geworden op: 15 okt 2010, 09:06
Locatie: Limbabwe

05 aug 2019, 15:02

Ik zou gewoon graag de echte oorzaak kennen.
Dat zou ik ook graag willen weten.
Maar de door mij uiteindelijk geraadpleegde specialisten weten het ook niet (meer).
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
snameroc
Berichten: 4084
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

05 aug 2019, 15:17

Zelf onderzoeken.
Is het 2 takt?
Vonk kun je zien, brandstof kun je extern toevoegen. Niet meer naar bed tot je het weet
Gebruikersavatar
onmogelijkhier
Berichten: 1906
Lid geworden op: 06 jul 2013, 22:39
Locatie: Capelle a/d IJssel

05 aug 2019, 15:22

Op het moment dat hij het niet meer doet EERST controleren of er brandstof bij de carburateur komt, is dit in orde dan de vonk controleren.
Soms werkt een nieuwe bougie ook in zo'n geval.
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7451
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

05 aug 2019, 15:52

Ik zie zelfs de gewokkelde achterliggers die van het oranjeblauwzwart gekwaste sloopfreem komen dat je van mij ooit meenam (kocht? , kweeniemeer) heb je in de lak gezet, toch wel eerst rechtgeBEUKt?
effe teruglezen jonge vriend die link staat er niet voor niks bij en beantwoordt al uwen vraaagen. ja gekregen en nee wel gericht, op de foto lijkt het krom maar er zit een regulier knikje in van wielbreedte naar zadelbalkbreedte.

ik vind een wit tenkie en vliegwielkap veuls te duurrrr en mijn puntgave zwarten van de snolex ga ik niet overspuiten. dus motorke blijft zoewarrt (kan ook nog, laatste franse 5000jes hadden dat). middenkapje zou blau moeten zijn, zelfde verhaal, maar ik zag wel een betaalbare witte bij de specialist. met een lapje alu kan het uiteraard ook dat is gratisch. alleen de koplamp is weer een probleem, schreeuwend duur, 2e hands niet te vinden en ik ben de rubbrmal koewait die ik ooit heb gemaakt. misschien ook maar nalassen van plaat gelijk de oltcit bumperhoek op rechts en een 3800 reflekkertje erin hangen.

Uiteraard heb ik met Kojak al een ruime briefwisseling achter de rug over het vespakreng. mogelijke oplossingen: pk50 mechaniek erin (alhier beschikbaar zeer betrouwbaar gebleken maar niet al te snel, herrie en rook te over voor de verslaafde petrolhead) of verelekrifiseren en dan ben je verder klaar (maar ook niet al te snel meer).
het is gewoon een keer op met die dingen ik moet ook altijd terugfietsen als ik de euvele moed heb om naar de oldtimerdag in boekelo (volgende dorp) te tuffen met zon oud kreng. of het nou een ouwe berini is of een solex flash of een gewone solex. nou mooi op stroom volgende keer 8)
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Hoewie Loewie
Berichten: 8428
Lid geworden op: 10 okt 2014, 14:12
Locatie: Veghel
Contacteer:

05 aug 2019, 17:43

Aansluitend ook maar even de 1968'er Vespa gepakt, maar helaas weer met een natte rug thuis gekomen.
Het kreng stopte er weer eens plots mee en kon gaan duwen...…...
Hoi. Aiaiai! Da's nie fijn. Ik heb vroeger veel aan brommers gesleuteld dus dit probleem integreert mij. Wat is het exacte type van deze Vespa? Kan ik eens even op zoek naar info op het net. Wellicht heb je wat foto's van het motorblok en zo? Met z'n allen moeten we er toch uit kunnen komen! :D
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Plaats reactie