Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mcTommi
Berichten: 2937
Lid geworden op: 16 jun 2005, 23:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

25 dec 2011, 14:02

Citrohatsu ??? Was ist denn das ???
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
Harrie
Berichten: 9379
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

25 dec 2011, 14:41

Citrohatsu ??? Was ist denn das ???
C1 met 3 cylinder Da Hatjuhw -motor.
net als in gelijkende Peugeot 107 en Toyota Aygo. Lekker pittig motorretje met een roffel alsof er een V6 in ligt... :mrgreen:
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
bas philips
Berichten: 196
Lid geworden op: 30 dec 2010, 20:19
Locatie: nijmegen

25 dec 2011, 15:22

variomatic , toch vindt ik het niets voor mij , en zoals altijd is dat een kwestie van smaak en gevoel .
AD1256/m8 :D
80 liter bassreflex :dance:
geen filter :clap:
Gebruikersavatar
Kojak
Berichten: 1394
Lid geworden op: 15 okt 2010, 09:06
Locatie: Limbabwe

25 dec 2011, 21:21

Vario - babbels, nou dan meng ik mij ook even in de discussie.
Er is geen enkele automaat zo fijn als een CVT. Machtige uitvinding, uit NL (dank U mijnheer van Doorne) waar we trots op mogen zijn.

Oké ben wellicht bevooroordeeld na jarenlange hersenspoeling (lees; dagelijks Daf rijden) maar het feit dat alle grote jongens het systeem inmiddels gebruiken zegt genoeg. Geloof dat mijn waarde Grom inmiddels al, beter dan ik zou kunnen uitleggen, het een en nader uit de doeken heeft gedaan.

Inmiddels ben ik in bezit van een zakenbolide, Japannees fabrikaat, nr. 2 alweer en heel bewust opnieuw met CVT. En geloof me eens gaan jullie allen aan de automaat. Slagroom kloppen jullie toch ook met een mixor i.p.v. handwerk !

Overigens, voitures met CVT's hebben doorgaans een langere levensduur omdat de motor zich vrijwel alleen in zijn ideale toerengebied beweegt. Ooit een daf met kapotte motor gezien? Sterker nog onlangs stond in een gerenommeerd autoblad een interview met de eigenaar van een motorenrevisie bedrijf die met de huidige hybride trend met CVT's in de toekomst brodeloos dreigde te raken. Want die motoren gaan niet stuk omdat ze gewoon niets te lijden hebben. (Inzake hybride, en nu niet gaan zeuren over accu's want daar lust ik er nog wel een paar van, ik rij wel 1 op 19. Dus het verwerken van mijn uitgerangeerde accu op termijn, zal uiteindelijk minder milieu belastend zijn dan die hoeveelheid extra brandstof die een ander heeft verstookt om tot dezelfde aantallen km's te komen).

Wil d'r even aan toevoegen dat, dat geloei en toeren maken, dat eenieder bij blijft, een gevolg van malloten die graag door trekken. Jawel ik kan ook mijn Lexje naar de 6000 toeren trekken, maar geloof me het gaat slechts mariginaal sneller dan keurig op koppel naar de gewenste snelheid cruisen. Bij mij loeit de motor nooit, maar als ik een van mijn collega's in mijn bolide laat rijden snelt de toerenteller altijd ri. 6000 toeren. Kortom je moet ermee leren rijden.

Enne over die robotbakkie's in auto's, ook daarover heb ik een uitgesproken mening. Jawel ook daarvan bezitten we er een, in ons betreft het een Fiat 500 dualogic die door velen in de media als gruwalogic wordt bestempeld. Het (fout-o-matic) systeem (citaat Grom) werkt prima en sneller dan menigeen zelf kan schakelen. Alleen het wordt als traag ervaren omdat je zelf niets hoeft te doen tijdens de gangwissel. Ook mijn ega is (onder lichte druk) helemaal om en zou inmiddels niet anders meer willen.

Overigens voordien hadden wij een Toyo Aygo, bewezen het leukste autootje te zijn van de drieling. Een C1 alsmede evenknie Peus konden mij nooit (nu nog niet) bekoren met hun rare bekkie wat voor grille door moest gaan.

Kojak
Transportmiddelen;
Daf 32 (thans in restauratie)
Daf 55 cabriolet
Kreidler RMC 5-bak jawel dat wel weer
Bovenstaande allen niet origineel meer, maar aangepast aan eigen smaak maar wel historisch verantwoord (vind ik)
Zakelijk Lexje
Prive Fiasco 500
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
bas philips
Berichten: 196
Lid geworden op: 30 dec 2010, 20:19
Locatie: nijmegen

25 dec 2011, 23:10

Vario - babbels, nou dan meng ik mij ook even in de discussie.
De zwakke plek geraakt .
Maar ik geef alleen mijn mening omtrend wat ik van het rijden met een variomatic vindt , en bekritiseer niemand als hij de variomatic heerlijk vindt om te rijden .

Ik mag me duidelijk uitspreken wat ik van een variomatic vindt , zeker als je er een jaar in hebt gereden .

Het is een persoonlijke uitspraak volledig gebasserd op mijn mening .

ik vindt een variomatic niet fijn rijden .

Dat wil niet zeggen dat het geen mooie uitvinding is en dat een variomatic geen potenties heeft , in de formule 1 ook eventjes toegepast en in de transport wereld zijn er ook mogelijkheden , van dat alles ben ik op te hoogte .

Dan een ander punt omtrend dafjes , want daar zitten ze oa in , de echte dafjes zijn leuk om te zien want het is toch nederlands trots , leuk model en wat hoort er bij en in een dafje , juistem de variomatic .

Ik hoop dat sommige forum genoten nu weer rustig kunnen slapen door mijn mening omtrend daf/variomatic.
AD1256/m8 :D
80 liter bassreflex :dance:
geen filter :clap:
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7441
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

26 dec 2011, 00:02

Maak je geen zorgen Bas, het kenmerk van dit forum, we laten ieder in zijn waarde en respecteren ieders smaak.
Na (even rekenen 2011-1983 =) 28 jaar daf rijden ben ik er zodanig mee vergroeid dat ik simpelweg niet anders meer kan. En dat ik een minderheid vertegenwoordig weet ik ook al minstens even lang: meeeeters eelt op de dafziel.
Geen probleem, blijven ze lekker betaalbaar door.

Die vorige dienstwagen van Kojak (een prius) hebben we in Venlo even aan de tand (nee, de schakelduwband) gevoeld als jarenlange daffers onderelkaar en het was werkelijk perfect. Rijdend relaxen in volkomen stilte. Het ding is me te groot en te duur dus ik houd het maar op de (dikke) daf, 32 jaar and still counting.

Overigens robotbak, ik had een keer het ongenoegen een stukkie te rijden met zon swatchcar. Het is echt 2 volle seconden reactietijd op handmatig doorschakelen, speciaal op gelet als transmissiefreak. Vreselijk, terwijl het an sich best een pittig dingie was... brr merkedess wat maak je ons nou.

Party on, schakelaars!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
Plips
Berichten: 3790
Lid geworden op: 23 jul 2009, 19:24
Locatie: Het wilde oost'n

26 dec 2011, 10:27

Mijn eerste wagentje was ook één van de leuksten, met name door de variomatic.

Een automaat rijdt IMHO veel veiliger dan een schakel, alle concentratie gaat naar het correct rijden.
Schakelen = onnodig gecompliceerd.

Voor degenen die niet met een 56k modempje internetten biedt youtube een paar leuke filmpjes uit de 70`s;
http://youtu.be/6FXKOFW_LCw (v66 pt1)
http://youtu.be/Xr3doWtCXuY (v66 pt2)
http://youtu.be/nQXOXFshH0w (v66 pt3)
http://youtu.be/dU7FWNGJhFU (v343 )

Het is dat je niet alles kunt hebben wat je leuk vindt, want anders had hier een Volvo 66GLS gestaan 8)
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
Gebruikersavatar
Kojak
Berichten: 1394
Lid geworden op: 15 okt 2010, 09:06
Locatie: Limbabwe

26 dec 2011, 11:37

Yep, Bas mijn zwakke plek geraakt.....

....maar ik kan (in tegenstelling tot sommige anderen) kritiek goed verdragen.
Als (in dit geval voor mij) voormalige dagelijkse Daf piloot (1983 t/m 2008) krijg je een natuurlijk mechanisme om je te wapenen ente verdedigen tegen kritiek.

Nu heb jij als voordeel een dergelijke bolide gereden te hebben, dus je kunt er in ieder geval over mee praten. Overigens heb je wel eens een moderne vario, pardon CVT gereden, Honda Civic, Toyota Auris/Prius, Audi multitronic (A4 en A6), Mini, Lexus etc
Het verschil met een aloude vario van Daf of Volvo 343/340 is heeeel groot.

Jawel ik heb vanacht heerlijk geslapen en niet wakker gelegen van de kerstman.
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
bas philips
Berichten: 196
Lid geworden op: 30 dec 2010, 20:19
Locatie: nijmegen

26 dec 2011, 15:57

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest dat het rijden met variomatic mij niet aanstaat maar niet de techniek of de daf zelf want juist in tegendeel , het is vintage/oldtimer en nostalgie en gelukkig maar dat er liefhebbers zijn die de daf met variomatic in leven houden.

Ik heb nog nooit in een geupgrade variomatic gereden de cvt , dat zijn auto's die niet in mijn budget passen , en je moet zoiets toevallig tegen komen om er ook eens in te kunnen rijden .

Wat Plips aangeeft dat een automaat , in welke vorm dat ook mogen zijn veiliger rijd ben ik met hem eens , een automaat verhoogt je reactie tijd doordat je theoretisch ten alle tijden 2 handen aan het stuur kan hebben , ik rijd altijd met rechtervoet op het gaspendaal en linker voet bij of boven het gaspendaal , bij een kruising waar ik voorang heb bv , ik hoef niet de beweging met mijn rechter voet van gas naar rem te maken , je kan gelijk reageren mocht je onverwachts moeten remmen omdat linker voet boven het rempedaal al is .

lang leve de automaat (in welke vorm dan ook )
AD1256/m8 :D
80 liter bassreflex :dance:
geen filter :clap:
Harrie
Berichten: 9379
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

26 dec 2011, 17:52

ach, er zijn veel goede en ingenieuze dingen uit Eindhoven gekomen, de wereldvonst Variomatic,
de opvolger CVT, en van Philips de ons zo bekende produkten. :D
on-topic: onze voitures:

304 S cabriolet 1973, door mij volledig gerestaureerd, was in 1999 gereed:

Afbeelding

306 cabriolet 1.8 met elektrisch bediende kap, geheel gerestaureerd:

Afbeelding

604 V6 SL 1978, restauratieproject waar ik al 8 jaar niks meer aan gedaan heb:

Afbeelding

604 GTI 1984, geheel gerestaureerd en sinds 2010 mijn dagelijkse limousine:

Afbeelding

J7 uit 1972, verlengde & verhoogde uitvoering, onze kampeerauto, gaan we komend voorjaar mee aan de slag:

Afbeelding

en voor dagelijks ( familie-)gebruik een 406 1.8 16V ST Break 2001

grt, Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 26 dec 2011, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
bas philips
Berichten: 196
Lid geworden op: 30 dec 2010, 20:19
Locatie: nijmegen

26 dec 2011, 17:57

J7 , deur open en rijden maar en geen gordel plicht , zou de eerste keer spannend zijn om zo te rijden .
AD1256/m8 :D
80 liter bassreflex :dance:
geen filter :clap:
Gebruikersavatar
Plips
Berichten: 3790
Lid geworden op: 23 jul 2009, 19:24
Locatie: Het wilde oost'n

26 dec 2011, 22:40

Waauw, prachtige wagens Harrie :wink:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
Harrie
Berichten: 9379
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

26 dec 2011, 22:48

J7 , deur open en rijden maar en geen gordel plicht , zou de eerste keer spannend zijn om zo te rijden .
de eigenaren van een J7 met schuifdeuren zijn daar lovend over, en rijden vaak met open deuren :D
Ik was vanaf 1977 monteur bij een Peugeot-dealer, en tegenwoordig ( al weer vele jaren ) technisch commissaris
en magazijnmeester van de Peugeot Club Nederland. druk baasje dus :mrgreen: grt, Harrie
p.s.: foto 604 V6 SL : link deed het niet, aangepast. Ik zal eens een betere foto uploaden.
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Gebruikersavatar
omniVoor
Berichten: 1023
Lid geworden op: 08 jun 2011, 10:36
Locatie: Enschede

27 dec 2011, 00:10

Wie had dat gedacht, Omnivoor in een dafje, onze eerste: Afbeelding
En nog niet eens de laatste.
Kris
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:41

27 dec 2011, 08:57

Hahaha,

Wat een onderwerp. Nou wij rijden een DACIA logan MCV. Het lijkt hier wel een documentaire...

Kris
Plaats reactie