Marantz EQ-551 Spectrum Analyzer

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

26 mar 2010, 20:42

Een paar weken geleden kreeg ik van een collega een Marantz EM-551 Spectrum Analyzer microfoon. Nieuwsgierig geworden naar die benaming ging ik het ding Googelen en al snel bleek dat hij hoort bij de EQ-551 Spectrum Analyzer Equalizer. En daarvan stond er toevallig één te koop op Marktplaats en toevallig kon ik die zomaar even overnemen :)

Vandaag kwam het apparaat binnen; erg leuk ding hoor! Heb er even een paar foto's van gemaakt voor jullie:
De microfoon
De microfoon
De equalizer
De equalizer
Ingebouwde Pink Noise generator!
Ingebouwde Pink Noise generator!
En een 585 op de pijnbank
En een 585 op de pijnbank
Hierboven is de spectraalmeting te zien van een van mijn 585's. Direct valt de enorme bult op bij 125 Hz die precies aansluit bij de huidige status van de box; die ligt namelijk half open aan de achterkant en zit maar met vier schroeven dicht. Eerder merkte Remi ook al op dat een niet volledig gesloten kast bij deze boxjes een enorme bult tot gevolg heeft van de MFB afstelfrequentie (125Hz). Die zie je hier dus mooi terug. Als dit boxje straks klaar is en weer dicht is gemaakt, ben ik benieuwd hoe het beeld eruit gaat zien...
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
har

26 mar 2010, 20:59

Mooi ding zeg!

Zou je diezelfde meting ook met een microfoon en PC kunnen doen.
Wat is dan een redelijke (philips?) microfoon?
Thomas
Site Admin
Contacteer:

26 mar 2010, 21:13

Nou, de betreffende collega zou eigenlijk een Behringer ECM80 microfoon voor me bestellen, dat is een alom bekende en budget verantwoorde (enkele tientjes) meetmicrofoon die veel wordt gebruikt voor akoustische metingen. Zo'n microfoon gecombineerd met een software pakketje als ARTA (freeware) geeft erg leuke resultaten. Uitgebreider kan ook, op mijn vorige werk had Kees (de jarige) de beschikking over SIAA SMART waarmee je ook impedantiedips e.d. van een speaker kunt meten.
Op zelfbouwaudio.nl wordt daar nog wel aardig mee ge-hobby-d en ook onze eigen ds23man doet zijn metingen volgens mij op een soortgelijke wijze. Wel is een goede geluidskaart beslist vereiste; het ingebouwde pongel van een notebook of onboard van je PC voldoet niet. Veelal worden externe (USB) kaarten van Tascam gebruikt. Voorlopig klus ik even voort met dit Marantz verhaal, vind het wel grappig :)
Thomas Baur
Remi

26 mar 2010, 22:25

mooi ding Thomas! en met Marantz blijft het toch in de (Philips) familie :mrgreen:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Raicho
Contacteer:

26 mar 2010, 22:32

Gaaf ding Thomas!

Ben benieuwd naar de resultaten met andere MFB's.

Grtz,

Mark V.
Harry

01 mei 2013, 18:03

Even een oud topic afstoffen :) Nu ik met wat lsp-zelfbouw bezig ben lijkt het me ook wel aardig daar eens wat aan te meten en niet alleen op de subjectieve oortjes af te gaan. Het bestaan van aardige software voor de pc is me bekend, maar op mijn 20e eeuwse winXP-gebakje ga ik dat maar niet proberen te draaien. Een meetmicrofoon en een goede externe geluidskaart zijn bovendien relatief prijzig. En toen dacht ik weer aan die Marantz. Heb 'm wel eens vaker op mpl gezien, niet al te zeldzaam dus.
@Thomas, heb je hier wellicht nog wel eens verder naar gekeken en waren toen de meetresultaten volgens jou een beetje in overeenstemming met de werkelijkheid?
@all, wie heeft er nog meer ervaring met deze equalizer of kent andere modellen die dit ook kunnen?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Will
Contacteer:

01 mei 2013, 22:22

Harry schreef:@all, wie heeft er nog meer ervaring met deze equalizer of kent andere modellen die dit ook kunnen?
Niet hiermee, maar wel met interne geluidskaarten en (meet)microfoontjes.

Vergis je niet in de huidige geluidskaarten. Ik kwam er achter dat in de Mac een 24 bits 96kHz exemplaar zit en het frequentiegedrag is wel heel akelig recht. Ik vraag me af of een Tascam of Focusrite daaraan kan tippen.

Een microfoon hoeft niet echt duur te zijn, behalve als je volledig gecalibreerde metingen wil doen. Maar dan heb je ook een echovrije meetruimte nodig...
Er zijn twee mogelijkheden voor de microfoon. De Behringer EMC8000 is een eenvoudige meetmicrofoon en kost ongeveer 50 euro.
De andere oplossing is er zelf een maken. Daarvoor moet je op zoek naar een klein microfoonkapseltje met een rechte karakteristiek. Ooit was dat een -uit het blote hoofd- een Sharp ding van een paar euro dat uitstekend was. Is echter niet meer in productie. Edit: het was een Panasonic, zie verder beneden in de post van cyrano.
Laatst gewijzigd door Will op 01 mei 2013, 22:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
p.lankhaar
Contacteer:

01 mei 2013, 22:35

Er is ook een Sansui Compu - Equalizer die dit ook kan.
En het tweede nieuws, ik heb er nog eentje over ook.
Moet wel even kijken welk model het is en je moet nog even geduld hebben. In verband met een verhuizing staat hier heel veel ingepakt. Maar eentje heb ik pas geleden wel gezien. Ik zal nog eens gaan kijken.
Harrie
Contacteer:

01 mei 2013, 22:40

leuk, dat dit "oude" topic weer boven water is :D
Prachtig ding, Thomas ! :wink:
@ p.lankhaar: ik heb wel interesse 8)
( ik kan me geen Brüel & Kjaer apparatuur veroorloven :lol: :lol: )
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
cyrano

01 mei 2013, 22:47

DIY meetmic: koop snel nog wat Panasonic WM61a electrets. Kosten 2 euro per stuk. Zijn recent uit productie genomen, maar er zijn er nog enkele duizenden in de handel.

In de Behri ECM8000 zit een Filippijnse kloon van die elementjes. Zeer bruikbaar, die ECM8000 want er is een .cal calibratie bestand voor. Je hebt wel een mic voorversterker met 48V phantom power nodig.

Zelfs een USB audio interface van ebay van 10 euro is goed genoeg voor (frequentie band) metingen. Vlak zijn ze nl. allemaal. Ingebouwde geluidskaarten van laptops niet altijd.

@Will
Focusrite is nog wat beter dan de AD/DA van de Mac. Tascam niet echt. En er is nog veel beter. Apogee of Sound Devices, bv. Maar dan is vooral de S/R afstand veel beter.
Will
Contacteer:

01 mei 2013, 22:53

cyrano schreef:DIY meetmic: koop snel nog wat Panasonic WM61a electrets. Kosten 2 euro per stuk. Zijn recent uit productie genomen, maar er zijn er nog enkele duizenden in de handel.

@Will
Focusrite is nog wat beter dan de AD/DA van de Mac. Tascam niet echt. En er is nog veel beter. Apogee of Sound Devices, bv. Maar dan is vooral de S/R afstand veel beter.
Panasonic, die bedoelde ik inderdaad. Ik schreef Sharp :oops:

Is die Focusrite zoveel beter dat het de aanschaf waard is, of is het in de marge?
Die Apogee of Sound Devices zullen wel een aardig prijskaartje hebben, verwacht ik?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
David
Contacteer:

01 mei 2013, 22:58

Heeft iemand toevallig een Panasonic WM61a voorraadje, of een verkoop adressie?

Grtz,
D
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Harry

02 mei 2013, 11:02

Bedankt voor de reacties allemaal :)

@p.lankhaar, dat zal dan waarschijnlijk de SE-9 zijn? Ziet er ook mooi uit. Wel een minpuntje, is maar 8-bands tegen 10 voor de Marantz. Zal je er even een pb over sturen.

@Will, jammer genoeg hebben we niet allemaal een Mac :wink: . Zoals al aangegeven staat hier alleen een oude pc en de on-board geluidskaart daarvan is simpelweg waardeloos weet ik uit ervaring.
De ECM8000 kende ik al (van naam). Net als de Panasonic zelfbouwversie heeft 'ie 48V fantoomvoeding nodig toch? De gemiddelde interne geluidskaart zal dat waarschijnlijk niet aanbieden? Had al eens zitten kijken naar een bij Arta aanbevolen Tascam USB-kaart. Vanaf 98 euro te koop. Samen met die ECM8000 kom ik dan op 150 euro, dat laat het hobbybudget voorlopig helaas niet toe :( Is ongetwijfeld wel beter dan zo'n equalizer die slechts een algemeen beeld geeft op 8 of 10 frequenties maar ook 3x zo duur.
Gisteravond trouwens sillanumsoft sotware gedownload, eens kijken of mijn oude pc daar snel genoeg voor is. Op het eerste gezicht minder gecompliceerd dan Arta, daar moet je nogal voor studeren lijkt het.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Thomas
Site Admin
Contacteer:

02 mei 2013, 12:16

Hoi Harrie,
Harry schreef:@Thomas, heb je hier wellicht nog wel eens verder naar gekeken en waren toen de meetresultaten volgens jou een beetje in overeenstemming met de werkelijkheid?
@all, wie heeft er nog meer ervaring met deze equalizer of kent andere modellen die dit ook kunnen?
Ik heb dit apparaat na bovenstaande test helaas weer ingepakt en opgeborgen. Het plan is om hem te gaan gebruiken voor analyse als mijn werk/luisterhok straks klaar is. De resolutie is, zoals je verderop terecht opmerkt, redelijk beperkt met zijn 10 banden en haalt het niet bij een echte spectrum-analyzer (hard- of softwarematig) maar is voor hobbydoeleinden beslist bruikbaar en leuk genoeg.
Thomas Baur
Andre

02 mei 2013, 19:10

@harry als je een keer een ECM 8000 wil proberen dan mag je de mijne wel een keer gebruiken; ik woon in de buurt. Gebruik hem zelf voor het inmeten van de room-correctie op een Behringer equalizer. Heb er alleen geen geluidskaart bij. Je zou ook een 2e hands USB mengpaneeltje kunnen gebruiken. Is een veel gebruikte oplossing voor bijv. RoomEqWizzard.
DSS 940, DSS 930SE, DSC 950, Antimode 2.0, Squeezebox, N4510, Project Phonobox USB, Rega Planar 3
Plaats reactie