Het grote bromfietstopic (idee: Plips)

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Wat voor bromfiets heeft/had de MFBfreak?

Een solex natuurlijk!
7
7%
Een mobylette/Peugeot
9
9%
Een vespa
5
5%
Een kreidler/zundapp
41
40%
Een berini/union/sparta/gazelle
8
8%
Wat anders
33
32%

Totaal aantal stemmen: 103
Kreidler

25 okt 2017, 14:01

Had ik idd nooit weg moeten doen. In de tijd dat ik hem had verdubbelde hij in waarde, ondertussen zijn de prijzen weer verdubbeld.
Marantz 1040 Marantz 112 Philips 212 Philips 22rh426/21z
gromsound
Contacteer:

25 okt 2017, 15:48

dan moet het hele verrekte ding uit elkaar en daar heb ik nu nog ff geen puf voor. Kost ook weer de nodige pecunia want dan moeten overal ook nieuwe lagers en keerringen in
houzo dan? ik wissel rolletjes zo om en als de lagers/keerringen ok zijn gaan ze gewoon terug al dan niet met vers vet. je hebt alleen even een sloop rolunit nodig van het juiste type. ik weet niet wat in zon laat germaansch ding zit, mogelijk 5000 spec. carterdichtingen zijn anders tussen vdH 3800 en 5k dus tegendeel moet wel kloppen.
trouwens waarom vervangen, kan best nog lang heel blijven ondanks die kras. ik had in al die jaren nog nooit een stukke rol. (wel te kleinen :mrgreen: )
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Plips

26 okt 2017, 08:36

De Duitse 3800(4600 is export) heeft bij mijn weten een verkleinde rolomtrek waarmee de max snelheid 25km/h bedraagt. Natuurlijk komt daar een gewone franse 3800 rol in terug zodat de maximum snelheid weer over de 30km/h gaat.
Dus jij durft zo'n rol met groef wel aan? Dat schept hoop!

De kosten voor een nieuwe rol zijn niet schrikbarend overigens (27,50) :
https://link.marktplaats.nl/m1089162051
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
gromsound
Contacteer:

28 okt 2017, 19:38

zo Plipsie kan weer even verder, na thuiskomt van het lochemse feescht (1600) hebben we het motorke op de gromsoundse werkbank getakeld, de kist solex-speciaal tevoorschijn gehaald en doorgesleuteld tot ie het deed potdikke! dat was kort voor 1800 netjes toch?
Veel plezier met het vervagnen van de krukasafdichting, en nee ook daar heb je geen speciaalgereedschap voor nodig! AMHD 8)
Plips

29 okt 2017, 07:27

Ik heb natuurlijk wel eventjes goed gestudeerd en me daarbij verzekerd van de meest veilige werkwijze wat het welslagen ten goede komt en letterlijk geen afbreuk doet aan het materiaal.
Het grootste gedeelte van de motor is van een soort carburateurlegering en best wel bros...

Ik kwam een filmpje tegen van een fransoos die eigenlijk best wel kundig te werk gaat TOT het moment dat de krukas eruit moet : hij begint met een hamer op de krukas te timmeren aan de schroefkant en probeert later te camoufleren dat hij een stukje opstaande rand uit had gebroken :shock:
https://youtu.be/3lVNMfgMQbA?t=20m20s

Zo doet Plipsie dat natuurlijk niet, die knutselt een elegante krukasdrukker van een paar lange draadeinden en een drukplaat.
De spoelenplaat is ook zo'n item, als die vast zit moet je ook niet beuken, dus daar heb ik liever een driepootje voor liggen (altijd handig...) .

Ik ben wel erg blij met je hulp gisteren, fijn dat ik nou zeker weet dat er niks mechanisch ERG verkeerd zit bij het ding :clap:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
gromsound
Contacteer:

29 okt 2017, 13:40

bwah ouwe vliegwielmoer op de krukas draaien, gelijk met het tapeind en met blokkie hout ertussen banken gaat goed hoor. Maar voor die keerring hoeft ie er niet eens uit, kan je lospeuren als de rol eruit is en de nieuwe (met siliconpakking rondom) er indrukken.
De spoelenplaat gaat prima los met kalmpjes romdom kloppen per nylon hamer, maar oke als je een trekker koopt is die nooit weg met ander werk. ik kon nochthans sedert 1973 zonder...
Voor de grote 8kant rolmoer is ook nog een zelfverzonnen praktijktrucje: gaatje 3.5 boren in de moer (op 1 punt) en met dreveltje zijwaarts lostikken. Maar als ie mag blijven gaat ie met rolunitflens en trommel gewoon mee naar buiten. Ik kijk niet op joeptroep mijn ervaring gaat aanzienlijk verder terug en prutsers heb je daar zat en genoeg 8)
affijn als je weer zover bent kom maar langs hoor ik heb er wel lol in :D
Plips

29 okt 2017, 15:35

De complete rolunit breng ik wel naar Bobby Solex in Mariaparochie. Ik wil niet het risico lopen dat het rolletje op een kampeertripje (Naar de NTKC in Ootmarsum) uit elkaar ploft.

Fijn die hulp op afstand!
gromsound
Contacteer:

29 okt 2017, 16:25

NTKC in Ootmarsum
ah het Springendal een van de oudste clubterreinen, ja daar ben ik heel wat heengesleept in mijn jeugd. maar per verbrandingsmotor naar een NTKC kamp? Op tijd een zak om de motor trekken en verder fietsen want anders.... pek&veren! :lol:
Plips

30 okt 2017, 09:05

per verbrandingsmotor naar een NTKC kamp? Op tijd een zak om de motor trekken en verder fietsen want anders.... pek&veren! :lol:
:lol: :lol: Er komen er ook veel met de wagen hoor, vreemd genoeg mogen de fietsen zelfs niet naast de tent staan, dus m'n kleine stinkerd al helemaal niet... Doodeng als je bedenkt dat er clubleden zijn die fietsen van 3000,-/stuk hebben en dan in unisex (x2 dus) Een veelvoud van de kosten van mijn stinkertje :shock:
Harry

30 okt 2017, 14:15

Dat wordt een aparte tent voor de fietsen dan met dat soort prijzen :roll:
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Bornlivedie

12 nov 2017, 00:47

Afbeelding
onmogelijkhier

12 nov 2017, 10:16

Leuke Honda maar mag wel een beetje gepoetst worden.
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
gromsound
Contacteer:

12 nov 2017, 11:29

Happy with Honda! is dat een viertaktmotortje? die lopen zo mooi stil en regelmatig, volgens mijn bromfietsboer (quote uit 1982) was dat nou net het commerciele probleem: de jeugd wilde HHEEEENNGGGG-HEENNGGGG horen ipv vrrrrrrrrttttttttt. Ik vond vooral de Novio een prachtig stil machientje (en hij was oranje met wit tja) :D
onmogelijkhier

12 nov 2017, 11:58

Ach andere uitlaat er onder en je heb meer geluid. Of zonder demper.
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
Plips

12 nov 2017, 14:21

Het loopt wel lekker stil maar ook meer trillingen, op voltoeren véél oncomfortabeler dan een "conventionele" 2T brommer die een drehfreudig motortje bezit.
Da's trouwens puur mijn mening hoor.

Ik heb zelf ook wel eens een viertaktbrommertje gehad, een best zeldzame P50, die met het motortje in een trommel in het achterwiel. Ik wilde vanwege de top van 35km/h niet met een helm op rijden na de schouwing die toen als bromfiets ingeschreven werd dus moest 'ie weg.

Het waren vroeger de wat geschooldere boys (& girls) die op een viertakt reden :roll:
Plaats reactie