Mediator/Philips

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

mae

20 okt 2019, 02:30

Om te beginnen geen slecht woord over de genoemde apparaten, dus begrijp me wat dat betreft niet verkeerd...

Om een zinnig beeld van de situatie neer te zetten, lijkt het me handig om eerst vast te stellen wat je bedoelt met 'onder philipsbeheer', 'philips bepaalde' en 'philips maakte de dienst uit'. Wat bedoel je daar mee? Wat deed Philips volgens jou concreet?

Die drie formuleringen zijn naar mijn idee niet strijdig met de situatie die ik probeer te schetsen, terwijl ik uit jouw betoog begrijp dat daar absoluut geen sprake van kan zijn geweest.

Overigens is de exacte rol van Nihon Philips (behalve als administratiekantoor van serienummers die met FF beginnen) me niet bekend, inzichten daarover zijn in het bijzonder welkom!.

Om de verwarring van twee verschillende discussies tegelijk voeren, voort te zetten: je hebt met de huidige productie in China ruwweg nog steeds twee punten aan de uiteinden van het spectrum: ODM (~inkoop, met onderscheid tussen off the shelf en custom - de merkeigenaar levert in beide gevallen hoofdzakelijk de specificaties aan zoals gewenste features en uiterlijk) en contract manufacturing (de merkeigenaar levert het volledige ontwerp aan). Een voorbeeld van ODM zijn door TCL gebouwde apparaten voor Philips/WooX/Gibson. Daar kunnen wat customaspecten aanzitten maar ze zijn duidelijk door TCL ontworpen (je ziet specifiek bij TCL vrij simpel aan de nummers op de printplaten welke delen off the shelf en welke custom zijn). Een ander bekend voorbeeld van ODM is Vestel met een extreem flexibele customvriendelijke productie. Daar kunnen merken als JVC of Toshiba wel heel wollige taal gebruiken als een samenwerking op basis van eigen technologie ofzo, maar die toestellen zijn echt 100% in Manisa ontwikkeld (mainboard is identiek alleen wat anders bestukt afhankelijk van of er Philips, JVC, Panasonic of Toshiba op staat; heb er nu eentje onder het mes en daar is geen woord Japans bij). Als je daarentegen kijkt naar bijvoorbeeld iPhones dan gaat het om contract manufacturing waarbij Apple in hoofdzaak verantwoordelijk is voor het ontwerp. De plaats op het spectrum verschilt ook nog wel eens tussen producten van hetzelfde merk.
ChromeMaximaII

20 okt 2019, 09:07

bramsat schreef:
19 okt 2019, 19:23
(...) of warfedale heden ten dage Het zelfde geld voor een iphone nu....toch?

waarom ik wharfedale er bij haal? omdat b&w een heel kleine jongen is in vergelijk met de grote jongen wharfedale,kwa omzet wereldwijd

verbleken andere speakerfabrikanten tot lilliputters.
Heb je daar wat getallen bij?
bramsat

20 okt 2019, 10:11

Neen,gewoon ergens een paar keer zijdelings gelezen,met de bemerking dat het grootste deel verkocht werd in het verre oosten.

En er werd vermeld dat het de grootste speakerfabrikant was werelwijd :o

Even gespeurd maar kan het niet weervinden,wat ik nu wel weet is dat ze in een fabriek zitten van 1,5 miljoen square foot.

En dat is de grootste audiofabriek ter wereld en staat in china,moet erbij vermelden dat er meer engelse speakers vervaardigt worden

o.a.mission quad castle. :roll:
Yamaha S500,Audio Cambridge cxa 60,philips 109,209,309,nad 7130,Erres TA6000,Erres
TA8000,erresA8000,AH 798. speaker Bose 901 series6,warfdale 10.7,DSS 930,MFB587,AH494,AH487,AH476.
sennheiser HD650,sennheiser HD 598. Dragonfly red+black + jitterbug.
RonnieVespa

20 okt 2019, 11:50

RonnieVespa schreef:
18 okt 2019, 10:34
Ditton was er toch ook 1? (Engels) Maakte TV's.
Oeps sorry bedoelde Decca... :oops:
Ditton is van Celestion, heb ik hier ook staan de Ditton 15 speakers.
Hardstikke Engels dus.
Het begon met een oud setje 544's....
mae

20 okt 2019, 13:04

Leuk en aardig dat de grootste luidsprekerfabrikant in China staat, maar als bramsat inside info of interessante details heeft over de bekende Fosters of andere Japanse inkoop en/of de rol van Nihon Philips hierbij, ben ik zeer benieuwd! Zoals gezegd, vooral van dat laatste weet ik weinig. Ik denk dan vooral aan een handelspost zonder eigen fabrieken en waarschijnlijk ook geen ingehuurde productiecapaciteit voor eigen ontwerpen, maar juist in dat soort gevallen kan het opduiken van 1 exemplaar of 1 stukje strijdige informatie het beeld onmiddelijk duidelijker maken.

En als de uitspraken dat Philips zoiets toch echt niet deed, gebaseerd zijn op verwarring over de definities die ik gebruik, hoor ik dat ook graag. Dan leg ik met alle plezier uit wat ik precies bedoel met inkoop (al heb ik dat in het verhaaltje over productie in China en Turkije al een beetje gedaan).

Edit: na nog twee keer herlezen denk ik dat er geen harde informatie achter zit maar bramsat een soort van ideaalbeeld beschrijft waarin 'wij' alles kunnen en weten, Philips in 1980 nog steeds de grootste wereldmacht was en de Chinezen (of destijds de Japanners) alleen de domme assembleur zijn? Zo werkt het niet. In werkelijkheid moest Philips tegen die tijd keihard aan de slag om de concurrentie bij te houden, en het inkopen van goedkopere maar toch goede buitenshuis ontwikkelde apparaten was daar onderdeel van. Een experiment met hifi uit Hong Kong die mogelijk wel deels zelf ontwikkeld lijkt (moet ik nog nader uitzoeken, aan de nummertjes is het niet te zien maar vergelijking met Leuvense schema's kan mogelijk uitkomst bieden; in elk geval werden er wel diverse Philipsonderdelen gebruikt) beviel kennelijk toch niet heel goed, want uiteindelijk kwam er veel meer uit Japan en deed Hong Kong net als daarvoor voornamelijk portables. Singapore was trouwens wel een volledig eigen vestiging van Philips in de strijd om lagere prijzen, maar viel mogelijk in het begin nog net als Hong Kong onder coderingsentrum 90 (Japan was, voor de volledigheid, coderingscentrum 20, dus nog op alfabetische volgorde - lees: er was in het tweede kwart van de jaren '60 al een nationale organisatie van Philips aanwezig of zicht daarop).

Dat de kennis en expertise niet meer bij ons ligt. merk je heden ten dage pijnlijk in de winkels. Televisies van TPV ontwerp en fabrikaat (o.a. onder de merknamen Philips en Panasonic) zijn tegenwoordig tegen wil en dank de betere mainstreammodellen op de markt omdat daar nog een heel klein beetje kennis van vroegere monitor- en televisieafdelingen van Philips is overgedragen, waarbij TCL, Hisense, Vestel, enz. strijden om de kroon in de categorie bouwmarktrommel met als enige 'kleine' probleempje dat TP Vision (ja echt, Philips dus), JVC, Toshiba, Panasonic, enz. ook diezelfde bouwmarktrommel inkopen. Wat misleidend is omdat die traditioneel toch niet tot de 'pechmerken' oftewel stickerplakkers behoorden. Een ander voorbeeld zie je bij een duur merk als Herman Karton. Weliswaar hier en daar custom ODM of misschien zelfs nog fragmenten van het ontwerp aangeleverd, vallen die dingen om bij bosjes. Voedingen (in een geval dat ik zag meen ik een ODM van TCL) met slechte elco's en ik meen iets van een oververhitte FET, dat soort werk.
bramsat

20 okt 2019, 15:03

Het is in deze tijd zowiezo erg moeilijk om een europees bedrijf wat alles in china produceert om daar gegevens van te krijgen.

Heb zelf het vermoeden dat de chinesen in dat fabriek ook meepraten en meebeslissen,en dat de merkeigenaren zowel in Europa

alswel de usa dat prima vinden, want zogauw als dat product in china een dubbie kost en in de eeg een volle euro of dollar dan gaat het

om miljarden die ze in hun eigen zak steken.

Maar wat de chinesen de laatste 30jr volbracht hebben hetzij met of zonder patenten is zonder meer een prestatie die zijn gelijke niet kent.

Bekijken we nu gewoon de smartphonemarkt dan is iPhone afgezakt en dan wereldwijd naar plaats 5 of 6 daarboven komen nog de

Koreanen maar wel schouder aan schouder met de chinesen :roll:
Yamaha S500,Audio Cambridge cxa 60,philips 109,209,309,nad 7130,Erres TA6000,Erres
TA8000,erresA8000,AH 798. speaker Bose 901 series6,warfdale 10.7,DSS 930,MFB587,AH494,AH487,AH476.
sennheiser HD650,sennheiser HD 598. Dragonfly red+black + jitterbug.
jac_goudsmit

23 okt 2019, 00:10

Sorry als dit al vermeld is maar Philco is ook niet Philips.

Philco was een Amerikaans bedrijf dat verhinderde dat Philips daar zaken kon doen onder hun eigen naam omdat de twee namen zo op elkaar lijken. Vandaar dat scheerapparaten in Amerika nog steeds verkocht worden als Norelco.

Toen Philco failliet ging heeft Philips de naam overgenomen. Volgens mij is het merk al jaren niet meer in gebruik.

===Jac
mae

23 okt 2019, 02:15

Philco en Sylvania waren in handen van GTE, en in 1981 door GTE aan Philips verkocht. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Philco

Philips kocht voor zover ik weet niet alleen de merknamen, maar ook een fabriek van Philco die later tot een van de hoofdvestigingen van Philips is uitgebouwd (ik zou moeten nazoeken welke dat ook weer is).

Hoe dan ook, dat maakt Philco ongeveer evenveel Philips als veel andere submerken die door vergelijkbare geschiedenis in hun handen zijn gekomen. Siera, dat vanaf het begin eigendom is geweest van Philips, is nogal een uitzondering tussen de submerken. Wel waren Philco en Sylvania een beetje nakomertjes.
HermanH

24 okt 2019, 20:32

Ik heb Schneider toegevoegd. Of het een echt submerk is weet ik niet maar op MP zie ik een TA4000 receiver aangeboden worden.
Binnenkort uitverkoop
mae

24 okt 2019, 21:54

Het Franse Schneider (het merk van deze TA) is inderdaad sinds eind jaren '60/begin jaren '70 een submerk van Philips, daar kwam de fabriek in Le Mans, Frankrijk ook vandaan. Daar heeft Philips mobiele telefoons gemaakt, en mogelijk zijn de als uit Suresnes afkomstige gelabelde homecomputers en viewdataterminals daar ook gemaakt.

Het Duitse Schneider (ook bekend van de Amstrad-Schneider samenwerking) was geen submerk van Philips, hoewel ze er soms zaken mee deden.

Ook de Franse meetapparatenfabriek Schneider was geen submerk van Philips (bestaat nog maar is onderdeel van een andere grote tent).
Plaats reactie