Pagina 284 van 297

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 01 mei 2019, 13:14
door mae
Eindoverbrenging klinkt logisch. Makkelijker dan meerdere versnellingen aanpassen.

Nu ik erover nadenk twijfel ik er bij de Twingo toch een beetje aan of die echt anders was. Toen ik daarin reed merkte ik dat de top vrij hoog leek te liggen, maar ik herinner me nu ook wel dat ik binnen de bebouwde kom al regelmatig naar de 5 kon schakelen.

Ik zal eens zien of ik de cijfers kan vinden.

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 01 mei 2019, 20:09
door Karsten
Ben benieuwd, Maarten... :think:
Om het cirkeltje rond te maken: Het schoot me vandaag te binnen dat ik ook een paar dagen in een Megane-II (fase1) 1.6-16v Grand tour automaat heb gereden en raad eens wat daar in zit? :mrgreen:
We hebben er toen de Kempenroute mee gereden en dat ging zeer vloeiend en zonder overmatige toeren. :wink:

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 05 mei 2019, 09:12
door David
snameroc schreef:
30 apr 2019, 05:22
Dat is voorral omdat de meeste moderne motoren een smalle power band hebben oftewel een smalle koppel toerenkromme. Dus simpel gezegd de tekortkomingen van de motor wordt door de bak gecamoufleerd
De meeste moderne motoren zijn heel klein en hebben een turbo'tje en een enorme powerband... met bovenstaand statement ben ik het dan ook niet zo eens.

Een 3 pitter 1 liter turbo is tegenwoordig soepeler, alerter en sterker dan een oude atmosferische 2 liter....

Mijn moeder heeft zo'n 3 pitter icm een dubbele platen bak in een Fiesta en dat rijdt echt waanzinnig goed. En nog zuinig ook.

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 05 mei 2019, 09:33
door snameroc
Toch daalt het koppel bij hoge toeren meer dan vroeger al was het maar omdat de ecu begrenst. In de lagere toeren zij de moderne wel prettiger. Als je snel doorschakeld is de versnelling van de auto groter dan als je hem in de toeren jaagt en dat was vroeger niet. Ze noemde dat “lange versnellingen””

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 05 mei 2019, 10:09
door Harry
Maar met een beetje chiptuning zijn die ecu begrenzingen toch wel weer tegen te gaan? :)

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 05 mei 2019, 12:17
door Karsten
Dat is echter niet aan te bevelen bij zo'n klein, geblazen motorblokje; Als er 100+pk uit een 1000cc machientje wordt geperst dan komen de grenzen van wat er qua thermische belastbaarheid mogelijk is toch al erg in zicht... :?
Ik heb dan toch liever de door Johan genoemde lange versnellingen van zo'n atmosferische 2 liter met VVT. 8-)

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 05 mei 2019, 12:28
door Harry
Over dat laatste zijn we het zeker eens, maar dat wordt in veel auto's niet meer nieuw verkocht hé :(

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 05 mei 2019, 12:30
door Remi
BMW i8 perst 231pk uit een 1,5 liter 3 cylindertje :o 8) bijna 100 pk meer dan uit hetzelfde blokje in een 218i of 225Xe
mijn oudje 530i doet met 3.0l 6cyl ook 231pk

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 05 mei 2019, 13:36
door Fotohuis
Gewoon een Mazda-2 met 1400cc en 82pk. Misschien ook geschikt voor chip-tuning naar 100pk? (Binnenkort toch naar electrisch rijden voor het geval dat de motor uit elkaar valt). :mrgreen:

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 06 mei 2019, 16:30
door Karsten
Remi schreef:
05 mei 2019, 12:30
BMW i8 perst 231pk uit een 1,5 liter 3 cylindertje :o 8)
:shock: Dat kan toch geen lange levensduur hebben?! :roll:
Bij mijn dealer worden er eerst een paar metingen en inspecties gedaan aan kleine, geblazen motoren alvorens men een inruilers accepteert. Deskundig uitgevoerd onderhoud volgens schema en met de juiste olie is essentieel bij dit soort motoren. :!:
Remi schreef:
05 mei 2019, 12:30
mijn oudje 530i doet met 3.0l 6cyl ook 231pk
...en met het juiste onderhoud en respectvolle behandeling kan zo'n blok wel een paar ton draaien, toch? :wink:

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 08 mei 2019, 18:08
door Remi
idd, deze is al over de drie heen, komt ook niet veel meer bij tegenwoordig dus dat gaat nog wel een tijd goed

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 09 mei 2019, 10:57
door Karsten
Mooi dat 'ie in ere gehouden wordt! :handgestures-thumbup:
Zouden wij over 15 jaar een app op onze telefoon hebben om niet zonder benzine te komen staan? :mrgreen:

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 09 mei 2019, 16:14
door cyrano
Remi schreef:
05 mei 2019, 12:30
BMW i8 perst 231pk uit een 1,5 liter 3 cylindertje :o 8) bijna 100 pk meer dan uit hetzelfde blokje in een 218i of 225Xe
mijn oudje 530i doet met 3.0l 6cyl ook 231pk
Nissan heeft net hetzelfde proefdraaien op het circuit van Le Mans. Wel 400 pk. Naar wat ik hoor zou de consumenten versie onder de 200 pk moeten zitten, maar die is niet voor volgend jaar...

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 09 mei 2019, 17:10
door Hoewie Loewie
Volgens Amerikanen: Nothing beats cubic inches............ :mrgreen:

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Geplaatst: 09 mei 2019, 18:06
door Bapakpinter
Al dat gezeur over "groen" rijden :think:
Dat deed ik al Jaaaaaaaaaaaaren geleden. :dance:
Ik had ook geen laadpaal nodig :clap: