Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Remi

01 jul 2019, 21:36

rob040 schreef:
01 jul 2019, 18:36
gromsound schreef:
01 jul 2019, 16:46
Nou mensen nog opvoeden/overtuigen dat je echt niet elke 5 jaar een nieuwe auto nodig hebt ... :?
Maar mogelijk wel elke circa 7 jaar een nieuw accupakket. Het blijft een prutsproduct, zo'n accuauto...
dan zal ik maar happen, met 8 jaar garantie op het pakket zal het wel los lopen met die pruts :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
rob040

01 jul 2019, 21:58

Remi schreef:
01 jul 2019, 21:36
dan zal ik maar happen, met 8 jaar garantie op het pakket zal het wel los lopen met die pruts :P
Als je geluk hebt wordt het accupakket nog binnen garantie een keer vervangen, als de kleine lettertjes van de garantie niet teveel uitsluiten. Bij pech ben je net na de garantie aan de beurt en dan komen de tranen. Gezien de belachelijk hoge prijs van zo'n prutsproduct kan er makkelijk een keer een accupakket vervangen worden binnen garantie.
Volgende punt van de dames en heren milieuactivisten (die dat elektrisch rijden nu prediken) is de afvalberg die gaat ontstaan van al die afgeschreven accu's. Dat komt over een paar jaar pas, want die lui hebben nog nooit verder gekeken dan hun neus lang was.
Elektrisch rijden is fantastisch, maar een zwaar accupakket meezeulen is het paard achter de wagen spannen. Een brandstofcel met waterstof, dat moet de toekomst worden.
5 minuten tanken en weer 700km kunnen rijden, elektrisch, jawel!
mthecatlover
Contacteer:

01 jul 2019, 22:03

Ik hoor ook liever een 6 of 8 cilinder benzine motor lopen...
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^= Afbeelding
Kojak

02 jul 2019, 00:20

Volgende punt van de dames en heren milieuactivisten (die dat elektrisch rijden nu prediken) is de afvalberg die gaat ontstaan van al die afgeschreven accu's. Dat komt over een paar jaar pas, want die lui hebben nog nooit verder gekeken dan hun neus lang was.
Ach jee daar gaan we weer, onverbeterlijk deze loze ongefundeerde kreten.
Sorry dat ik het zo zeg.
Ehhh Rob040 niet perse persoonlijk zo bedoeld, maar lees even enkele Posts terug en wellicht zul ook jij tot inzien komen welke berg olie en andere zooi je ( het milieu ) bespaart met elektrisch rijden. Denk allereerst eens de door jouw afgeleverde oude olie tijdens een autoleven ( daarbij vergeet ik gemakshalve de prut die je in een autoleven verliest of langs de vuldop gooit ). De zooi uit de uitlaat vergeten we even.

Greetz Kojak een happy elektrische auto rijder die net terug is van Spielberg, jawel 1100km elektrisch op en neer gereden. En jawel Max was fantastisch !

Naschrift, ik hoor ook liever een ronkende motor....... ( heb immers zelf genoeg ouwe meuk staan die ik liever pak als de elektrische auto).
Maar op dit moment is elektrische voertuigen wel de beste oplossing.
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
Janjanse

02 jul 2019, 08:22

Greetz Kojak een happy elektrische auto rijder die net terug is van Spielberg, jawel 1100km elektrisch op en neer gereden. En jawel Max was fantastisch !
Maar als je dan zo schoon naar een zo milieu vervuilende sport gaat kijken.............mmmmmmmm :wink:
Geintje, ik ben ook fan :D
Te veel
rob040

02 jul 2019, 11:30

Ach jee daar gaan we weer, onverbeterlijk deze loze ongefundeerde kreten.
Sorry dat ik het zo zeg.
Ehhh Rob040 niet perse persoonlijk zo bedoeld...
Ik mis even wat er ongefundeerd aan is...
.
... maar lees even enkele Posts terug en wellicht zul ook jij tot inzien komen welke berg olie en andere zooi je ( het milieu ) bespaart met elektrisch rijden.
Daar heb je een punt.
Mijn stelling was ook niet elektrisch rijden met een accuauto versus een auto op fossiele brandstof, maar elektrisch rijden met een accupakket versus elektrisch rijden versus een elektrische auto op waterstof.
Voor het rijden met een elektrisch aangedreven auto (accu of waterstof) heb je ook energie nodig. Vooralsnog komt die maar voor een heel klein deel uit 'groene' energie (wind, water of zon). Het grootste deel is vieze energie. Dus per saldo is het voordeel nog erg klein.
Dat is wat mij tegenstaat aan vele discussies, hij wordt niet zuiver gevoerd, men probeert ons te indoctrineren met onwaarheden, of halve waarheden.
mae

02 jul 2019, 12:47

rob040 schreef:
02 jul 2019, 11:30
Ik mis even wat er ongefundeerd aan is...
Het is natuurlijk lastig om te voorspellen wat er met lithiumaccu's gebeurt, maar of we er in de toekomst onhandige bergen vol van hebben of dat we ze recyclen is maar de vraag. Op het moment kan het niet in alle gevallen economisch niet uit om ze te recyclen, maar dat zou heel goed kunnen veranderen. Simpelweg door vraag en aanbod, of wellicht door wetgeving.
Kojak

02 jul 2019, 14:28

Elektrisch autorijden;
We kunnen er beter een apart onderwerp voor aanmaken.
Ik hoor iemand alweer politie pet, politie pet roepen ( dit voor de oudere forumleden )

Allereerst ik ben een petrolhead, dus een elektrische auto was niet mijn keus. Ik zag ook alleen maar beren op de weg met opladen, actieradius etc. Maar nu ik er een heb valt het allemaal reuze mee. Oké ik heb makkelijk praten hoor ik iedereen in koor roepen, inderdaad privé zou ik er nu ook geen kunnen kopen, vind ze schreeuwend duur.

Ik zie elektrisch rijden als een van de vormen t.b.v. mobiliteit. Waterstof is ook een mooie brandstof, maar een auto op waterstof heeft naast de speciale brandstoftanks een hele ingewikkelde machine fabriek aan boord, iets wat de auto technisch ingewikkeld en daardoor ook ontzettend duur maakt. Een elektrische auto daarentegen is qua techniek vrij simpel, maar de accu techniek maakt het duur. Alhoewel die prijzen snel zullen dalen.

Tja elektriciteit die een elektrische auto verbruikt moet veelal in een vuile elektriciteits centrale gemaakt worden, maar die vuile centrale levert ook de elektriciteit om waterstof te maken en te comprimeren. Dus daar is de stand weer 1 - 1.

De auto industrie heeft inmiddels al meer dan 100 jaar de tijd gehad om een verbrandingsmotor te evalueren tot waar die nu is. Als je terugkijkt is de evolutie hierin maar relatief klein, want het basis principe met bewegende zuigers waarboven een verbrandingsruimte zit, is nog steeds hetzelfde. Door alle veiligheids voorzieningen en afmetingen zijn de auto’s zelfs niet eens zoveel zuiniger als dat je op grond van de lange ontwikkelings en doorontwikkelingstijd zou verwachten. Een 2CV van 60 jaar oud was toen al zuiniger dan menig modern koekblik, oké de snelheid, afmetingen en veiligheid waren toen wel van een andere orde.

Al hou ik mijn hart vast als straks 50% elektrisch gaat rijden, al die toeleveranciers in de autoindustrie, van benzine leverancier tot de pomphouder tot de garagist en toeleveranciers van auto-onderdelen, die gaan onzekere tijden tegemoet. Een elektrische auto heeft weliswaar onderhoud nodig, maar dat is relatief gering. Banden en ophanging worden bij een beurt gecontroleerd, bij mij is de eerste zichtcontrolle bij 50.000km. Tussendoor zal ik de ruitensproeier zelf bij moeten vullen.

Tja en dan heb je de grote merken die blijkbaar allemaal de boot hebben gemist met het elektrisch rijden. Neem nu de onlangs met veel bombarie geïntroduceerde Audi e-tron, wat een lachertje, 250km reikweite, terwijl je met Tesla voor 9 jaar terug al met 450km elektrisch kon rijden. Oja auto van het jaar, een Jaguar I-Pace, drama om te laden, duurt zowat een hele dag. Dan doen de Hyundai en zustermerk Kia het relatief veel beter en zijn ook betaalbaarder.

Tot zover mijn visie.
Kojak ( die als die thuis is lekker met de ronkende boxer een rondje om gaat. Ahum geen ronkende Porsche maar een heuse daf 33 met een flat twin boxer )
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
Karsten

02 jul 2019, 15:03

Kojak schreef:
Elektrisch autorijden;
We kunnen er beter een apart onderwerp voor aanmaken.
Is er: viewtopic.php?f=1&t=12462
Ik rij nu al tien dagen in een Peugeot Partner Tepee Electric en dat bevalt prima; Verbruik 14 á 15 kWh/100 maar het bereik is me te beperkt met iets van 130km op een lading; Dat moet beter kunnen. Voor 30k heb je echter wél een praktisch ding met die roldeuren, vijf zitplaatsen én bagageruimte voor vijf personen. De verbruiksgegevens ga ik één dezer dagen posten in het eerder aangehaalde topic. :wink:
Tijdens drie laadsessies heeft de Energy Monitor 3000 meegekeken voor wat cijfertjes. 8-)
Meten is weten en weten wat je meet.
Remi

02 jul 2019, 18:55

ik las net dat vanaf juli alle nieuwe elektrische auto's lawaai moeten gaan maken tot 20km/u. Daar kan je natuurlijk ook een dik V8 geluid van maken :P

Het is voor doven en slechthorenden natuurlijk heel goed maar het lijkt mij toch wel weer overdreven
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Janjanse

02 jul 2019, 19:31

Daar kan je natuurlijk ook een dik V8 geluid van maken :P
Of een V8 kopen/krijgen zoals ik twee weken geleden. :lol: :auto-iroc: :auto-layrubber:
Te veel
Albert900

02 jul 2019, 23:31

Remi schreef:
02 jul 2019, 18:55
ik las net dat vanaf juli alle nieuwe elektrische auto's lawaai moeten gaan maken tot 20km/u. Daar kan je natuurlijk ook een dik V8 geluid van maken :P

Het is voor doven en slechthorenden natuurlijk heel goed maar het lijkt mij toch wel weer overdreven
Wil ik er wel een MFB speaker in, anders mot ik 'm niet.......

Kojak schreef:
Oja auto van het jaar, een Jaguar I-Pace, drama om te laden, duurt zowat een hele dag. Dan doen de Hyundai en zustermerk Kia het relatief veel beter en zijn ook betaalbaarder.
28 uur hoorde ik om 'm helemaal vol te krijgen. 1 fase en geen 3-fase zou het probleem zijn.

Hier houden we het nog bij hybride, een Toyota C-HR en een Audi A3 e-tron (die laatste is een plug-in). En 14 zonnepanelen op het dak.
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
Will
Contacteer:

03 jul 2019, 17:54

Een waterstofauto klinkt goed, alleen valt het rendement om waterstof te maken enorm tegen.
Dat is voorlopig nog een fors probleem omdat de meeste elektriciteit niet duurzaam opgewekt wordt. Daarom vind ik accu’s op dit moment een betere oplossing.

Ondanks alles krijgen we nog forse vraagstukken voor onze kiezen. Zo heb ik onlangs met een collega -die energietransitie als zijn vak heeft bij de firma- becijfert dat je voor alle kilometers die alle personenauto’s samen in NL rijden 480 grote windmolens op de Noordzee nodig hebt om de accu-auto’s van energie te voorzien.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
onmogelijkhier

03 jul 2019, 18:02

Als elektriciteit niet duurzaam wordt opgewekt geld het probleem toch ook voor het laden van de accu's.
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
HermanH

03 jul 2019, 19:37

Will schreef:
03 jul 2019, 17:54
480 grote windmolens op de Noordzee nodig hebt om de accu-auto’s van energie te voorzien.
Dat is minder dan ik dacht.

Even een rekensom. We hebben hier zo'n 8 miljoen auto's die elk gemiddeld 10.000 km per jaar rijden. Als het gemiddelde brandstofverbruik 7,5 liter per 100 km is heb je 6 x 10^9 liter brandstof nodig. Is het energetische equivalent dan gelijk aan 480 windmolens ? We moeten er van uitgaan dat het rendement van een automotor 30% is en dat van elektriciteit 90% (waarschijnlijk lager ivm transportverliezen.

Wie rekent het even uit ?
Binnenkort uitverkoop
Plaats reactie