Het grote bromfietstopic (idee: Plips)

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Wat voor bromfiets heeft/had de MFBfreak?

Een solex natuurlijk!
7
7%
Een mobylette/Peugeot
9
9%
Een vespa
5
5%
Een kreidler/zundapp
40
40%
Een berini/union/sparta/gazelle
7
7%
Wat anders
32
32%

Totaal aantal stemmen: 100
gromsound
Contacteer:

23 okt 2011, 20:23

Nu het eindelijk kan na >30 jaar wachten af en toe een stukkie knorren met het solexje zonder helm, naar de brezan, de gamma, de super. Toch balen dattie op de terugweg steevast uitvalt wegens haperende pompwerking. Eindeloos proberen het te verhelpen met andere pompbodems, membraantjes, vloeibare pakking. Ook nog tegen vapourlock een uitlaatschild en uiteindelijk een ruime koele buitenomleiding van pomp naar carbu aangelegd. Jammer het helpt niet blijvend. Uiteindelijk lekt het zo hard dat het achter de rol op de band terecht kom. AHAA dat is een bekende uit het boekkie: de carterafdichting is dus rip.

De doos met sloopzooi (verzameld sedert 1973) op de kop. Wat hebben we nog? Een oud OTO carter, het originele 3800 carter van deze solex en nog een wit uitgeslagen sloopcarter van een 5000. Allemaal met andere carterafdichting maar ook allemaal stuk. Na lang dubben kies ik voor het 5000 carter dat slechts 1 sleepring en een normale viton oliekeerring bevat. En die is nog gewoon te koop bij Eriks.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Neie spul’n

Echter het messing loopbusje achter de rol waar die keerring op moet afdichten is te zeer beschadigd. In een klein versleten rolletje van een snolex zit echter een betere, die er uitgebeukt en overgezet in mijn 42mm rol.

Afbeelding rollekes, eentje met loopbusje (handelaren waarom leveren jullie dat niet?)

Hele handel zorgvuldig teruggeplaatst, ondertussen alle carterrandjes schoongeschuurd met p1000. Keerringen met siliconenpakking vastgekit, draaiende delen rond de krukas in het kopervet en het vliegwiellager met schoon vet ook warm teruggezet. Nou dat moet toch dicht zijn zo en anders houdt het op.

Afbeelding koppeling en vliegwiellager

Hermontage en testdraaien: het carter lijkt dicht maar jammer dan nog steeds lucht uit de pomp @#$%!! Uren pieren met kit, andere ringetjes, andere warteltjes niks helpt. Dat pompje -oud model met zeef en deksel- moet ergens lek zijn. Tja dan maar terug naar origineel 3800 met zon dichte pomp, ik heb er zat.

Afbeelding dichte pomp met buitenboord persleiding

Alle wartels weer aanpassen (andere diameter), opnieuw een buitenom slangetje gelegd, nieuw origineel membraantje. Drukk'n maar weer. YESS heldere benzine zonder lucht eindelijk dan het was toch dat brakke pompje. Later van de week maar de ontsteking fijnafstellen en nog wat klein werk, ik ben nu te moe om nog te staan... Zou ik het dan eindelijk gered hebben en mag ik dan eindelijk eens heen EN TERUG naar Boekelo? Wie zeet wa. Ik ben het in ieder geval na 38 jaar solexen nog niet verleerd, blokkie open en dicht in en uurtje zonder boekkie ;-)

Gromsound – dr Solex (sedert 1973)
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
sgsdebruijn
Contacteer:

23 okt 2011, 20:35

Krijgen we straks ook een reviseer je standkacheltopic, ben ik nu mee bezig :lol:
Gelijk een afstandbediening erop dan kan ik hem aanbliepen vanuit de keuken van de winter als ik mijn brood sta te smeren. de motorbijverwarmer (ook op diesel) duurt altijd nog wel 5min voordat het een beetje warm gaat worden :mrgreen:
Philips 22AH/RH... ik stop ermee
mcTommi
Contacteer:

23 okt 2011, 21:13

Hahahaha....mfbfreaks heeft vele raakvlakken met andere hobbies. Je bent mal of je bent het niet ?
Als klein jongetje werd ik vervoerd op mam's Solex, toen ik 9 was verhuisden we en bleef de Solex achter, grrrrrrrrrrrrrrrrr...... Mijn vader vond me er te jong voor. Vele jaren later kocht ik er één, en nog een paar. Was al voordat Gromsound en ik elkaar ontmoetten ! Heb er nu nog slechts één. Heb Kojak ooit voor het eerst ontmoet omdat hij een Solex van me kocht.......klein wereldje........
Mijn huidige Solex blijft..... Solex-liefde vergaat niet !
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
mcTommi
Contacteer:

23 okt 2011, 21:16

sgsdebruijn schreef:Krijgen we straks ook een reviseer je standkacheltopic, ben ik nu mee bezig :lol:
Gelijk een afstandbediening erop dan kan ik hem aanbliepen vanuit de keuken van de winter als ik mijn brood sta te smeren. de motorbijverwarmer (ook op diesel) duurt altijd nog wel 5min voordat het een beetje warm gaat worden :mrgreen:
Woon je op de Noordpool ? En rijd je een oude Landrover ofzo ?
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
sgsdebruijn
Contacteer:

23 okt 2011, 21:24

Nee hoor, alleen zijn die 5 cilinder tdi's redelijk effiient dus geven weinig warmte uit de kachelknalen als he vriest en je binnen de bebouwde kom lijft.
Philips 22AH/RH... ik stop ermee
Remi

23 okt 2011, 22:06

ik heb een Sparta 3-hand versnelling gehad vroeger en voor ik 16 was ik denk wel 50 crossbrommers waar we het bos mee onveilig maakten.
Die sparta moest een keer op de rollenbank en ik was de enige die zo door mocht rijden :lol:
had dan ding maar even 200W eruit geperst, was nog een wonder dat het vooruit kwam :wink:

Een kreidler was onbereikbaar en die zou ook zo onder je kont vandaan gejat worden
Zündapp idem, maar wat een mooi spul was dat
Ik heb lopen kwijlen van die Yamaha waar ik eens op reed, met een schijfrem in het voorwiel, wat een ongekend gaaf ding was dat. maar voor mij ook te duur toen.

Later wel een Honda CBX gekocht, 1000cc en 6 cylinders om het weer goed te maken :P ik heb 'm nog
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Kojak

23 okt 2011, 22:16

Ja ja heb Kojak ooit ontmoet door de Solex. Mooi was die tijd.....

Jawel toen had jij nog haor op d'n kop, zo'n vlasdun staartje kan ik me ook nog vaag herinneren.

Die solex, we hadden met vrienden op den duur allen zo'n ding, leuke tijd was dat. De mijne reed bij aankoop prima, was gereviseerd.... Alleen heeft iemand bij het reviseren een oud borgpinnetje gebruikt welke diende om de as te borgen die de drijfstang met de zuiger verbond. Delen hiervan braken af en gingen een eigen leven leiden wat resulteerde in een fraaie vastloper van de cylinder....

Knap lastig trappende de laatste 16km naar huis op een solex. Het is goed gekomen hoor, er kwam een imi solex cilinder met zuiger op en het Lexje liep plots 2x zo snel, dat laatste pas nadat de brandstof toevoer was aangepast. Ook mijn liefde bekoelde toen binnen het solexcluppie plots Yamaha Fs1, Puchs, Kreidleren andere 80 jaren bromfietsen aanschoven. Ik was de laatste die zijn Solex verkocht en overstag ging naar een buikschuiver. In mijn geval een Flu-orange Kreidler RMC (zonder S) krek hetzelfde als mijn brommer toen ik 16 was. Deze is na invoeren van het brommerkenteken noodgedwongen geheel gerestaureerd omdat er een NL frame onder moest. Ik heb hem trouwens nog steeds en vind het heerlijk om af en toe uit te waaien.
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
mcTommi
Contacteer:

23 okt 2011, 22:36

Kojak schreef:Ja ja heb Kojak ooit ontmoet door de Solex. Mooi was die tijd.....
Ach...mooi was die tijd, maar pas geleden met den Jakoewaar was ook weer eens even heel leuk.......met mooi Aaidafke als "toetje". En zo bedenken we als oudere jongeren toch altijd weer leuk dingen om te doen.....rondje deltawerken met de Prius......nu ik weer in Rotto woon kunnen we met de metro wat gaan drie deejen.....Euromast, Maastunnel.....het nieuwe Centraal Station wordt indrukwekkend, dat doen ze in 020 niet na......met dat oude gebouw. In 030 hebben ze de mooie oude spullen gesloopt maar daarvoor in de plaats kwam iets onzichtbaars....hier in 010 doen we dat wel beter, mazzel dat de hele boel plat is gegaan in ww2, kunnen we een beetje Mini-New York spelen met al die torenhoge gebouwen, de één nog lelijker dan de ander, maar we hebben mooi de indrukwekkendste "skyline" van Nederland.
Het klinkt wat burgerlijk maar waar je geboren bent blijkt toch je hart te wonen...alhoewel ik liever in mijn Franse huis vertoef, hahahahahaha...................
mcTommi
Contacteer:

23 okt 2011, 22:40

Remi schreef: Later wel een Honda CBX gekocht, 1000cc en 6 cylinders om het weer goed te maken :P ik heb 'm nog
Zes cylinders op een brommer ? Ben zelf nog altijd verliefd op mijn "ex".....vier jaar mee gereden, Chrysler Le Baron V6 Coupé
Remi

23 okt 2011, 22:46

:o maar dat is toch zo ongeveer de lelijkste auto ter wereld? de cabrio wel toch? of vergis ik me nou zo

edit: valt mee, op de 50ste plaats http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/ ... ler-tijden
maar aan de plaatjes te zien als je even googled scheelt het bouwjaar ook nogal erg in het aanzicht ik had hem erger in gedachte :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
mcTommi
Contacteer:

24 okt 2011, 09:37

Remi schreef::o maar dat is toch zo ongeveer de lelijkste auto ter wereld? de cabrio wel toch? of vergis ik me nou zo

edit: valt mee, op de 50ste plaats http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/ ... ler-tijden
maar aan de plaatjes te zien als je even googled scheelt het bouwjaar ook nogal erg in het aanzicht ik had hem erger in gedachte :P
Ach.....smaken verschillen, ik vind het nog altijd een mooie auto ! Het is dat de tweede Le Baron kapot ging na een paar maanden anders had ik er vermoedelijk nog steeds één onder mijn kont. Cabrio is leuk, maar is niet al te stevig, kraakt als een gek bij verkeersdrempels en zo. Heb er ooit één gehad, maar was er niet kapot van. Mijn vader heeft er wel één ;)
gromsound
Contacteer:

24 okt 2011, 14:23

McT:<<Heb Kojak ooit voor het eerst ontmoet omdat hij een Solex van me kocht.......klein wereldje........>>

En dan zeg je nog geeneens dat dat door mij kwam, omdat ik Kojak kende uit de dafbusiness en hij zei wel een solleks te ambieren (aangestoken na lezing van mijn site). Had je toevallig net opruimwoede, fijn geregeld, eendencamping in de buurt, en het vrolijke trio was gevormd. Mrs Kojak zal blij zijn met dat huis vol ouwe flipsmeuk (en dan heeft ze pas de helft gezien :lol: ) - kruisbestuiving optima forma! :mrgreen:
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Plips

24 okt 2011, 18:46

Maurice-je werd 13, en had wat tijd over omdat leren zo makkelijk ging...
Prompt kreeg ik van mijn tante nota-bene een Solex 3800 (met instemming van Pa en Ma)
Het was de bedoeling dat ik er wat langer over zou doen vooralleer het motortje liep.
Dat had ik vrij gauw in de gaten , want naar wat bezoekjes aan de bieb, waar ze nog een solexboek en een bromfietsboek hadden was het motortje vrij snel lopende.
Daarna begon het met spuiten en opknappen van het "freem" , nieuwe bandjes eronder.
Toen ging alles nog via de solexclub in Joure (frl) en via de bromfietshandelaar in Rotsterhaule (frl).
Ik kan me nog herinneren dat ik als puber de bandjes nogal duur vond, met hun F35,- per stuk :lol:
Naja, de Solex was nog wel een keer af & verkocht.
Daarna kwam er een heuse OTO, met wit zadel, goede Whitewall banden, valrekje, jasbeschermers en de hele rataplan.
Die was ook vlug weer lopend en werd ook fluks omgezet in keiharde valuta.
Vervolgens zat ik wat ruimer bij kas, en toen kwam er een echte brommer, want ik was reeds 16 :wink:

Dat werd een poepbruine Tomos A35 van het eerste type, met het aluminiumkleurig motorretje.
Toen nog voorzien van trappers in plaats van zo`n suffe kickstarter...
Die tomos reed zo ontzettend soepel dankzij de automatische 2-bak, ik denk er nog vaak aan!

De Solex had mij nog immer niet losgelaten, dus in 1999 (17 reeds) kocht ik een GLOEDNIEUWE Solex 3800 voor de somma van 1695 keiharde guldens.
Daar heb ik in één jaar tijd TWINTIGDUIZEND!!! kilometer mee gereden,want ik woonde in Emmeloord en zat op school in Heerenveen, Zomers met de Solleks dus :shock:
Laktechnisch gezien was de hongaarse solex na 20.000 km vrijwel schroot , dus werd opgelapt en verkocht wederom.

Na de Solex 3800 kwam er een vrij exotische Tomos voor terug, een snorfietsje met 16 inch wieletjes in de kleur groen, met groene skaileren fietstasjes :lol:
Wat een kloteding, trillen als de ziekte, niet vooruit te branden, dus gauw weer verpatst aan de buurvrouw.

In de zelfde tijd ging ik in Militaire Dienst (Klu-Enschede) en daar ontstond al snel de behoefte aan een bromfiets...
Na wat internetten (toen al met een 56K6 modem jajaja) kwam ik erachter dat er binnen een paar kilometer van de vliegbasis een brommersloperij zat.
Daarheen getogen met de bus van het werk en voor 50 euro een Peugeot 102 opgetakeld, die na een scheut benzine prima liep!
Daar heb ik goed een jaar-anderhalf jaar probleemloos! mee rondgetuft, men noemde mij Annie op de vliegbasis na het zien van deze vertoning :lol:
Bij mijn ouders in Emmeloord had ik tegelijkertijd een Peugeot 101 staan, een klereding dat constant na 200 meter heetliep. (gauw verkocht)

Toen kwam er een interessante advertentie voorbij;
Simson Schwalbe Bromfiets, DDR fabrikaat. Bouwjaar 1984
Achterband lek, of iets in die trant.
Fluks er naartoe met de werkbus en de Simson ingeladen.
Spuitbusje plakspray in de band gespoten en rijen maar...

Wat een superding bleek dat later, Elektronische ontsteking, alle luxe incl. parkeerverlichting, gereedschapssetje, Remlicht, 4-bak etc.
Daar heb ik zeker 2-3 jaar lang veel plezier van gehad, totdat de kentekenellende kwam :twisted:
Het ding bleek niet geschikt te zijn voor kentekening, want; geen EU keur, te nieuw, te snel en nog iets :evil:

Een paar weken later kocht ik in één koop een Solex 5000 en een Flash , de Flash woont nu bij Grom, en de 5000 werd na het kentekenen verkocht aan een liefhebber.

Goed en wel was de hobby verkloot na deze overbodige maatregel en is er welgeteld twee maanden geen bromfiets in de schuur geweest, vanwege pure frustratie m.b.t. het bovenstaande

Daarna zette ik mijn zinnen op een Honda P50 brommer, die achteraf te langzaam bleek voor een bromfiets, dus helmplicht, maar niet hard rijden, einde verhaal P50.

Ach, Honda was wel degelijk en de centen lagen er toch en besloot de brommer te kopen waar ik als middelbare scholier van droomde, een Honda MTX 8)
Wat een cool ding, echt een droomding!
Daar kon ik op een gegeven moment flink cash van maken, dus de Honda ging weer weg.

Na weer even bromfietsloos te zijn geweest kocht ik mijn vorige brommer, een Suzuki CP50 plasticscooter, onding, niet lekker sturend...
Gauw weer verkocht aan een collega, die er gelukkig mee is.

Vandaag de dag;
Ik heb een bieding gedaan op een van de laatste Peugeots 103 Vogue, knap ding, deze week ophalen uit Deventer.

Toch weer een Peugeot :wink:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
mcTommi
Contacteer:

24 okt 2011, 20:00

gromsound schreef:McT:<<Heb Kojak ooit voor het eerst ontmoet omdat hij een Solex van me kocht.......klein wereldje........>>

En dan zeg je nog geeneens dat dat door mij kwam, omdat ik Kojak kende uit de dafbusiness en hij zei wel een solleks te ambieren (aangestoken na lezing van mijn site). Had je toevallig net opruimwoede, fijn geregeld, eendencamping in de buurt, en het vrolijke trio was gevormd. Mrs Kojak zal blij zijn met dat huis vol ouwe flipsmeuk (en dan heeft ze pas de helft gezien :lol: ) - kruisbestuiving optima forma! :mrgreen:
Nee....ik ben al als een grote ouwehoer bestempeld op diverse fora, volgens mijn vader ben ik een oud wijf.....heb dus niet alles opgeschreven wat er vooraf ging, heb al blaren op mijn 2 tikvingers, Ri-Ha 2 vinger systeem nog altijd na 13 jaar IT-medewerker......toeval bestaat niet en kruisbestuiving neemt fikse vormen aan tussen Kojak, Gromsound en McTommi.....nog even en we hebben allemaal een auto op elektriek, hahahaha..............
karlheinz

24 okt 2011, 20:04

is dat met mayonaise?
philips 561 versterker,philips F 2212 tuner,philips casette deck.
Grundig Fine Arts V1 vesterker,Grundig Fine Arts T1 tuner,Magnat MSP110 boxen In serie Met Magnat ZERO 4 Boxen,
Fisher st-35vd Draaitafel Met Shure,Denon DCD-910 cd,Pioneer CT-445 cassette
Plaats reactie