Philips koopjes gescoord :)

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

09 aug 2009, 19:35

Nordmende; zo'n mysterieus merk. Was dat eigenlijk zelfstandig of ook bij elkaar geschraapt OEM spul? Het ziet er mooi uit hoor ;)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Laurens

09 aug 2009, 22:25

Het begon ergens in de jaren '20 als Mende als radiofabriek, ze maakten behoorlijk leuke toestellen. Na de oorlog werd 't bedrijf Nordmende, en in ieder geval weet ik dat het in de jaren '80 OEM spul werd (ik heb hier een Graetz camcorder liggen, Stijn had diezelfde maar dan met nordmende merkje erop.)
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
Thomas
Site Admin
Contacteer:

10 aug 2009, 06:52

Grappig. Dit spul oogt wel een beetje als die latere Philips / Erres / Hifi Project Mediator apparaten...
Thomas Baur
Raicho
Contacteer:

10 aug 2009, 20:19

Nordmende,

Een oud Duits merk, zie korte historie in eerdere bijdrage. In latere tijd (jaren 1980) hadden ze video-spullen uit de stal van JVC, net als Graetz (ITT). Het eigendom van Nordmende was toen al in handen van het Franse Thomson, die ook Dual, Saba en Telefunken had opgekocht. Spullen uit die tijd leken allemaal veel op elkaar. De gescoorde set is van iets oudere datum, ik denk van ongeveer 1980. In de jaren 1970 had Nordmende heel mooie TV's, net als veel andere Duitse merken hebben ze de HIFi meer "erbij" gedaan dan dat ze er toonaangevend in waren. Mijn eerste eigen radio was een klein Nordmende transistorradiootje, rond 1974, toen al een inkoopproduct uit Korea.

FWIW,

Mark V.
koolby

12 aug 2009, 10:26

Hey iedereen,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een 720... Nu heb ik iemand gevonden die een 720 wegdoet in perfecte staat uiterlijk met handleiding er nog bij enzo.
Enige defect lijkt me de frequentie aanduider die verkeerd staat en zo te zien ook een VU metertje dat tilt slaat.
Vraagprijs is wel €70, is dit doenbaar? Ik heb er niet echt een goed idee van. Ik weet dat ze duurder zijn dan andere, maarja, wat is duurder en waar ligt dr grens met te duur?
Thomas
Site Admin
Contacteer:

12 aug 2009, 10:30

Ik vind dat persoonlijk erg prijzig voor een toestel dat niet 100% is, maar laten we benadrukken dat iedereen een eigen opvatting heeft van "duur" of "betaalbaar". Een feit is dat de RH720 receiver geen zeldzaamheid is, je ziet ze vrij veel. Persoonlijk heb ik niet meer dan 50 euro over voor een PERFECTE 720. Heb er een staan die wat tekst mist maar verder in orde is (moet nog testen) en een perfecte die helemaal als nieuw is en geen cent heeft gekost :)
Thomas Baur
laatkomertje

12 aug 2009, 11:19

Mijn ex-720 (ja ik heb hem niet meer :oops: ) heeft destijds 20 euro gekost,met een set 426 luidsprekers erbij,er moesten nieuwe lampjes in en de kasten van de luidsprekers hadden wat meubelolie nodig,voor de rest heeft die set altijd goed gespeeld,dus 70 euro is wat mij betreft ook erg prijzig,eigenlijk gewoon veels te duur.
Will
Contacteer:

12 aug 2009, 12:11

Wat iets waard is? "De kiloprijs plus wat een gek er voor geeft" en hoe gek je bent dat bepaal je alleen zelf :wink:

Voor mijn 720 heb ik 55 euro betaald en daar zaten twee 532's :D alle kabels en de boekjes bij.

Alles in "goede" staat betekent meestal dat je nog heel veel werk hebt om het in "perfecte" staat te krijgen.
Bedenk dat het spul 35 jaar oud is, maar bedoeld was om maximaal 10 jaar mee te gaan.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
koolby

12 aug 2009, 14:23

Deze 720 was van een ingenieur bij Philips die zeer voorzichtig omging met zijn materiaal. Dezelfde persoon verkocht ook een n2510 deckje. Ik had er eerst €70 voor geboden voor beiden. Maar iemand anders is dan met het cassettedeck gaan lopen (naar het schijnt gaf die een zeer hoog bedrag).

Ik denk dat ik er toch voor ga gaan. Het is ten slotte maar een kleine reparatie, en als ik deze heb, heb ik eindelijk mijn originele vissenoog collectie compleet.
Het makkelijke eraan is dat hij voor die prijs wel thuis geleverd zal worden! :-D
Thomas
Site Admin
Contacteer:

12 aug 2009, 14:36

Altijd eng, mensen die hun belangrijke functie bij Philips gebruiken om een hoge vraagprijs te rechtvaardigen. Als jij het ding graag wilt hebben, moet je het gewoon doen. Het is een mooi toestel waar je veel plezier van kunt hebben :)
Thomas Baur
koolby

12 aug 2009, 15:02

Nou die persoon is gestorven, het is zijn vrouw die de apparaten nu wegdoet.
Moest er nu nog een ander in België te koop staan dat op iets trok, kocht ik het andere. Maar het enige dat ik vind is eentje waar weer alle lampjes in vervangen moeten worden, en kosten lopen dan ook weer op tot boven de €50 om hem hier te krijgen.
Op marktplaats vind ik er ook niet meteen nog 1. Maar verzendkosten lopen ook weer op voor zo een ding.

En ik heb nog niet het geluk gehad zoals sommigen van jullie om ze te vinden voor een kratje bier (en niet langs marktplaats, hoe vinden jullie ze toch! :-D), en ook niet het geluk dat ik in mijn auto kan springen en er om te rijden aangezien ik nog geen rijbewijs noch auto heb...
Thomas
Site Admin
Contacteer:

12 aug 2009, 15:24

Zo zie je maar,alles is relatief. Zolang koper en verkoper beide tevreden zijn, is er niks aan de hand ;) We wachten met spanning af op de foto's!
Thomas Baur
koolby

12 aug 2009, 17:41

Misschien een mooi moment om eens te tonen hoe het er hier nu uitziet! :-D

Op het middelste schap staat de apparatuur die ik normaal gezien gebruik. De 521 en de 212 dus.
Daarnaast in het hoekje nog een Teleton combi.
Normaal gebruik ik af en toe ook de Teleton op het klein tussenrekje maar die begon vorige week wat rare verbrande geuren af te geven...

Aan de andere kant van mijn kamer heb ik ook nog een 802 en een beginnend 80's setje.

Het bovenste rek is eerder opslag van de apparaten die ik niet gebruik en wat gratis stuff dat ik laatst ben gaan halen (oa een minidisc recorder! :-D)

Eens ik de 720 heb, zou ik die bij de 212 plaatsen om zo ook een tuner op te nemen mijn 1972 setje. Dan neemt de 720 de plaats in van de 521.

Onderaan ook mijn platenbak, die eigenlijk de kast is van een 467 speakerset. :-D
Bijlagen
IMG_4698_klein.jpg
koolby

12 aug 2009, 18:54

Remi schreef:mooie verzameling al hoor 8) en daar zie ik boven de 212 ook een 814 staan zoals wij vroeger thuis hadden.
ik sta nog steeds te kijken van hoeveel geld dat vroeger allemaal moest kosten :shock:
Goh begin mij niet over die 814! Wat een rampenbak! :-D Maar best dat die gratis was hier. :-D
echt alles van de eindtrap was kapot! Weerstanden en transistoren, juist de 2 elcos waren nog goed.
Dan waren de 2 signaaldraden naar de voorversterker nog eens verkeerd aangesloten ook...
Maar omdat ik dat niet volledig doorhad, heel het voorversterker printje los moeten maken om iets te kunnen meten. En dat losmaken was ook weer een ramp.
14 draadjes in totaal, allemaal op een ijzeren pinnetje, die bijna allemaal mee loskwamen bij het lossolderen! Om dan uiteindelijk te constateren dat die draadjes verkeerd zaten.
Eigenlijk heb ik die alleen maar voor de wisselpin te kunnen gebruiken die ik gekregen heb van mijn grootvader.

Ik ben trouwens beginnen verzamelen begin 2009, toen ik die Teleton TFS60 wou gebruiken voor foto's voor een schoolproject en van het een kwam het ander. Via die Teleton heb ik trouwens dit forum leren kennen en ben ik in de ban geraakt van Philips! :-D
Plaats reactie