Huiskamer setje jaren 70 compleet...!!!!

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

suretrak

21 jun 2009, 18:49

Eindelijk was het vandaag zover, mijn setje Philips jaren 70 compleet en spelend in de huiskamer :D :D :D , voor mij en de rest van de familie (er komt ook nog geluid uit roepen ze dan :shock: ) toch wel een mijlpaal in de hobby waar ik nu een jaar of twee mee bezig ben. Ik heb dit deels voor elkaar kunnen krijgen dankzij de hulp die ik op dit forum heb gehad en wilde iedereen die daarin geïnteresseerd is dan ook laten delen in het resultaat.

Misschien wel leuk om wat te vertellen over de apparatuur die er nu werkend in de huiskamer staat opgesteld. De set bestaat uit: 22RH551 pre-amplifier, 22RH651 tuner, 22GA209 platenspeler, N2510 cassette deck, N4450 bandrecorder, en een set 22RH544 luidsprekers.
setje Philips jaren 70 in de IKEA kast van de jaren 70..!!
setje Philips jaren 70 in de IKEA kast van de jaren 70..!!
Er zijn heel wat kilometers voor gemaakt om dit "industrieel erfgoed" weer bij elkaar te brengen. De N2510 en GA209 komen uit Tilburg, de N4450 uit Delfzijl, de RH551, en de RH651 komen uit Noord-Holland de exacte plaats weet ik niet meer en de RH544'ers komen van de rommelmarkt in de IJ-hallen, Amsterdam. Oh ja de afstandbediening van de N4450, de N6719 staat niet goed op de foto maar die is er ook bij en die komt uit Den Bosch. Ik heb ook nog een microfoon uit dat tijdperk en een koptelefoon. De microfoon, de EL1979 komt uit Duitsland deze maar op laten sturen en ik heb nog een koptelefoon, de N6301 en die komt uit Eindhoven.

Alles weer aan de praat en goed werkend te krijgen heeft de nodige uurtjes gekost. Schoonmaken, alle contacten weer op gang helpen, afstellen. De N4450 heeft nieuwe eindtransistoren en een aantal nieuwe weerstanden, lampjes en een elko. De snaren van N2510 komen bij Gromsound vandaan, de N2510 bevat overigens onderdelen van twee andere slopers en zijkantjes zijn van een N2520, van de N2510 heb ik 4 stuks rechter en geen linker zijkantje. De GA209 weer aan de praat krijgen was een leuke uitdaging maar is gelukt en alles werkt weer, geweldig aanzetten, plaat er op en de rest doet'ie vanzelf. De kap in de autocleaner en met de poetsmachine weer netjes gemaakt.
De RH651 moest weer gangbaar gemaakt worden, nieuw draadje erin, zijkantjes lijmen, lampjes vervangen en een "pledge beurt" en spelen maar weer. De 551 heb ik alleen maar schoongemaakt, is verders niks mis mee. De 544'ers heb ik samengesteld uit 4 stuks.

De Bandjes, LP's en de Tapes weer voor den dag gehaald en het warme gevoel van de jaren 70 is terug in de woonkamer. Ik heb zelfs een lava-lamp gekocht :shock: :shock: om het geheel een complete jaren 70 uitstraling te geven. De rest van de familie ziet het gelaten toe, echter na de lava-lamp riepen ze toch. "het moet niet gekker worden :roll: .

De set is redelijk onbeschadigd, geen "mint" maar dat hoeft ook niet je mag best zien dat het gebruikt is en tenslotte is het gemiddeld zo'n 35 jaar oud.

Ik mis alleen voor de N4450 nog het aluminium afdekkapje van de "tape tun aux phono" schakelaar, dus als iemand dat nog ergens heeft liggen en het zelf niet nodig heeft laat me dat dan even weten.

De LP (Camel, Mirage) is afgelopen, even omdraaien. Zo weer lekker verder genieten.

De nieuwe uitdaging waar ik aan ga beginnen is een setje eind jaren 70

Groet,
Dick
Afbeelding
Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 jun 2009, 19:54

Wauw Dick, gefeliciteerd met deze mooie set! Dat ziet er zeer gelikt uit, heerlijk genieten is dat als je alles na hard werken, sparen, verzamelen en klussen aan het werk hebt :) Ga maar snel Camel omdraaien, past helemaal in de tijdgeest :)

Je set lijkt trouwens erg veel op mijn slaapkamerset in Smeermaas, die momenteel helaas in dozen staat ingepakt:

Afbeelding
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
suretrak

21 jun 2009, 21:33

Wauw Dick, gefeliciteerd met deze mooie set! Dat ziet er zeer gelikt uit
Bedankt voor het compliment, genieten doe ik er zeker van. Ik hoop dat jouw setje snel weer uit de dozen komt.
Afbeelding
Remi

21 jun 2009, 21:34

Het ziet er prachtig uit Dick! 8)
hier zie je ook mooi hoe de 209 en de 2510 bij elkaar horen.
puik setje, kan je een hoop plezier aan beleven.
ik sta nog altijd verbaasd hoe goed het allemaal nog klinkt gezien de leeftijd van 't spul, mooi hoor
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
koolby

21 jun 2009, 21:48

Wow! Zeer mooie set!
Ik wou dat ik hier ook zo plaats had om een setje uit te stallen!
Schitterend werk. :-)
suretrak

22 jun 2009, 07:50

Ik wou dat ik hier ook zo plaats had om een setje uit te stallen!
Nou dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Mijn setje moest natuurlijk wel een prominent plekje in de kamer hebben. Aangezien mijn vrouw nogal van lezen houdt was ze het al gauw eens met een boekenkast. Dat ik daar een deel van weg wilde laten om ruimte te maken voor mijn audio set vond ze wat minder. Maar nu het er staat en de meeste mensen er toch wel van onder de indruk zijn wordt het al beter. Ze was helemaal gelukkig toen ze haar oude LP's weer kon draaien, glaasje wijn erbij en herinneringen ophalen..!!

geweldig die jaren 70.....!!
Afbeelding
Remco

22 jun 2009, 09:54

Mooi man! 8) Ben wel eens benieuwd hoe die n4450 klinkt met andere eindtorren en elco's
die vervangen zijn. Mmm... de mijne moet ook nog eens gemaakt worden :cry:
Philips jaren 70&80 is klasse spul!
win2k

22 jun 2009, 10:50

k mis alleen voor de N4450 nog het aluminium afdekkapje van de "tape tun aux phono" schakelaar, dus als iemand dat nog ergens heeft liggen en het zelf niet nodig heeft laat me dat dan even weten.

dat is geen aluminium maar een strookje plastic (nylon)wat schuift in een geleider ,breekt meestal af na een aantal jaren.
bij die ik heb lagen de resten in de kast en kon ik ze maken met tape aande achterzijde.
suretrak

23 jun 2009, 18:56

Mooi man! 8) Ben wel eens benieuwd hoe die n4450 klinkt met andere eindtorren en elco's
die vervangen zijn. Mmm... de mijne moet ook nog eens gemaakt worden :cry:
Die N4450 klinkt prima met zijn nieuwe onderdelen :D :D . Die eindtorren zijn overigens geen speciale dingen ik heb ze hier in de plaatselijke electronicashop gekocht, overigens na het nodige advies hier op de site.

En ja een 4450 in de kast of in een hoek laten staan is eigenlijk een belediging voor het industrieel erfgoed van onze Philips :wink: . Dus gewwon aan beginnen, ze slepen je er hier op het forum wel doorheen. Succes alvast...!!!
Afbeelding
suretrak

23 jun 2009, 19:19

k mis alleen voor de N4450 nog het aluminium afdekkapje van de "tape tun aux phono" schakelaar, dus als iemand dat nog ergens heeft liggen en het zelf niet nodig heeft laat me dat dan even weten.

dat is geen aluminium maar een strookje plastic (nylon)wat schuift in een geleider ,breekt meestal af na een aantal jaren.
bij die ik heb lagen de resten in de kast en kon ik ze maken met tape aande achterzijde.
Ik heb even een detail-foto gemaakt van wat ik bedoel. Uit jouw reactie maak ik op dat je het hebt over het schuivende paneeltje wat over de aansluitingen gaat maar dat bedoel ik niet. Dat mis ik overigens ook maar daar wordt aan gewerkt om zelf een exemplaar te maken. Is nog niet helemaal gelukt maar we komen in de goede richting.

Dus hier nog even een detail van wat ik bedoel:
het ontbrekende kapje van de schakelaar
het ontbrekende kapje van de schakelaar
Op de achtergrond de andere scahkelaars die wel het kapje nog hebben. Dus mocht er iemand zo'n kapje nog hebben liggen of desnoods een komplete schakelaar, laat me het dan even weten.
Afbeelding
Bruis

23 jun 2009, 22:39

Dick, wat mooi! Deze set en zo gefotografeerd kan zo weer de Philipsfolder in. Dit vind ik nu prachtig! Mijn complimenten.
En jouw familie moet je maar eens naar mij sturen. Als ze dan weer thuis komen zullen ze denken, het kan nog veel erger; het valt eigenlijk best wel mee :D En ik weet nu ook een adres waar maar liefst vijf complete audiosets in de woonkamer staan opgesteld. :shock: En over de andere vertrekken in huis zwijg ik maar. Maar ooh wat mooi. En de eigenaar was erg vriendelijk en er was ook nog een vrouw in huis 8) Dus daar zou je ze ook nog eens naar toe kunnen sturen. :mrgreen: Nog een tip: James Last klinkt ook erg seventies en mooi door jouw set heen. Daarmee neem je je familie ook voor je in. :mrgreen:
Nogmaals mooi gedaan! 8) :wink:
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Pjotr

24 jun 2009, 11:34

Het lijkt erop dat ik ook compleet ben geworden....
gisteren bij media-supermarkt waar ze toch niet gek zijn nieuwe CD-speler gekocht (sorry, het is een Denon geworden en geen Philips) en met een vriendelijke duitse meneer aan de praat geraakt. Blijkt jaren geleden vertegenwoordiger in High-End Hifi te zijn geweest, nu met pensioen, had niets met die Mediamarkt prullaris, maar vond het prachtig al dat oude Philips spul, maar had zelf alleen nog maar engels (buizen-)spul, zijn liefde zeg maar. Vertelt 'ie mij dat hij onlangs een Revox had weggegeven, deed hij toch niets mee, waarop ik zeg ..."tja, ik zoek eigenlijk een Philips deck om mijn setje compleet te maken". Hij denken, "mmm, ik heb volgens mij nog iets, kom kijken" , woont hij om de hoek, heeft hij daar zomaar een N4419 staan. Onbeschadigd, compleet met stofkap en zou het ook nog moeten doen, kon ik zo meenemen, voor nop. En als Nederlander zeg je natuurlijk niet nee als een duitser iets gratis aanbied.
Had nog meer hele mooie spullen staan, ga binnenkort nog eens kijken, had nog wel wat spullen over..... :D
Ga dus eerst kijken of dat ding inderdaad aan de praat te krijgen is en plaats dan wel ook een fotootje.
Groet
Paul
Philips 551 /651
Aristona 5521 / 5621
Receiver Major Accoustics RS4020
Versterker Music Hall 25.2
Philips Bi Ampli radio
set 532'ers
set 544'ers
set MA Silver RX2
3x 212 TT
Thorens TD145
AKAI GX365D

En ook op twitter.... @lipsiaan
Remi

24 jun 2009, 17:54

eerst even Cif halen :wink:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

24 jun 2009, 19:28

Wauw Paul, dat is nog eens een mooie manier om met mede-verzamelaars in contact te komen :) En enorm aardig van die meneer dat hij je zomaar allerlei moois mee heeft gegeven. Warmhouden die contacten!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Pjotr

25 jun 2009, 07:41

"Wiedergutmachung" ... omdat hij geen fiets terug kon geven?

Groet
Paul
Philips 551 /651
Aristona 5521 / 5621
Receiver Major Accoustics RS4020
Versterker Music Hall 25.2
Philips Bi Ampli radio
set 532'ers
set 544'ers
set MA Silver RX2
3x 212 TT
Thorens TD145