Het Vintage Computer Topic

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

gromsound
Contacteer:

18 apr 2010, 14:34

Q Harry >>had ik hier naast de Philicorda's enz nog een nieuw topic kunnen opzetten <<

Dank voor het idee, bij deze! (volgens mij hadden we het er al eens eerder over, heb nog een foto gemaakt van mijn trouwe speccie in zijn originele doos)

Afbeelding

Er zwerft onder mfbfreaks ongetwijfeld nog veel uitgediende hardware in de kasten rond... zelf houd ik ook een stapeltje computerschroot aan voor het ooit in te richten computermuseale plankje in de museumvleugel to be. Even opsommen wat er nu al ligt:

ZX81; ZX Spectrum 48k; Commodore 128; HP85; Olivetti XT; kloon XT in IBM kast; HP9000 systeem (losse units met HPIB-IEEE kabels ertussen) ; IBM PS2 (de originele!); MSX1; een portable XT (naaimachientje met 2x 360 flop en verder niks);
Plus natuurlijk bijbehorende meuk zoals dedicated printertjes, beeldbuizen, datarecorders, boeken, originele softwarepakketten, bij de HP nog wat leuke meetapparatuur. Een wereld op zich.

Leuk lijkt me nog de eerste macintosh (dat hondehokje), een IBM pc monitor mk1 voor bij die kloon, en een oranje Imac.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Harry

18 apr 2010, 15:51

Een computermuseaal plankje zei je? Je noemt al minstens een rek vol op aan spullen! :)
Grappig dat jij ook zo'n originele IBM PS2 hebt net als ik. Een mooi model was dat, nadat 'ie op mijn werk uitgediend was heb ik 'm uiteindelijk mee naar huis mogen nemen. Welk type heb jij daar, toevallig ook een 55sx? De bijbehorende monitor die je noemt heb ik ook ooit gehad maar die is naar de stort gegaan. Voor deze IBM had ik thuis een andere ex-werk pc, een IBM XT met dubbele 360 flop en als extra een Maynard 20 MB "On Board" harddisk.
Behalve de spullen die je in de laatste regel noemt moet je er natuurlijk ook een Philips bij hebben :) Wie van de forumleden heeft er eigenlijk ooit een Philips MSX of PC gekocht?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Remi

18 apr 2010, 15:54

die oude IBM's gaan meen ik kapot omdat een backup batterij in een NVram het begeeft. Hij weet dan niet meer dat ie een PC is
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Laurens

18 apr 2010, 18:12

Tipje voor de computerliefhebbers: in het computermuseum rotterdam (in het correctgebouw) staat er een grote hoeveelheid boeiend spul, waarvan vrij veel ook echt werkt :)
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
gromsound
Contacteer:

18 apr 2010, 18:38

Een Plips zou dan de P2000 moeten zijn, de eerste echte homecomputer uit Eindhoven. Of een videopac machine met de pacmanripoff ''happelaar'' daar zijn processen om gevoerd ;-)

Ja die PS2 heb ik ook uit de firmastort gered bij de buren, meteen de originele startset software en manuals erbijgescoord, en een paar reserve delen uit een tweede gesloopt, de flopdrives/HDs waren n.l. apart wat aansluitplug betreft. Eigenwijze druiven! Het enige wat is blijven plakken in de business is de PS2 aansluiting voor muis en keyboard. Ook alweer achterhaald...
Harry

18 apr 2010, 19:08

gromsound schreef:de flopdrives/HDs waren n.l. apart wat aansluitplug betreft. Eigenwijze druiven!
Klopt ja, daarom kon ik er thuis ook niet al teveel meer mee doen. De HD was maar 10 MB en dat was snel vol.
JanB

18 apr 2010, 21:00

Hier staat een Sinclair Spectrum en Opus Discovery, nog steeds werkend.

Sinclair QL met defecte kabel van toetsenbord naar connector.

Als je nog iets zoekt uit de RAM 83,84 of 85 of Sinclair Gebruiker ?

Gr.,
Jan
551 561 209 544 & 541
gromsound
Contacteer:

19 apr 2010, 09:12

Haha we hadden dus allemaal dezelfde tijdschriften destijds. De meter RAM bladen (minus specifieke issues waar iets in stond mbt mijn apparatuur) heb ik weggegeven aan een andere liefhebber van computerschroot, de Sinclair Users heb ik uiteraard wel bewaard.

@Harry, het is inderdaad een 55sx, ik had geen zin om de ''Ludolf Haufen'' (ik weet precies waar ie ligt maar kan hem niet zien) om te spitten naar het apparaat, maar het boekkie (druk 1990) lag wel in beeld. Ik heb ook een startset software en boekkie van een ps2 80 dat blijkt een towertje te zijn. De ps2 monitoren zijn wel gestort, ik had echt geen plek om zon standaard vga buisje erbij te prakken. Kon nog net een tweede systeemdoos slopen voor de specifike reservedelen, ook nog een ethernetkaart (kaarten waren ook apart en niet uitwisselbaar met gewone pcs).
Harry

19 apr 2010, 10:14

gromsound schreef: de ''Ludolf Haufen''
:D Nou, dat is toch een prima opslagmethode? Zal zelf binnenkort weer eens opruimen in de dozenstapel dan kom ik die IBM vast wel weer tegen. Was ik toch al van plan, in de buurt van die pc moet ook nog een Vendex versterker uit 1975 liggen die ik nog eens wil bekijken alvorens 'm via MP of de stort af te voeren. Weet nog niet of ik datzelfde met die 55sx ga doen, het is wel een beetje vol hier.
gromsound
Contacteer:

19 apr 2010, 14:31

Oeps, als ik die PS2 ooit uit zijn tijdelijke graf trek heb ik geloof ik wel een probleempje:

http://www.instructables.com/id/Revive- ... PS2-55SX-/" target="_blank

Er wordt al heel wat afgebeund in antieke pc land zo te zien... lijkt wel wat op onze hobby maar dan voor een generatie jonger. Computernostalgie aarghh...
Kijk dat je MFB spullen opknapt is te begrijpen daar heb je ook echt wat aan, maar een oud langzaam gammel PCtje dat dan met geluk win 3.1 draait... wat een lol.
Mocht dat museumplankje er ooit komen in huize Gromsound dan zal ik toch mijn AMHD wat moeten bijstellen :mrgreen:

Party on, bitjesduwers!
Harry

19 apr 2010, 18:02

gromsound schreef:Kijk dat je MFB spullen opknapt is te begrijpen daar heb je ook echt wat aan, maar een oud langzaam gammel PCtje dat dan met geluk win 3.1 draait...
Inderdaad, MFB klinkt beter dan veel modern spul , met een oude pc kun je daarentegen geen "moderne" dingen doen zoals internetten (hoewel ik ooit wel eens een browser heb gezien die onder Win 3.1 werkte :) ). Aan de andere kant houdt dat niet in dat je met zo'n oudje helemaal niets meer kunt, als je je beperkt tot het schrijven van brieven, een simpele spreadsheet, spelletjes zoals Pacman enz. dan kan dat nog steeds. Het zou wel eens lastig kunnen zijn om aan bruikbare software te komen maar daar zijn vast ook wel forums voor, net als voor die oude speakers met lampjes voorop :mrgreen: . Hier heb ik ook nog een beetje oude software liggen die onder DOS werkt, dus als je die ps2 weer aan de gang hebt dan zeg je het maar :)
Laurens

19 apr 2010, 18:40

http://www.abandonia.com" target="_blank

http://www.dosgames.com" target="_blank

Daar staat ZO veel op :)
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 apr 2010, 19:58

Leuk, stelletje nostalgische bitbyters; ben ik een weekendje weg en jullie starten meteen een leuk topic op :) Goed zo! Muhahaha... Zelf in '93 (brugklas) met de C64 begonnen, printer, cassette en floppy erbij en ook een hele reut diskettes en weet ik nog wat meer. Tjonge, wat heb ik daar een hoop verslagen op geschreven! Tegen het einde der HAVO was ik ge-evolueerd via een XT (kennismaking met DOS) naar een 386, die in de 1ste van de MTS werd ingeruild voor een Pentium 200. Toen werd het steeds minder boeiend, in elk geval wat betreft het retroverhaal.

Afgelopen weekend de hut in Smeermaas ontruimd en mijn ZX81, G7000 en G7400 (supeR) in de handen gehad. Op mijn werk staat nog een P2000T die ik binnenkort eens mee naar huis neem en ik vond op zolder ook nog een bult C64's. Die komen wel eens mee als ik weer een huis heb om alles te stouwen :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Remi

19 apr 2010, 19:59

gromsound schreef:Oeps, als ik die PS2 ooit uit zijn tijdelijke graf trek heb ik geloof ik wel een probleempje:

http://www.instructables.com/id/Revive- ... PS2-55SX-/" target="_blank" target="_blank" target="_blank
zei ik al :mrgreen:
Remi schreef:die oude IBM's gaan meen ik kapot omdat een backup batterij in een NVram het begeeft. Hij weet dan niet meer dat ie een PC is
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Harry

19 apr 2010, 20:39

Remi schreef:die oude IBM's gaan meen ik kapot omdat een backup batterij in een NVram het begeeft. Hij weet dan niet meer dat ie een PC is
Weinig hoop dus voor mijn ps-tweetje :( . Vroeger kreeg ik 'm altijd weer met een bijbehorende diskette aan de gang als 'ie een tijd van de stroom af was geweest maar nu zit 'ie al wel heel lang in een doos.
Plaats reactie