Het Vintage Computer Topic

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

MarcS

25 nov 2017, 07:38

Over oude computers gesproken ik zoek 2 x 16 MB non parity simm 30 pin. Heeft iemand die toevallig liggen.
De 1MB en 4MB stripjes waren vroeger redelijk gangbaar in de 386 en 486 computers.
8MB werd al lastig voor een 30 pin simm. Maar de 16MB heb ik nooit in handen gehad
in die tijd. Die waren zo verschrikkelijk duur... Toch staat Ebay vol met die 16MB stripjes.
Dus waar ze vandaan komen is mij een raadsel :-)
Ze werden ook op geluidskaarten gebruikt. Volgens mij ook op videokaarten. Heb nu 2 keer 4 MB en er kan max 2 x 16 in. Heb nog wel 1 en 4 MB's liggen. 72 Pin heb ik ook hele zwik van liggen. Ook oude eerste generatie 16/32/64 MB dimm

Mn C64 heb ik ook nog met alle games. Heb zelf ook heel veel Atari2600 games 300-350 stuks ;-)
WHiZZi
Contacteer:

25 nov 2017, 09:10

Het zou mij serieus helpen als jullie ook maar 1 euro via Kickstarter doneren (of 5 als je ook wil komen kijken). Heb je geen creditcard? Dan zou https://pay2d.nl de oplossing kunnen zijn zelfs :)

Linkje rechtstreeks naar Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/ho ... utermuseum
Ik vind het een heel mooi initiatief, het kwam ook al op CVML langs.
(Computer Verzamelaars Mail Lijst, voor wie het niet kent.)

Het lijkt me een hele opgave, om 4000 man 5 euro over te laten maken, in een
land als Nederland waar de creditcard maar mondjesmaat gebruikt wordt...
En ik wil best 5 Euro doneren. Ook wel 10... Maar kan dat nou niet makkelijker met kickstarter?
Ik denk dat het aantal handelingen voor deze omweg voor velen een veel te grote drempel is.

Groeten, Roland
Helaas kan Kickstarter alleen maar creditcard. Er zijn wel alternatieven om toch een creditcard te gebruiken, maar inderdaad teveel handelingen. Misschien toch maar een alternatief lanceren.
movieman

25 nov 2017, 14:12

Overboeking, iDeal, PayPal?
Otto

15 jan 2018, 22:07

Ik heb m'n commodore 64 weer eens tevoorschijn gehaald.
Maar... Nou mis ik de seriële kabel tussen C64 en Diskette Drive. Alles omgekeerd maar helaas onvindbaar.
De losse pluggen heb ik wel liggen, maar nou vraag ik me af of er wat gekruist is in de kabel?
Of is het straight zoals dat heet, want dan ben ik vlot klaar.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
gromsound
Contacteer:

15 jan 2018, 22:26

als ik me goed herinner was gekruist alleen om een computer met een andere computer te verbinden de zogenaamde nulmodem. heb je geen boekkiebij van dat ding daar staan de pinbenamingen altijd in, kan je kijken wat send en receive moet wezen. gewone seriekabels met D pluggen heb ik nog zat maar jij ook wel denk ik. wat heb je nodig, male-male? smal of breed?
kan wel wezen dat commodore weer iets zelf had verzonnen voor die malle nonstandard diskdrive, wat dat betreft was het net ghhrundigghh...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
WHiZZi
Contacteer:

15 jan 2018, 22:28

Is gewoon een rechte kabel..

Pinout is hier te vinden. Kabels zijn gewoon nog te bestellen (1541 disk drive cable). Bijvoorbeeld deze uit China :)
gromsound
Contacteer:

15 jan 2018, 22:32

och heden een DINPLUG!! ze zijn nog gekker dan ik dacht. dat wordt solderen Otto! voordeeltje voor videoten, het is een uni AV 6p din plug die hebben WIJ zat!
Otto

15 jan 2018, 23:18

Dinplugrommel.. Echt!
De diskdrive verbind je met een 6-pin kabel.
Audio/video uit gaat dmv een 5-pin.
Of RF via cinch. (VHF kanaal 2 of 4 meen ik)
Inmiddels heb ik twee pluggen gevonden waar nog 10 meter kabel tussen zit. Dat is te veel van het goede en zal ongetwijfeld invloed hebben op de data overdracht.
Ik gok een ouwe vcc of vcr kabel van het type: video achter een deurtje in het dressoir en de tv 10 meter verderop,
Als het straight is.. Knip, solderen en klaar!

Ik vraag me (niet serieus) af of de 1200 baud modem nog gaat werken.. Gok van niet ;)
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
gromsound
Contacteer:

16 jan 2018, 16:53

Audio/video uit gaat dmv een 5-pin.
neuh meneer tel maar na die in het midden van het tweede audiokanaal telt ook mee. DIN zoals in de oude VCC en de ghhrundigghs. Alles liever dan scart.
Afbeelding
Otto

16 jan 2018, 17:03

Ik heb eerder al eens uitgezocht dat je op de DIN bus van de C64 heb keuze hebt in .
- Chrominantie (Y)
- Luminantie (C)
- Composite
- Audio
- Ground
Dat kabeltje heb ik erbij en kan zo op iedere flatscreen ingeprikt worden.
Ik heb een oud model en zie nergens een 2e audiokanaal. Alles MONO op dit apparaat.
De latere modellen hadden meer mogelijkheden, maar ondanks de dubbele audio aansluiting geen stereo.
gromsound
Contacteer:

16 jan 2018, 17:23

de vraag ging over SERIEELE aansluiting tussen C64 en diskdrive. Dat blijkt een 6p DINbus zoals AV op onze ouwe videos zie die link van de vrager. en die vergeleek ik dus met elkaar, videoten kunnen handenvol van die kabels opgraven tbv de vrager. weten we alleen nog niet wat er aan de diskdrive kant zit.

De BEELDscherm aansluiting van commodore is inderdaad voor zowel composite als RGB uitgelegd, hadden ze een omschakelbare monitor voor (heb ik). Een c128 kan dan in 80 koloms mode RGB en 40 koloms c64 mode composiet (knoppie op scherm omzetten). doet derhalve hier niet ter zake.
Otto

16 jan 2018, 17:48

De seriële kabel heeft aan beide kanten een 6 polige DIN stekker. Straight in dit geval.
Otto

18 jan 2018, 23:34

En we zijn in de lucht!
Het kabeltje was zo gemaakt, maar nou kom ik tot de conclusie dat de diskette drive er niet zo veel zin meer in heeft. Dan weer wel, dan weer niet.. Mag het na 30 jaar!
Schoonmaken gaf ook geen verbetering.
Een andere via marktplaats was zo gevonden, dan ga ik deze wel een keer nakijken.
Voorlopig... Nostalgie snuiven!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mikey

18 jan 2018, 23:39

@otto
Heb je de voeding wel gecontroleerd schijnen nogal eens defect te raken en dan loopt de spanning te hoog op en dan vinden de c64 chips niet fijn.
Had er vroeger ook eentje (zal er vast ook wel weer eens een komen hier) veel plezier mee gehad destijds.
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
Plaats reactie