Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

mae
Berichten: 4290
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad

22 mei 2019, 18:59

Net als bij Philips zo vaak voorkwam, denk ik dat de marketing het grootste deel bepaalt van wat er in de catalogus komt, in samenspraak met de bonentellers. De meeste mensen weten immers niet wat ze kopen, en als je het kleine groepje kenners dat dat wel weet, moet laten bepalen wat er gekocht wordt dan wordt elke nieuwigheid of technisch superieure afwijking afgeschoten. Hooguit kom je daarmee weg als een paar grote wagenparkbeheerders of bijvoorbeeld defensie een bestelling doet.

Op dit moment heb ik een auto nodig die het gewoon doet en weinig kost, dus een paar dagen uittrekken om alle gecorrodeerde leidingen te vervangen, of zelfs 750 uur laswerk zit er op het moment niet in. Misschien ben ik een gelegenheidsmasochist (en ik heb geen werktuigbouwkundige opleiding noch kan ik lassen, maar dat wil ik wel nog eens leren).

Over SM gesproken, dat vind ik toch ook wel erg mooie machines... Zelfs al is de naam volkomen toepasselijk.

P.S. Over nieuwigheden/afwijkingen gesproken... Renault heeft al een paar jaar een achterwielaandrijver met motor achterin in een segment waar die om diverse redenen totaal niet in thuishoort (Twingo). Leuk voor een liefhebber, maar die kopen meestal andere wat sportievere modellen. Van zo'n auto verwacht je ook dat die er over een paar jaar uitgegooid wordt en dat vind ik dan weer niet erg omdat er meer nadelen dan voordelen aan die constructie zitten.

P.P.S. Grote technische verbeteringen/revolutionaire nieuwe systemen kwamen bij Philips wel eens stilzwijgend de catalogus insluipen. Denk aan de K11 en de turbodrive. Het modeljaar vóór de massale introductie stond er 1 model in. De normale klant koopt zo'n apparaat eigenlijk per ongeluk, tenzij de winkelier die er toevallig een paar op voorraad heeft het ding de hemel inprijst.
Gebruikersavatar
cyrano
Berichten: 1205
Lid geworden op: 31 jan 2012, 21:57

23 mei 2019, 19:19

gromsound schreef:
20 mei 2019, 16:01
Heeft die plaatselijke eenden club ook een website?
Ze staan bekend als de Bokkerijders. Vziw hebben ze geen website. Ze zijn nogal lokaal georiënteerd. Naast moto's allerhande en 2 PK's houden ze zich nog 't meest bezig met het organiseren van optredens. Vooral hard-rock. :D

En voor die evenementen hebben ze blijkbaar wel een FB pagina:

https://www.facebook.com/events/1726928 ... discussion

Maar ook die is alweer niet up-to-date :D

En een FB meeting pagina, nog minder up-to-date:

https://www.facebook.com/events/343912822356194/

Ze zijn wel geregistreerd als 2 PK club bij de bfov:

https://www.bfov-fbva.be/nl/clubs/418-d ... kerijders/

En hier een heel oud YT videootje:



En daarin kan je zien dat er ook wat leden met Mehari's zijn. Was ik alweer vergeten...

Ach ja, het dorp van je jeugd :D
Gebruikersavatar
Hoewie Loewie
Berichten: 8296
Lid geworden op: 10 okt 2014, 14:12
Locatie: Veghel
Contacteer:

02 jun 2019, 10:07

Hoi. In de Volkskrant van 25 mei las ik een soort pleidooi van een Eendenliefhebber voor het ombouwen van oldtimers naar elektrisch rijden. Ik heb even een foto gemaakt van het artikel. Een ding viel me wel op: volgens de Eendenliefhebber was hij 25.000 euro kwijt aan aanschafkosten voor zijn elektrische Eend. Dat soort bedragen ben ik op de site van Grom naar mijn idee toch niet tegengekomen bij de ombouw van zijn Daf (EV)33. Tja, als je alles moet laten doen door een ander, kom je misschien wel aan zo'n bedrag.

Het Volkskrant artikel:
Afbeelding
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 9236
Lid geworden op: 07 dec 2009, 19:58
Locatie: Bij Arnhem

02 jun 2019, 10:53

Nou, als je leest hoeveel uren Grom er mee bezig is geweest dan lijkt me dit nog niet zo'n gekke prijs? Ik kan het artikel zo niet lezen maar kan me wel voorstellen dat er bijvoorbeeld een grotere accu in zit, die van Grom is nogal "custom build" voor woon-werk en omgevingsverkeer. En accu's zijn vast ook niet voordelig.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7429
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

02 jun 2019, 11:16

die lui leuren al jaren met die elektrische eenden maar hebben er pas 3 ofzo gemaakt (een transat, een azam en een besteleendje voor zover ik het gevolgd heb). inderdaad veels te duur voor een normale gebruiker. als reclame ding voor ondernemers is het wel geschikt (scheelt alleen al 21% BTW op het geheel die ik wel moest lappen).
En inderdaad gebruikt iedereen het dubbele aan spanning en capaciteit = +100 kg en +3500 eu aan accukosten want anders komen ze niet van de plek. Tja, de variomatic he 8)

Mijn 4 maand netto ombouwtijd zat vooral ook in wachten op spullen en zaken uitvinden. Een volgende ombouw kan binnen een week -fulltime sleutelen dus niet in de weekeinden- klaar zijn als alle spullen ernaast liggen. Dat geldt dus ook voor eenden want er zijn al best veel van die burtons op stroom gezet (pretautos, kosten spelen geen rol). Maar dan nog een half jaar wachten op de RDtW voor de omkeuring...

Een bedrijfsmatige ombouwer van kevers is ermee gestopt omdat het inderdaad veel te duur was voor particulieren. hij levert nu alleen nog bouwpakketten voor DHZers.

overigens is de bekendste eendenboer van het land er nu ook vol ingedoken, samen met die gozer van hierbovenaan:

https://www.2cvgarage.nl/de-eerste-eend ... recht-kan/

en ondertussen rijd ik alweer 4 weken heerlijk heen en weer voor 1 eu per dag :lol: gister met de EVespa naar het EV cafe dat was ook genieten in stilte. ns kijken wat ik morgen doe, de EVespa, de ESolex of toch maar de EV33?

Party on, stekkerheads!

[edit, foto gesaved en uitvergroot gelezen, de man HEEFT nog geen elektrieke ombouw maar ZOEKT crowdfunding!! dream on.... niemand betaalt voor de hobby van een ander. en dan redt ie het ook niet met wat ie aan kosten opgeeft voor motor regelaar en accus, ik was veel meer kwijt, zelfs voor de ultralight EV33 ombouw]
Laatst gewijzigd door gromsound op 02 jun 2019, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 9236
Lid geworden op: 07 dec 2009, 19:58
Locatie: Bij Arnhem

02 jun 2019, 11:47

Dat is helemaal een aardige dan :roll: Ik heb trouwens ook een leuke (stapel)hobby die wel wat crowdfunding kan gebruiken :lol:
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6547
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

02 jun 2019, 12:50

Maar met de gewone fiets naar het werk, 22km (en 22km terug). Ik kan daar toch niet laden. Kost helemaal geen electriciteit! :D

Zo'n 2CV4 of 2CV6 chasis is ook veel te licht voor al die accu's in zo'n eend te dragen.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7429
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

02 jun 2019, 13:37

max laadvermogen 2CV = 350 kg dus dat wordt dan al snel een 2zitter. Zie die Burtons (2zits plastiek sigaren) daar gaat het natuurlijk wel, koetwerk is ook veel lichter in dat geval.
Een AMI chassis zou een oplossing zijn, die heeft zwaardere veerpotten. Met slechts een eendenkoetsje heb je dan weer wat reservelaadvermogen. In feite ben je dan een AZAM6 aan het bouwen (belgische eend op AMI6 onderstel), en kijk dat is nou net de versie die redelijk succesvol rondrijdt.

Mijn leverancier biedt nu 2e hands Tesla accuunits aan, halve gewicht bij dezelfde capaciteit, dat kan ook natuurlijk.
Ik kan daar toch niet laden
hebben ze daar geen stopcontact? :roll: en voor 44 km efiets range hoef je niet bij te laden dat gaat zo ook wel (vorige week nog uitgeprobeerd).
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
snameroc
Berichten: 4025
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

02 jun 2019, 13:59

44 km haalt onze 13 jaar oude sparta met nicad accu zelfs nog steeds met de trapondetsteuning in de middelste stand. Op max zal het er om houden. En ook de buiten temp heeft veel invloed.
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6547
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

02 jun 2019, 16:38

Ik heb helemaal geen e-bike. :)
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7429
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

03 jun 2019, 16:12

ok dat is dus de aloude vraag van wie is er eerder de Ebike of het stopcontact :lol:
vandaag toch maar met de EV33, en ja hoor smiddags regende het ietsje. er komen nog zomerse dagen genoeg aan voor de 2wielers.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
M. Miller
Berichten: 856
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:45
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

17 jun 2019, 21:35

Nu is het eigenlijk: Wat voor auto rijdt deze MFBfreak NIET meer?

Afbeelding

Ik heb mijn DAF verkocht! :cry:

Sinds mijn emigratie naar de Randstad is 'ie achtergebleven bij mijn ouders in Limburg. Mijn vader reed er nog wel regelmatig in maar ik zelf niet meer. Uiteindelijk begon het besef te groeien dat ik er dan echt gewoon helemaal geen tijd en plek meer voor had (heb hier ook al twee auto's voor de deur staan...) en uiteindelijk wordt zoiets dan een soort blok aan je been wat je uit een soort van sentiment maar achter je aan sleept.

Uiteindelijk de knoop maar doorgehakt en 'm te koop aangeboden via een DAF's-te-koop-Facebookpagina. De dag erop is er iemand komen kijken en die heeft 'm uiteindelijk ook overgenomen. Dus als je voortaan 91-DL-08 in de buurt van Oirschot ziet rijden, zwaai dan even en doe 'm de groeten van me! :)

(Nu moet ik natuurlijk ook over op een andere avatar, deze heb ik dus ook al sinds 2006 :) )
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7429
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

18 jun 2019, 11:23

Dag Daf! :)
Morgen naar de apekool met mijn trouwe coupeetje (sinds '87), alles doettet maarja jeweetetniet met die k@tapekool... :x 5000 km verder in 3 jaar :?

[edit the day after RAAK, het is de RDtW, de bovagmafia en de overheid weer niet gelukt om hem van de weg te krijgen :mrgreen: ik rij ijzerenheinig door - al vanaf 1987 8-) party on, beltheads!]

Ondertussen in Hokse buitengebied:
66gw.jpg
66gw.jpg (28.84 KiB) 729 keer bekeken
hij haalt 80, maar 90 is nog wel afhankelijk van de windrichting en sterkte... die wawa was zo gek nog niet met 300 kg en druppelvorm...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 9236
Lid geworden op: 07 dec 2009, 19:58
Locatie: Bij Arnhem

29 jun 2019, 12:02

gromsound schreef:
18 jun 2019, 11:23
die wawa was zo gek nog niet met 300 kg en druppelvorm...
Ja, aan deze stroomlijn valt nog wel wat te verbeteren..... Maar dat is misschien niet zo’n makkelijk klusje.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Plaats reactie