Het grote bromfietstopic (idee: Plips)

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Wat voor bromfiets heeft/had de MFBfreak?

Een solex natuurlijk!
7
7%
Een mobylette/Peugeot
8
8%
Een vespa
5
5%
Een kreidler/zundapp
40
42%
Een berini/union/sparta/gazelle
6
6%
Wat anders
30
31%

Totaal aantal stemmen: 96

gromsound
Contacteer:

Re: Het grote bromfietstopic (idee: Plips)

Berichtdoor gromsound » zo mar 25, 2018 6:48 pm

Mja, 48V = 4 autoaccus... dat gaat er echt niet op passen. Dan zou je een 24V elektrowiel & controller (met NL keur) moeten gaan zoeken. De lithium kist is geschat ca 5 kg moet hem nog los wegen. Het geheel is nu 35 kg.

nog een argument voor LiFePO4 is de levensduur. zeker 1000x opladen en als je netjes werkt het dubbele. zelfontlading nul. levensduur in jaren, ik reken op minstens 5 en mogelijk 10. Loodaccus zijn erg kwetsbaar, 1x vergeten op te laden (om de 3 maand) in de stalling en RIP. en een fractie van de laad cycli. kortom alle waar is naar zijn geld, voor een kinderspeeltje inderdaad te duur maar voor serieus gebruik, ach. En deze kist is portabel (met handvat!) dus evt voor meerdere -toekomstige- toepassingen te gebruiken vandaar ook het wat ruime Ah in dit geval. De originele escooter (65 kg) deed het met 17 Ah.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

cyrano

Berichtdoor cyrano » zo mar 25, 2018 7:30 pm

Ik heb een kennis die batterijen levert aan de industrie. Hij levert geen LiFePO4 omdat de kwaliteit veel te veel wisselt...

En bv. Tesla gebruikt vziw ook nog geen LiFePO4. BMW start z'n productie niet voor 2020 vanwege problemen met beschikbaarheid van batterijen.

Allemaal tekens dat LiFePO4 technologie nog niet op punt staat, als je 't mij vraagt...

snameroc

Berichtdoor snameroc » zo mar 25, 2018 7:42 pm

Mja, 48V = 4 autoaccus... dat gaat er echt niet op passen. Dan zou je een 24V elektrowiel & controller (met NL keur) moeten gaan zoeken. De lithium kist is geschat ca 5 kg moet hem nog los wegen. Het geheel is nu 35 kg.

nog een argument voor LiFePO4 is de levensduur. zeker 1000x opladen en als je netjes werkt het dubbele. zelfontlading nul. levensduur in jaren, ik reken op minstens 5 en mogelijk 10. Loodaccus zijn erg kwetsbaar, 1x vergeten op te laden (om de 3 maand) in de stalling en RIP. en een fractie van de laad cycli. kortom alle waar is naar zijn geld, voor een kinderspeeltje inderdaad te duur maar voor serieus gebruik, ach. En deze kist is portabel (met handvat!) dus evt voor meerdere -toekomstige- toepassingen te gebruiken vandaar ook het wat ruime Ah in dit geval. De originele escooter (65 kg) deed het met 17 Ah.
Ik weet niet hoor bij conrad 12v 20ah 6 kg 50 euro 400 laadcycles bij 100% en 1800 bij 50%
Met 4 stuks 180x76x160 of zoiets had toch makkelijk op de bagagedrager gepast. Ik denk dat ze bij goed gebruik je lifo overleven. Ieder scootmobiel heeft nog loodaccus. Leeg bewaren is dodelijk maar verder zie ik geen problemen. 90 dagen bewaren zonder bijladen.
Maar ja als je dagelijks gaat rijden en je wil gewoon zekerheid snap ik je wel maar of een Chinese motor dan zo goede keus is ?

In iedergeval veel Knutselplezier en knap gedaan ik ben benieuwd naar de resultaten.
Nu nog zonnepanelen.

Remi

Berichtdoor Remi » zo mar 25, 2018 9:03 pm

ik ken alleen de Solo Electra, dat is een rijdende loodaccu met voor en achter een stepwieltje.
Dat zou anno nu weer leuk zijn om een LiFePO4 accu in te zetten dan heb je er tenminste nog wat aan. maar of de RDtW er ook aan meewerkt? die kennen dat voorwereldlijke ding natuurlijk niet. en de elektrieke meuk moet voldoen aan de huidige eisen itt het frame en de rest (bouwjaareisen).

Die Solo's werden volgens mij alleen gebruikt op de camping, das geen openbare weg.

Afbeelding
Het lijkt me wel dezelfde inderdaad, de naam is iets anders maar verder ook niet. Zou het ooit dezelfde kleur rood zijn geweest?

Ik zag net dat het Nederlands Elektriciteit Museum niet langer bestaat, de oude baas Ritmeester is overleden helaas. Deze foto's heb ik nog van het ding:

Afbeelding

Afbeelding
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » ma mar 26, 2018 3:59 pm

he bedankt voor die fotos uit het kaartje blijkt al weer wat meer techniek.
hmm ik ken ze als vanouds als SOLO, misschien later omgenoemd om commerciele redenen? Het is duidelijk hetzelfde ding.
2x 12V 40Ah inderdaad goed gegokt. 25 km/u was altijd de duitse mofa wetgeving, ook toen wij nog alleen brommers en later die klote westerterpsnorfietsen (20 km/u) hadden. Duurde tot 1985 voordat de europese wet eindelijk doordrong tot de RDtW burelen. en ze wilden toen nog steeds niet volledig meewerken dat is door een kort geding van de peugeot importeur afgedwongen :?

De LiFePO4 accus in de daf houden zich uitstekend, dat is ook weer heel wat anders dan Lipo (brandgevaarlijk). ik heb 1 jaar garantie op deze 20Ah bak, van een gerenommeerd NL bedrijf die ze zelf assembleert. Op ali kan je genoeg troep kopen daar was Heijnsdijk ook al eens achter gekomen.
Vermoedelijk is dit type nog niet voor grootserie productie (materiaal beschikbaarheid?) het is wel de meest geavanceerde accu momenteel (meeste laadcycli levensduur en energie dichtheid, gunstig ontlaadverloop).
Escooters staan voor een prikkie op MPL met steevast dooie loodaccus, nieuwe set (4x12V) kost dan 400 eu, gaan weer 2 a 3 jaar mee dus men ziet er liever van af. misschien koop ik wel een keer zon afgeschreven ding dan kan de 20Ah bak er zo in. Zeker weten dat loodaccus veel eerder rip zijn dan lithium, voldoende praktijkgegevens van beschikbaar (ik heb heel veel gelezen voor ik de keuze maakte).

de e-lex had ook prima op 10 Ah kunnen draaien (halve grootte en prijs) dan rijd je ruim een uur rond. ik heb deze bak gekocht met het oog op toekomstige projecten en een actieradius die me heen en weer enschede kan brengen. als je alleen in het dorp komt kan het zelfs nog wel kleiner je kan alles bereiken binnen 10 minuten.

toch een leuke oplossing voor Amsterdammers die met benzinescooters de stad niet meer in mogen. rijd je in stijl voor minder dan de helft van een beetje elektrieke fiets. zonder trappen :D

Plips

Berichtdoor Plips » ma mar 26, 2018 4:32 pm

ik ken ze als vanouds als SOLO, misschien later omgenoemd om commerciele redenen? Het is duidelijk hetzelfde ding.
Ik heb 't even nagezocht, Versandhaus Quelle verkocht 'm als Mars ;-)
Ook geinig, ze maken tegenwoordig alleen nog apparatuur met benzinemotoren.
De import voor Nederland was Hart Nibbrig & Greve.
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma mar 26, 2018 5:53 pm

Het grootste probleem met LiPo en LiFePo4 is de teruglopende capaciteit in tractie toepassingen. Door de hoge stromen bij optrekken, hoor ik.

Dat is ook een probleem met loodaccu's die niet voor tractie gemaakt zijn. De lood platen zijn bij de meeste accu's poreus en die kunnen gewoon "opbranden". Tractie accu's zoals in vorkliften e.d. hebben massieve platen. Dat koelt veel beter en zelfs de meest idiote vorklift jockey krijgt dat niet kapot.

Ik compenseer dat in de Curtis controller. Die laat toe de maximale stroom in te stellen e.d. Het enige wat hij niet heeft, is opladen bij remmen. Dat was toen (90er jaren) in golfcarts nog geen punt.

En die Chinese motoren zijn over 't algemeen prima. Vergeet niet dat ze over 99% van de wereldvoorraad aan neodymium beschikken. Ik heb voor een generator fabrikant gewerkt en die kon niet op tegen Chinese producten. Voor bouwkranen moest een Europees gemaakte generator bv. 100 kVA zijn, waar een Chinese met 60 kVA toe kwam. Dat was omdat de Europese een veld wikkeling hadden, om te besparen op magneten, en de Chinese gewoon met sterkere magneten werkten en dus geen veldwikkeling nodig hadden. Die Chinese trok zich niks aan van hoge aanloopstromen en terugslag bij omkeren van de motor draairichting. Bij de Europese was dan wel eens de veldwikkeling naar de haaien. Keerzijde was wel dat de Chinese groter en zwaarder waren. Maar dat vonden de klanten eerder een voordeel.

Aan de andere kant was zaken doen met China lastig. Niet alleen het taal probleem, ook de mentaliteit. Een Chinese belofte is niks waard.

En dan was de zaakvoerder nog met een Chinese getrouwd, wat een gigantisch voordeel is. Ik kon ze vaak horen schelden aan de telefoon. Niet dat ik er iets van begreep, de toon was voldoende... :o

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » di mar 27, 2018 5:49 pm

boeiend!
Ik compenseer dat in de Curtis controller. Die laat toe de maximale stroom in te stellen e.d
inderdaad dat is ook de standaard in auto toepassingen. je kan met een kleptob een hele bult instellingen aanpassen. is ook duidelijk te merken bij vol''gas'' optrekken, dat gaat desondanks merkbaar gedempt omhoog. dat klopt met jouw info.
Ik denk dat het chinese scootercontrollertje minder geavanceerd is (je kan er dan ook niet in), dus zelf netjes optrekregelen. bedankt voor de tip!

cyrano

Berichtdoor cyrano » wo mar 28, 2018 12:25 pm

Onderschat die Chinese controllers niet. Die van die nieuwe fiets is erg high tech. Niet minder dan 4 micro controllers. Mooie print, volledig bedekt met transparante vochtwering...

Max. stroomsterkte 200A bij 60V. In een alu doosje ter grootte van een half pak melk. De Curtis doet 250A, maar is tien keer zo groot. En twintig keer zo duur.

De bediening van die controller, voor op 't stuur, is dan wel weer plastic. Wel met een OLED kleur scherm dat ook nog leesbaar is in zonlicht. Ziet er minder solide uit dan dat die vermoedelijk is. "Vermoedelijk", want ik krijg 'm niet open.

Vergeleken met de kwaliteit van de onderdelen, is de bedrading en de support erg slecht. De bedrading is technisch OK, maar de kleuren zijn willekeurig gekozen. Rood is massa en blauw is plus, bv. Aan de controllers is de gas aansluiting geel/groen/blauw, aan de controller wit/groen/rood. Etc. Tel daarbij dat de "handleiding" welgeteld één A4 groot is en in 't "Janglais". Dan weet je waarom we er een vakman moesten bijhalen. Die heeft er ook enkele dagen aan gepuzzeld.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » wo mar 28, 2018 5:50 pm

jep same here (zelfs geen boekkie bij want sloopdeel) maar mijn ''vakman'' was het interweb. avondje stofzuigen en de gegevens zo goed mogelijk combineren. ik heb een beperkte chinees met minder draadjes (alleen voor skoetergebruik dus trapsensor en remhendelsenoren zijn er al af). exact de mijne vond ik nergens. de leverancier zei ''wijst zich vanzelf'' ja dat was hier wel waar.

een display heb ik ook niet, er is maar 1 draadje voor aanwezig maar daar komt geen zinvol DC signaal uit (bv snelheid 0-5V ofzo) het zal wel gemultiplext wezen. niet nodig ik beun er wel een fietstellertje op en met een voltmeter plus vertaalgrafiek zou je de SOC moeten kunnen vaststellen.

de leukste site is van een yank:
http://www.etotheipiplusone.net/?p=2373

FB825
Contacteer:

Berichtdoor FB825 » do mar 29, 2018 12:12 pm

Vernieuwde website Philips FB825 http://fb825.mcproductions.nl

Plips

Berichtdoor Plips » do mar 29, 2018 2:30 pm

Och ja, de Citta...
In AL zijn verschijningsvormen een cultbrommer. Of ze nou volledig origineel met oma's fietstassen zijn of helemaal gepimpt/verhoogd/zadel/buddy zijn. Naast de schakelbrommers en een enkele Puch Maxi (Rider Macho :auto-biker: ) de brommers die het fietsenhok in de 90's domineerden.

Ik was van de Solex en de Peusjoo, maar stiekem vonden mijn klasgenootjes de Solex ook best interessant want voor een minimalistisch ding ging 'ie knap snel :lol:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » zo apr 01, 2018 3:11 pm

Nou hehe eindelijk even droog. Eerste proefrondje met de electrolex. het lijkt wel traditie met die dingen: na 4 km motor uitval en terug lopen. ZWAAR drukkend want in sluiting dus fikse weerstand :(

Tweede rondje na herstel ging beter, nu 10 km totaal en still counting. Alleen blijf ik nou wel iets dichter bij huis... :roll:
[webpage updated]

Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Harrie » vr apr 27, 2018 8:43 am

Grom krijgt het weer voor elkaar, G A A F ! :clap: :clap: :clap: :clap:
net even je website doorgeploegd, weer met humor geschreven met de herkenbare gromstyle.
we komen wel eens brommer kieken in Hokse.
p.s.: ik heb nu geen Senseo meer Grom, maar een échte koffiebonen machine ! :dance:
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » vr apr 27, 2018 10:11 am

ach ja verstand komt met de jaren toch? :lol: :mrgreen:
ik heb een andere ling-ping controller besteld (duurt nog even, de 1e keus was niet voorradig) dan kan ik de elektrolex ietsie opkrikken naar 25 a 30 km/u (als normale solex) want 21 is echt te traag.

[edit net een rondje om het dorp geweest, terug fietsen... crankjes van 15cm en 12" wieltjes tja]

Terug naar “Koffiekorner”