Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

mae
Berichten: 4058
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad

01 mei 2019, 13:14

Eindoverbrenging klinkt logisch. Makkelijker dan meerdere versnellingen aanpassen.

Nu ik erover nadenk twijfel ik er bij de Twingo toch een beetje aan of die echt anders was. Toen ik daarin reed merkte ik dat de top vrij hoog leek te liggen, maar ik herinner me nu ook wel dat ik binnen de bebouwde kom al regelmatig naar de 5 kon schakelen.

Ik zal eens zien of ik de cijfers kan vinden.
Karsten
Berichten: 5778
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

01 mei 2019, 20:09

Ben benieuwd, Maarten... :think:
Om het cirkeltje rond te maken: Het schoot me vandaag te binnen dat ik ook een paar dagen in een Megane-II (fase1) 1.6-16v Grand tour automaat heb gereden en raad eens wat daar in zit? :mrgreen:
We hebben er toen de Kempenroute mee gereden en dat ging zeer vloeiend en zonder overmatige toeren. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 5537
Lid geworden op: 05 dec 2012, 11:03
Locatie: Utrecht
Contacteer:

05 mei 2019, 09:12

snameroc schreef:
30 apr 2019, 05:22
Dat is voorral omdat de meeste moderne motoren een smalle power band hebben oftewel een smalle koppel toerenkromme. Dus simpel gezegd de tekortkomingen van de motor wordt door de bak gecamoufleerd
De meeste moderne motoren zijn heel klein en hebben een turbo'tje en een enorme powerband... met bovenstaand statement ben ik het dan ook niet zo eens.

Een 3 pitter 1 liter turbo is tegenwoordig soepeler, alerter en sterker dan een oude atmosferische 2 liter....

Mijn moeder heeft zo'n 3 pitter icm een dubbele platen bak in een Fiesta en dat rijdt echt waanzinnig goed. En nog zuinig ook.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
snameroc
Berichten: 3883
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

05 mei 2019, 09:33

Toch daalt het koppel bij hoge toeren meer dan vroeger al was het maar omdat de ecu begrenst. In de lagere toeren zij de moderne wel prettiger. Als je snel doorschakeld is de versnelling van de auto groter dan als je hem in de toeren jaagt en dat was vroeger niet. Ze noemde dat “lange versnellingen””
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 8994
Lid geworden op: 07 dec 2009, 19:58
Locatie: Bij Arnhem

05 mei 2019, 10:09

Maar met een beetje chiptuning zijn die ecu begrenzingen toch wel weer tegen te gaan? :)
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten
Berichten: 5778
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

05 mei 2019, 12:17

Dat is echter niet aan te bevelen bij zo'n klein, geblazen motorblokje; Als er 100+pk uit een 1000cc machientje wordt geperst dan komen de grenzen van wat er qua thermische belastbaarheid mogelijk is toch al erg in zicht... :?
Ik heb dan toch liever de door Johan genoemde lange versnellingen van zo'n atmosferische 2 liter met VVT. 8-)
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 8994
Lid geworden op: 07 dec 2009, 19:58
Locatie: Bij Arnhem

05 mei 2019, 12:28

Over dat laatste zijn we het zeker eens, maar dat wordt in veel auto's niet meer nieuw verkocht hé :(
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Gebruikersavatar
Remi
Berichten: 10250
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:04
Locatie: bij Arnhem

05 mei 2019, 12:30

BMW i8 perst 231pk uit een 1,5 liter 3 cylindertje :o 8) bijna 100 pk meer dan uit hetzelfde blokje in een 218i of 225Xe
mijn oudje 530i doet met 3.0l 6cyl ook 231pk
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6462
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

05 mei 2019, 13:36

Gewoon een Mazda-2 met 1400cc en 82pk. Misschien ook geschikt voor chip-tuning naar 100pk? (Binnenkort toch naar electrisch rijden voor het geval dat de motor uit elkaar valt). :mrgreen:
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Karsten
Berichten: 5778
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

06 mei 2019, 16:30

Remi schreef:
05 mei 2019, 12:30
BMW i8 perst 231pk uit een 1,5 liter 3 cylindertje :o 8)
:shock: Dat kan toch geen lange levensduur hebben?! :roll:
Bij mijn dealer worden er eerst een paar metingen en inspecties gedaan aan kleine, geblazen motoren alvorens men een inruilers accepteert. Deskundig uitgevoerd onderhoud volgens schema en met de juiste olie is essentieel bij dit soort motoren. :!:
Remi schreef:
05 mei 2019, 12:30
mijn oudje 530i doet met 3.0l 6cyl ook 231pk
...en met het juiste onderhoud en respectvolle behandeling kan zo'n blok wel een paar ton draaien, toch? :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
Remi
Berichten: 10250
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:04
Locatie: bij Arnhem

08 mei 2019, 18:08

idd, deze is al over de drie heen, komt ook niet veel meer bij tegenwoordig dus dat gaat nog wel een tijd goed
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Karsten
Berichten: 5778
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

09 mei 2019, 10:57

Mooi dat 'ie in ere gehouden wordt! :handgestures-thumbup:
Zouden wij over 15 jaar een app op onze telefoon hebben om niet zonder benzine te komen staan? :mrgreen:
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
cyrano
Berichten: 1202
Lid geworden op: 31 jan 2012, 21:57

09 mei 2019, 16:14

Remi schreef:
05 mei 2019, 12:30
BMW i8 perst 231pk uit een 1,5 liter 3 cylindertje :o 8) bijna 100 pk meer dan uit hetzelfde blokje in een 218i of 225Xe
mijn oudje 530i doet met 3.0l 6cyl ook 231pk
Nissan heeft net hetzelfde proefdraaien op het circuit van Le Mans. Wel 400 pk. Naar wat ik hoor zou de consumenten versie onder de 200 pk moeten zitten, maar die is niet voor volgend jaar...
Gebruikersavatar
Hoewie Loewie
Berichten: 7961
Lid geworden op: 10 okt 2014, 14:12
Locatie: Veghel
Contacteer:

09 mei 2019, 17:10

Volgens Amerikanen: Nothing beats cubic inches............ :mrgreen:
Erres SX6290 SX6396 SX6198 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 CD1471 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD471 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Gebruikersavatar
Bapakpinter
Berichten: 1038
Lid geworden op: 21 dec 2015, 10:13
Locatie: Haarlem Noord
Contacteer:

09 mei 2019, 18:06

Al dat gezeur over "groen" rijden :think:
Dat deed ik al Jaaaaaaaaaaaaren geleden. :dance:
Ik had ook geen laadpaal nodig :clap:
Bijlagen
fietsje.jpg
Laatst gewijzigd door Bapakpinter op 09 mei 2019, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
22RH541, GA212, B5X84A, N2214, N4418, AR9199, RS9197, AG2100, VR620, CD439, CD1006, B5X04A, PM2151, PM2154, L4X05T, L4X95T, EL3585, EK3227, N6312, N6306 en nog wat :think:
http://www.jendela.nl
Plaats reactie