Nieuwe aanwinsten

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

gijzje

21 mar 2011, 12:25

Welke boxen met isophase tweeters klinken nou het beste, ikzelf heb de dss930 en die klinken gewoon geweldig maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de rest
Ik weet dat tim bijv zijn 825 verkocht heeft dus schijnbaar waren deze boxen niet zo goed als gedacht.

821
825
850
860

9434
9436

mfb 9638

dss930

groeten,
Gijs
"ik kom gewoon oren te kort. "
tim89

21 mar 2011, 12:44

ik heb ze allemaal wel gehoord

de 821 is het beste

de DSS930 moet je maar even aan Piet vragen

ik heb van hem gehoord dat hij met wat DSS liefhebber een blinde vergelijking heeft gedaan met de MFB 587 en 544
en dat ze uiteindelijk allemaal voor de zonder het door te hebben voor de MFB's hebben gekozen

maar dat moet Piet maar veder vertellen

ik bel wel van mening dat de beste Philips speaker uit de tijd komen dat Piet daar nog werkte
de 821 klinkt goed maar haalt het niet bij de F9818
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
JohanD

21 mar 2011, 14:33

Welke boxen met isophase tweeters klinken nou het beste, ikzelf heb de dss930 en die klinken gewoon geweldig maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de rest
Ik weet dat tim bijv zijn 825 verkocht heeft dus schijnbaar waren deze boxen niet zo goed als gedacht.
Ik heb dat wel eens eerder gezegd, tijdens de test op de meeting vorig jaar vond ik de 825 rommelig in het laag, en daardoor minder dan de 587.
Het zit dus niet in het hoog,de 825 met zijn bandje en de 587 met de dome-tweeter hebben dat (in mijn beleving) allebei wel goed voor elkaar, maar het strakke laag van de MFB's is een klasse apart.
Lees ook eens de test die bij onze buren op de site staat. De recensent komt tot de conclusie dat hij de van de 815, de 820 en de 825, de 815 het meest evenwichtig vindt.
leuk spul uit de 60's 70's en 80's
Luidsprekers Refoamen
tim89

21 mar 2011, 16:11

De recensent komt tot de conclusie dat hij de van de 815, de 820 en de 825, de 815 het meest evenwichtig vindt.
daar ben ik het zelf ook mee eens

op de 2de plaats vind ik de 821 het beste
piet2401

21 mar 2011, 19:22

Ik vind de 930SE het kompleetst klinken, heeft ook de beste tweeter van allen.
Hoewel ik bij Piet thuis toen ook die er niet uithaalde tussen het MFB geweld..... :oops:

Tweede plek voor mij de 825, die ken ik goed.
Een kennis van me heeft ze ook op de luisterzolder staan en daar klinken ze beter dan die van Tim toen op de meeting in Den Bosch.
Maar ik denk dat de 825's van Tim gewoon nog niet ingespeeld waren.
Recensies zijn voor mij meer een leidraad, geen oordeel dan, moet ze eerst zelf gehoord hebben.
tim89

21 mar 2011, 21:54

Recensies zijn voor mij meer een leidraad, geen oordeel dan, moet ze eerst zelf gehoord hebben.
hier ben ik het helemaal mee eens

en het kan best zijn dat 825 nog niet helemaal ingespeeld waren
maar toch twijfel ik daar aan
heb ze hier 2 weken iedere dag minsten 8 uur op vol volume gespeeld

en dat is vrij simpel te doen
de speaker dicht op elkaar zetten met de voor platen naar elkaar toe en dan bij 1 de + en - omwisselen
de versterker op mono zetten en het volume open zetten dan heffen ze elkaar op en heb je bijna geen geluid
pas wel op met het volume open zetten dat je ze niet te hard zet want ze spelen echt veel harder dan je hoort

de DSS930 SE wil ik er ook nog graag bij
vind het gewoon een leuke speaker
en zeker de tweeter er van de AD21601-RT8p dus
die er bij de DSS930 FB821 FB825 en de FB860 is de AD21601-RT8

hier staat nog wat info over de verschillen viewtopic.php?f=9&t=2069" target="_blank" target="_blank
Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 mar 2011, 22:08

heb ze hier 2 weken iedere dag minsten 8 uur op vol volume gespeeld

en dat is vrij simpel te doen
de speaker dicht op elkaar zetten met de voor platen naar elkaar toe en dan bij 1 de + en - omwisselen
de versterker op mono zetten en het volume open zetten dan heffen ze elkaar op en heb je bijna geen geluid
pas wel op met het volume open zetten dat je ze niet te hard zet want ze spelen echt veel harder dan je hoort
Dat vind ik altijd zo'n grappige dingen; in gedachte zie ik die boxen dan zo staan, hele dag op vol volume bonkebonkebonk tegen elkaar en dat noemen ze dan dus inspelen; daar gaat het beter van klinken? Zo apart :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
tim89

21 mar 2011, 22:23

Dat vind ik altijd zo'n grappige dingen; in gedachte zie ik die boxen dan zo staan, hele dag op vol volume bonkebonkebonk tegen elkaar en dat noemen ze dan dus inspelen; daar gaat het beter van klinken? Zo apart :)

en het werkt echt

dat heeft met de mechanische beweging temaken
omdat het foam nog nieuw is is het een stuk stugger en daarom moet je het inspelen zodat het een stuk soepeler word

maar dan hebben wij het wel over een inspeel tijd van 100 tot 200 uur en dat hebben ze echt nodig om los te komen
JohanD

21 mar 2011, 23:03

en het werkt echt

dat heeft met de mechanische beweging temaken
omdat het foam nog nieuw is is het een stuk stugger en daarom moet je het inspelen zodat het een stuk soepeler word

maar dan hebben wij het wel over een inspeel tijd van 100 tot 200 uur en dat hebben ze echt nodig om los te komen
Klinkt in ieder geval heel wat aannemelijker dan het inspelen van kabels, condensatoren, torren of zekeringen, zoals je ook wel hoort beweren. Om maar niet te spreken over de richting van kabels en zekeringen of het opnieuw moeten inspelen van deze als ze ooit in de verkeerde richting ingespeeld zijn. :roll:
leuk spul uit de 60's 70's en 80's
Luidsprekers Refoamen
Raicho
Contacteer:

22 mar 2011, 21:26

Over dat inspelen wil ik ook nog wel wat kwijt: Volgens mij worden bij het inspelen vooral de oren van de luisteraar ingespeeld. Gewenning is een belangrijke factor in het luisteren, en tussen de regels door heb ik dat in de betogen van Piet Gouw ook wel bevestigd gezien. Ik kan dat "inspelen", d.w.z. het soepel maken door beweging van rubber luidsprekerranden wel begrijpen, daar is een verklaring voor. En over kabels met "richting" het volgende: vaak zijn deze kabels dubbel afgeschermd en heeft het buitenste scherm aan één zijde verbinding met massa, meestal is dit de versterkerzijde.

FWIW,

Mark V.
tim89

22 mar 2011, 21:38

ik geloof ook alleen in het inspelen van speaker units
daar heb je met een mechanische beweging temaken en die moet loskomen
daar heb ik ook al veel ervaring mee en vaak genoeg gehoord
heb het zelfs al een vergeleken
met 2 sets FB820's beiden sets tegelijk gerefoamt en vergeleken er zaten geen verschillen in het geluid
heb daarna 1 set 4 weken ingespeeld en ze daarna weer vergeleken en man wat een verschil
de set die ingespeeld was klonk veel schoner meer rust opener en een mooi vol laag
de niet gespelde set klonk rommelig bonkte nog al in het laag en noem maar op

en kabels en zo inspelen vind ik de grootste onzin die er is
Raicho
Contacteer:

22 mar 2011, 21:42

ik geloof ook alleen in het inspelen van speaker units
daar heb je met een mechanische beweging temaken en die moet loskomen
daar heb ik ook al veel ervaring mee en vaak genoeg gehoord
heb het zelfs al een vergeleken
met 2 sets FB820's beiden sets tegelijk gerefoamt en vergeleken er zaten geen verschillen in het geluid
heb daarna 1 set 4 weken ingespeeld en ze daarna weer vergeleken en man wat een verschil
de set die ingespeeld was klonk veel schoner meer rust opener en een mooi vol laag
de niet gespelde set klonk rommelig bonkte nog al in het laag en noem maar op

en kabels en zo inspelen vind ik de grootste onzin die er is
Wat wel (en mijn eigen ervaring is) zo is, is dat veel apparatuur beter klinkt wanneer het een paar uur aan staat. Het heeft denk ik te maken met temperatuur-stabilisatie en het goed opladen van condensatoren.

FWIW,

Mark V.
tim89

22 mar 2011, 21:43

ja daar ben ik het ook mee eens

ik heb dezelfde ervaring
Remco

23 mar 2011, 07:57

@ Tim:

Wat ik elders lees is dat het inspelen van kabels geen onzin is, als je maar fatsoenlijke kabels hebt :)
Philips jaren 70&80 is klasse spul!
tim89

23 mar 2011, 08:01

kabels inspelen is echt onzin

wat ze horen is het inspelen van de speakers en het warm worden van de apparatuur

kabels gaat gewoon stroom door en meer niet
Plaats reactie