Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Henk Ockers

21 apr 2019, 23:21

Kojak schreef:
21 apr 2019, 21:44
Prachtig gewoon, ik kan weer genieten.
Vooral dat steile wand rijden lijkt me spannend in zo'n Dafje. :mrgreen:

9566B4EE-8BE0-48F0-A668-38BBDA1CE76F.jpeg
9566B4EE-8BE0-48F0-A668-38BBDA1CE76F.jpeg (25.94 KiB) 529 keer bekeken
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
mikey

22 apr 2019, 09:30

Mooi Kojak doe je goed :)
Is wat anders als een zelf rijdende en remmende Tesla.
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
Gezocht F3611 timer
gromsound
Contacteer:

22 apr 2019, 11:44

Best of both worlds: een daf 33 op stroom :lol:
Dat watervlug door het verkeer zippen geldt nog steeds, ik rijd alweer 2 weken naar mijn werk met het ding.
Alleen heb ik die HERRIE niet meer aan de kop. :mrgreen:
Succes met de laatste loodjes Kojak! Ik hoor wel wanneer de premiere is.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Hoewie Loewie
Contacteer:

22 apr 2019, 12:52

Kojak schreef:
21 apr 2019, 21:44
Kojak auto’s, mijn wagenpark is sinds deze week weer uitgebreid.
Gaaf hoor! En sfeervolle plaatjes. :D
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
David
Contacteer:

29 apr 2019, 07:34

Remi schreef:
14 apr 2019, 15:31
Wij hebben eens een proefrit gemaakt met een Honda Civic CVT, wát een waardeloos ding, janken als een gek terwijl je eigenlijk helemaal niet gek deed.
Het grote nadeel van alle CVT's, helaas. Ze doen dat allemaal als je wat meer gas geeft, er zijn mensen die zich er niet aan storen, maar... ik zeg: blegh.

Daarom heb ik ook een auto met een 'gewone automaat' (met dubbele koppeling, das tegenwoordig gewoon).
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
RonnieVespa

29 apr 2019, 10:49

In dit theater: een Fiat Doblo 1.6 Jtd Dualogic bestel. Wegens mee te nemen scootmobiel.
Fijn dieseltje, tot nu toe 1:16 maar ik rijd ook absoluut niet zuunig. :twisted:
Het begon met een oud setje 544's....
mae

29 apr 2019, 11:44

David schreef:
29 apr 2019, 07:34
Remi schreef:
14 apr 2019, 15:31
Wij hebben eens een proefrit gemaakt met een Honda Civic CVT, wát een waardeloos ding, janken als een gek terwijl je eigenlijk helemaal niet gek deed.
Het grote nadeel van alle CVT's, helaas. Ze doen dat allemaal als je wat meer gas geeft, er zijn mensen die zich er niet aan storen, maar... ik zeg: blegh.

Daarom heb ik ook een auto met een 'gewone automaat' (met dubbele koppeling, das tegenwoordig gewoon).
Brr, dubbele koppeling.. Dan heb ik liever een vloeibaar elastiekje ertussen, da's technisch wat meer uitontwikkeld. Maar hoe de CVT terugschakelt hangt in mijn ervaring wel erg af van de programmering. Als ik bij die FIAT bij wat lagere snelheden maximaal opgeschakeld was schakelde hij niet terug bij subtiel gasgeven. Bij wat meer gas is het ook bij een handbak in principe de bedoeling dat je terugschakelt om de motor optimaal te benutten. Vooral bij kleinere cylinderinhouden is dit belangrijk, en daar is een CVT misschien wel relatief vaak aan gekoppeld.
David
Contacteer:

29 apr 2019, 15:15

Fiat? Ging volgens mij om een Honda met CVT, maargoed.

Dubbele koppeling automaat is heerlijk hoor, je merkt nauwelijks dat er geschakeld wordt en als je een keer vlotter wilt dan heeft de bak dit snel genoeg door en zit je niet met een jankende motor (a la CVT). Ohja, doorontwikkeld heet dat :lol:
Kojak

29 apr 2019, 22:41

Ohja, doorontwikkeld heet dat :lol:
Grappig, de visie over de bakken met dubbele koppeling.
Prachtige techniek, maar mijn inziens een verkeerde ontwikkeling, veels te ingewikkeld en door de vele onderdelen ook nog eens onnodig zwaar. Bij de revisie bedrijven liggen de rekken vol met deze vooral DSG bakken van VauWee die na amper 1,5 ton toe zijn aan revisie. (bij ons op de zaak een Passat en Golf GTE die beide al bak problemen hebben gehad waarbij de Passat met een kosten plaatje DSG met 4,5 mille wel de kroon spande en helaas geen coulance)
Dan een CVT, ontwikkeld in 1958 en tot op heden doorontwikkeld, kom daar maar eens aan met een semiautomatenbak met dubbele koppeling.

Ach ja en rijden met een CVT moet je leren rijden. Ook een normale geschakelde bak loeit als je op het gas gaat staan, alleen kun je dat niet lang blijven doen, want de zware voet moet van het gas voor een gangwissel waarna het hele circus opnieuw begint.

Het is jammer dat we tegenwoordig alweer CVT bakken bouwen met voorgeprogrameerde sckakel standen om verstokte normale automaat rijders om de tuin te leiden. Hoe raar kan het lopen.
Een ding staat vast, die CVT bakken zijn in ieder geval veelal van Japanse origine en dan ook niet kapot te krijgen. Tenminste ik heb het nog nooit meegemaakt, conventionele bakken en vooral die bakken met dubbele koppelingen leggen veel eerder het loodje.

Het zal duidelijk zijn ik ben voor CVT........
Kojak een happy daf owner
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
mae

29 apr 2019, 22:48

Ik heb geen ervaring met Honda, maar ik dacht dat het ging over nadelen van alle CVT's, dus was het voor mij simpel om als tegenvoorbeeld een CVT te noemen die voor mijn gevoel niet onnodig terugschakelde. Die bak waar ik het over had was niet eens een erg doorontwikkelde, zeg maar de eerste generatie met duwband en nog een magnetische koppeling met ijzervijlsel (slimme constructie maar toen niet geschikt voor grote vermogens denk ik).

Ik hoop wat dat betreft maar dat die Honda niet representatief is voor de verdere ontwikkeling van de duwbandbak, of misschien toch niet helemaal goed op de motor en de auto afgestemd is.

Ik snap prima dat fabrikanten de dubbele koppeling als oplossing beschouwen, maar voor mij is het een beetje een Trinitronoplossing. Ontstaan uit een kludge (clutch? pun intended) om nadelen van andere systemen te omzeilen. De oorspronkelijke kludge was de gerobotiseerde handbak, dus met een enkele koppeling. Dat was echt rommel (als passagier mee gereden in een Opel Agila ofzo, dat was genoeg). De nadelen daarvan werden denk ik best goed opgevangen door een tweede koppeling te monteren, inclusief extra complexiteit en bijbehorende faalmodi. Ik geloof heus dat het best fijn rijdt, wil dat ook nog wel eens proberen, maar het lijkt mij een systeem dat net als handbakken niet heel veel verder doorontwikkeld kan worden, waar er bij ouderwetse automaten en CVT's nog steeds veel ruimte tot doorontwikkeling zit (die niet meer allemaal benut gaat worden waarschijnlijk, door opkomst van de electrische auto).
David
Contacteer:

29 apr 2019, 22:54

Ohja, het is prima techniek, goed betrouwbaar en ook flink lichter. Allemaal waar. Maar ik vind het niet lekker rijden. Heb er langer in gereden, in een paar verschillende soorten auto's ook. Zo zijn er mensen die benzine niet lekker vinden rijden, of juist diesel... ik kan met beide leven, maar svp niet icm een CVT. Ook niet als Hybrid, al is dat al wel een stap beter. Ik heb ook in een auto met CVT gereden waar ze zogenaamde versnellingen in hadden geprogrammeerd. :shock: :? :lol:

Persoonlijke smaken enzo. Zo heb ik ook geen VW trouwens.... vind de stoelen slecht in die auto's.... ook weer een kwestie van smaak denk ik dan.

Ik denk zeker dat auto's die rijden op fossiele brandstoffen eindig zijn, maar ik denk wel dat er tot het eind aan toe automaten met twee platen in zullen gaan...... ze zijn enorm door ontwikkeld vergeleken met de oer modellen (lichter, meer gangen, beter schakelen etc)
mae

29 apr 2019, 23:08

Maar om terug te komen op het topic: ik rijd tegenwoordig voorlopig even in een Renault Clio II fase I met 1149cc D7F motor.

Wat me opvalt, en dat is dan weer een link met de vorige posts, is dat er een close ratio versnellingsbak onder zit of in elk geval een bak met relatief korte versnellingen. In mijn herinnering korter dan bij de Twingo met dezelfde motor, en heeft naar mijn eerste indruk ook een iets lagere topsnelheid. In de stad snel op toeren dus lekker vlot en op de doorgaande weg kun je naar z'n 5 doorschakelen. Als ik flink doorrij op de snelweg mis ik eigenlijk wel een overdrive... Dus nu weten we waarom je tegenwoordig vaker handbakken met 6 gangen ziet.
snameroc

30 apr 2019, 05:22

Dat is voorral omdat de meeste moderne motoren een smalle power band hebben oftewel een smalle koppel toerenkromme. Dus simpel gezegd de tekortkomingen van de motor wordt door de bak gecamoufleerd
gromsound
Contacteer:

30 apr 2019, 18:07

Hehe, de Ami achterremmen afgelopen weekeinde volledig verzoold (alles nieuw), net even weer op de rollenbank van mijn apekoolstation (klassiekergarage) en nu is het max 10% verschil dus OK (voering moet nog even inslijten op de trommels natuurlijk, dan kan het naar nul verschil). Nou maar weer wachten op een nieuwe keurdatum, ze hebben het stikdruk met al die oldtimers die de schuur uit komen...

Een normale elektrische auto heeft inderdaad geen transmissievariatie nodig maar als je dat wel doet kan je met een veel kleiner motortje/accupack toe. Gek dat niemand dat probeert? Omdat een moderne duwband CVT te duur is of teveel secundaire hydraulische power benodigt?

Enter de onvolprezen variomatic vanaf 1958: geheel zonder hulpkracht, uitsluitend de forces of nature 8) En om te maken minder duur dan een handbak (heeft Daf zelf becijferd). leve de vooruitgang :?
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Karsten

01 mei 2019, 11:24

Proef ik daar enige ironie mon Ami? :mrgreen:

@Maarten:
Volgens mij heeft de Twingo Air bj.2000 die ik ooit nieuw kocht en nu nog steeds door Knuff gereden wordt ook een D7F. :think: Het ontwerp dateert van '95 en heeft een distributieriem, bovenliggende nokkenas, 8 kleppen en multipoint-injectie. Het is de opvolger van het motortje van het "Vijfje" dat tussen '92 en '95 nog in Twingo's werd gemonteerd. Mogelijk heeft de Clio II fase 1 een wat kortere eindoverbrenging omdat 'ie wat zwaarder is? Twinky weegt 795kg meen ik... :?
Het machien mag nog steeds jaarlijks met opgeheven snoet de werkplaats van de dealer binnenrollen voor wat TLC en heeft inmiddels 178.000 gelopen zonder noemenswaardige problemen; Betrouwbare motor! :D

Om even terug te komen op de zesbak en een link te leggen naar de eindoverbrenging: Mijn MeganeII 2.0-16v 2004 had standaard een zesbak, ondanks dat het een heel soepel blok is dankzij de variabele nokkenas-timing. Van de versie met de 1.6-16v heb ik mogen proeven aan de standaard vijfbak en de optionele zesbak: Bij laatstgenoemde zitten alle gangen wat dichter op elkaar en is de 5 wat korter en de 6 wat langer dan de 5 van de vijfbak; Mogelijk ook door een wat andere eindoverbrenging. Diesels met de PK6-bak draaien minder toeren dan de benzine versies. Wellicht wordt de aanpassing aan de koppelkarakteristiek en/of het voertuiggewicht dus gedaan middels de eindoverbrenging... :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie