Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

rob040

03 jul 2019, 23:07

onmogelijkhier schreef:
03 jul 2019, 18:02
Als elektriciteit niet duurzaam wordt opgewekt geld het probleem toch ook voor het laden van de accu's.
Uiteraard!
Waterstof is een energiedrager en uitermate geschikt om overtollige energie in 'op te slaan'. Echter, voor autogebruik moet de waterstof gecomprimeerd worden en dat kost veel energie (die je gewoon kwijt bent). Dat maakt het op dit moment niet zo interessant.
Het gebruikersgemak is natuurlijk superieur in vergelijking met een accupakket en dat blijft voor mij een reden om een auto met accupakket een prutsproduct te noemen. Zijn er overigens al enthousiaste rijders gevonden die zo'n auto zelf gekocht hebben, of bestaat de vloot alleen uit zakelijke rijders met een leasebak die alleen al blij worden van de lage bijtelling?
snameroc

04 jul 2019, 06:41

Daar heb je wel een punt zo lang er geen particuliere kopers zijn wegen kennerlijk de voordelen niet op tegen de nadelen echter door de zakelijke rijders van nu wordt het straks voor de particulieren mogelijk. Zo werkt het nu eenmaal.
BMW635

04 jul 2019, 09:26

HermanH schreef:
03 jul 2019, 19:37
Will schreef:
03 jul 2019, 17:54
480 grote windmolens op de Noordzee nodig hebt om de accu-auto’s van energie te voorzien.
Dat is minder dan ik dacht.

Even een rekensom. We hebben hier zo'n 8 miljoen auto's die elk gemiddeld 10.000 km per jaar rijden. Als het gemiddelde brandstofverbruik 7,5 liter per 100 km is heb je 6 x 10^9 liter brandstof nodig. Is het energetische equivalent dan gelijk aan 480 windmolens ? We moeten er van uitgaan dat het rendement van een automotor 30% is en dat van elektriciteit 90% (waarschijnlijk lager ivm transportverliezen.

Wie rekent het even uit ?
1 liter benzine komt overeen met 9,7kwh
Groeten, Rob
Karsten

04 jul 2019, 09:36

Daar zou een chemicus een uitspraak over moeten kunnen doen... :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
Karsten

04 jul 2019, 10:05

rob040 schreef:
03 jul 2019, 23:07
Zijn er overigens al enthousiaste rijders gevonden die zo'n auto zelf gekocht hebben, of bestaat de vloot alleen uit zakelijke rijders met een leasebak die alleen al blij worden van de lage bijtelling?
Ik kan uit eigen ervaring bevestigen wat ik ook van een aantal elektrisch rijders al had gehoord. Het rijdt heel fijn: Stil, vloeiend en snel; Zeker binnen de bebouwde kom zijn er maar weinig conventionele auto's die je bij houden. Bij leaserijders is het dus echt niet alleen de lage bijtelling waar ze blij van worden. :wink:

Prijs, actieradius en thuislaadtijd worden steevast genoemd als argumenten om er geen privé te kopen: Mee eens.
Zoals onze Johan al aanhaalde: Dankzij de voordelen voor zakelijke rijders is er straks een leuke voorraad tweedehandsjes en zullen ook nieuwe elektrische auto's goedkoper worden. Als een nieuwe minder dan 20k kost en 500km actieradius heeft zijn de dagen van de conventionele automobiel geteld. Op weg naar een vakantiebestemming om de twee uur een kwartiertje stoppen voor een snellaadbeurt lijkt me ook geen probleem. Met een kop koffie en een gang naar de sanitaire voorzieningen is die tijd snel gevuld :wink:
Harry

04 jul 2019, 10:11

Karsten schreef:
Op weg naar een vakantiebestemming om de twee uur een kwartiertje stoppen voor een snellaadbeurt lijkt me ook geen probleem. Met een kop koffie en een gang naar de sanitaire voorzieningen is die tijd snel gevuld :wink:
Nou, de mensen die graag in 1 dag naar Zuid-Frankrijk o.i.d. rijden (zoals ook ondergetekende in z'n goede jaren) zullen daar toch niet heel blij van worden. Ook voor de zakelijke rijders die naar Duitsland moeten is dat nogal krap. Twee uur met 130 km/h of meer, daar is een flinke accu voor nodig?
Enfin, het zal mijn tijd wel duren, tot 2030 zijn er gelukkig nog benzine- en dieselauto's te koop :) En misschien daarna maar importeren uit landen waar ze niet zo moeilijk doen, Polen bijvoorbeeld waar ze meer op kolen willen gaan stoken.....
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

04 jul 2019, 11:26

We kunnen natuurlijk een combinatie maken van kolen stoken en autorijden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stanley_(automerk)
mae

04 jul 2019, 11:49

Dat kan ook op benzine of waterstof. Het rendement kan afhankelijk van de constructie best aardig zijn.
rob040

04 jul 2019, 12:00

Karsten schreef:
Ik kan uit eigen ervaring bevestigen wat ik ook van een aantal elektrisch rijders al had gehoord. Het rijdt heel fijn: Stil, vloeiend en snel; Zeker binnen de bebouwde kom zijn er maar weinig conventionele auto's die je bij houden. Bij leaserijders is het dus echt niet alleen de lage bijtelling waar ze blij van worden. :wink:
Geheel mee eens: elektrisch rijden is fantastisch, een elektromotor is bij uitstek geschikt om voertuigen voort te bewegen (veel beter dan een verbrandingsmotor), kijk maar naar treinen, metro's, trolleybussen en trams. Maximum tractie vanaf nul toeren, geen trillingen en geen warmteontwikkeling zoals bij een verbrandingsmotor (dat laatste is een nadeel van elektromotoren in de winter).
Op weg naar een vakantiebestemming om de twee uur een kwartiertje stoppen voor een snellaadbeurt lijkt me ook geen probleem. Met een kop koffie en een gang naar de sanitaire voorzieningen is die tijd snel gevuld :wink:
En dat zou ik dus na de eerste verplichte stop al erg vervelend gaan worden. En het is geen kwartier, het zijn er minimaal 3!
Bij het snelladen van een accu gaat de levensduur hard achteruit, dus de verwachting dat in de toekomst de accu wel met een kwartier vol zou zitten doet mijn vermoeden van een nieuw duur accupakket na een paar jaar alleen maar toenemen. Los van of het garantie wordt of niet, het zal betaald moeten worden. Ik weet al wie die rekening gaat betalen...
Karsten

04 jul 2019, 12:19

rob040 schreef:
04 jul 2019, 12:00
En het is geen kwartier, het zijn er minimaal 3!
Nope; De Hyundai Ionic Electric is met 15 minuten voor 80% geladen (mits het laadstation voldoende Oempf heeft :wink: )
De Partner Tepee die ik te leen had heeft er 30 minuten voor nodig; Niet acceptabel als je op doorreis bent. :roll:
Dat snelladen wordt door veel elektrisch rijders gezien als noodoplossing. Mijn neefje laadt bij een langere rit nét genoeg bij om thuis te komen en gaat daar dan op lager tempo verder. In de praktijk haalt hij 200km op een lading; Genoeg voor een week woon-werkverkeer.
Kojak

04 jul 2019, 14:22

Nou genoeg gesproken in het verkeerde topic over E-voertuigen.
Hmmmm, was ik niet ooit aanstichter daarvan, nou ja dan sorry hiervoor.

Terug naar de ronkende motoren, hierbij mijn flat twin boxer die weer mag roffelen, neeuuhhh geen Porsche hoor!
Nu zal dat voor de Yank-liefhebbers met blubbervette V8 wel lachwekkend wezen, maar ik hou van klein en fijn.
De packaging, ofwel de verhouding afmetingen buiten en de ruimte binnen zijn uniek te noemen. Eenieder die ooit in een Mini heeft gereden weet wat ik bedoel.

Deze bolide, is mijn éérste auto, die na een moeizame 5 jaar durende restauratie afgelopen week APK is goed gekeurd.
Een wiellager en een voor de APK te lamme stuurkogel moesten daarvoor wel vervangen worden.

Kortom het belooft weer een mooie zomer te worden!
Ik ga lekker veel rijden en genieten met deze daf en anders is er nog de daf cabrio die staat te popelen om uitgelaten te worden.
Gisterenavond de Kreidler voor een beurt weg gebracht en de (onwillige en eigenzinnige) Vespa weer opgehaald. heel wat bekijks gehad onderweg.
Deze jongen is klaar met restaureren voor de komende jaren.
Kojak
Bijlagen
IMG_7176.jpg
IMG_7175.jpg
IMG_7171.jpg
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
RonnieVespa

04 jul 2019, 16:37

Kijk, daar wordt ik nou blij van!!
Een visoogliefhebber (net als ik) die in een prachtige Daf met op de aanhanger een Vespa en een Kreidler vervoert! (Kreidler heb ik jaren gereden en de Vespa is hier nog steeds) En ook nog een Daf cabrio erbij. Geweldig!!! Oogstrelend en duurzaam! :D :D
Prachtig spul!! Geniet ervan Kojak!! :dance: :greetings-clappingyellow: :handgestures-thumbupright:
Het begon met een oud setje 544's....
Janjanse

04 jul 2019, 18:15

Wat een mooi spul Kojak, oude tijden herleven. :character-oldtimer:
Te veel
Will
Contacteer:

04 jul 2019, 19:39

Even kijken, aha, Remi heeft het elektrieke deel van dit topic nog niet verhuisd.
Dan geef ik hier wat reacties op de vragen.

Bij het maken van H2 uit elektriciteit uit water gaat het grootste deel van de energie “verloren” in O2, wat daar ook bij vrij komt en in warmte. Dat rendement is gewoon erg laag. Bij chemische processen waar H2 een restproduct is geldt hetzelfde. Je moet er in verhouding tot de energieinhoud van het vrijgekomen H2 veel energie in stoppen.
Dat je het daarna nog moet comprimeren tot 700bar kost natuurlijk ook weer energie, maar dat blijkt mee te vallen op het geheel.

Hoe hadden we berekend (geschat) hoeveel windmolens er nodig zijn. Nou kijk op internet kun je heel makkelijk vinden hoeveel km per jaar per groep gereden wordt. Ik heb het aantal km dat personenenauto’s in 2017 gereden hebben genomen. Ga je naar bv de site van CBS (Statline) dan vindt je meer gegevens.
Dan kijk je hoe veel kWh een elektrische(!) auto per 100km verstookt.
Karsten heeft in het Elektrisch rijden topic zijn berekening en meting geschreven. Dat komt bijna exact overeen met ervaringen van mijn collega’s (die alleen nog maar elektrisch mogen rijden!)
Dan kijk je hoeveel MWh een forse windmolen op zee in een jaar produceert en dan kom je grofweg op die 480 stuks die er nodig zijn.
Let wel: dat is slechts een deel van het totale autoverkeer.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
HermanH

04 jul 2019, 20:20

Kojak schreef:
04 jul 2019, 14:22
Gisterenavond de Kreidler voor een beurt weg gebracht

Een Kreidler RMC Super Star met schijfrem voor, knipperlichten en aluminium sterwielen. Die hadden slechts enkele tuindersjongens bij mij in de buurt. Ik moest het doen met een eenvoudiger RM Touring, in metallic groen.
Binnenkort uitverkoop
Plaats reactie