elektrisch rijden!

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Remi

20 mar 2019, 13:12

ik zie het helemaal zitten, dat elektrisch rijden. Heb nu al een tijdje een hybride BMW waarmee ik -zolang de accu niet leeg is- zelf kan kiezen of ik puur elektrisch rij of niet. Voor woon-werk kan ik het net redden en ondanks dat die auto toch 1635kg weegt en elektrisch maar een pk of 80 of 88 heeft is hij daarmee vlot genoeg om de gangbare meute vóór te blijven.
Als ik dit idee van dat toch wel lage vermogen even vertaal naar bv een Model 3 die ik wel op het oog heb als volgende mag je het doen met iets van 340pk bij een dual motor :mrgreen: dat zal dan toch wel lekker gaan, geen 'normale' auto die dat evenaart.

Vind het ook wel leuk om te weten dat als je elektrisch door een bos rijd je geen rotzooi uitstoot.
Maar spelen kan ik met de huidige gelukkig ook, als er dan toch een sprintje getrokken moet worden kan de maar liefst 1,5 liter drie cylinder :lol: nog mee doen en dan gaat het wel van jetje.

Maar voor de lease is de lol er straks af in 2021, alles op 22%, dan wordt een redelijke auto toch wel duur.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Bapakpinter
Contacteer:

20 mar 2019, 14:06

Stond vanochtend een groot stuk bij ons in de krant over Intercel.
Het Haarlemsch Dagblad. Oudste krant ter wereld.
Een Haarlemse batterij en accu fabriek die zéér hoge rendement batterijen kan maken.
Nieuwe technieken, ook bij Lith Ion ontwerpen
ruud
Laatst gewijzigd door Bapakpinter op 20 mar 2019, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
22RH541, GA212, B5X84A, N2214, N4418, AR9199, RS9197, AG2100, VR620, CD439, CD1006, B5X04A, PM2151, PM2154, L4X05T, L4X95T, EL3585, EK3227, N6312, N6306 en nog wat :think:
http://www.jendela.nl
mikey

20 mar 2019, 14:07

Lijkt me ook wel zo eerlijk waarom zou een lease rijder zulk voordeel moeten hebben tov van een niet lease rijder die geen nieuwe kan kopen.
Daarnaast gaan deze ex lease auto uit eindelijk toch allemaal na het buitenland omdat ze niet passend zijn voor de prive auto bezitter
Philips dcc900 ft920 ft930 fa920 fa930 fa931 fa950 cd931 cd940 cd 950 fv930 fc950 fp930 fb850
FC870 FT980 MFB 544 22rh794 22ah 762 N2543
JVC XD-Z505 XM-228 FX-531XL FX-330XL SEA-M770 TD-V531 AX-R332 XL-Z411 XV-301
Kojak

20 mar 2019, 14:30

Kojak hier’ro bijna eigenaar van een Tesla Model 3.

Heb er al eens in tweetal dagen in proef gereden, qua snelheid onvoorstelbaar, sneller dan een M3.
Niet dat het mij daarom te doen is, maar Tesla moet natuurlijk wel iets doen om mensen te laten overstappen naar een elektrische auto, mijn inziens slagen ze daar goed in. Al slaan ze daarin door met de romantische mode met knapperend haardvuur op het dashboard of anderszins de “scheetinstellingen”. Maar leuk is het wel.

Wat betreft milieu en accu’s, kom op zeg! Wat is meer milieu belastend over een geheel autoleven, natuurlijk een normale met “fossiele brandstof” gestookte auto. Denk eens aan al die onderhoudsbeurten waarbij een oliewissel, nieuwe bogies, filters etc. worden toegepast. Kijk eens wat daar gedurende een autoleven aan milieu belasting ligt om dat te verwerken. Een elektrische auto heeft van dat alles vrijwel niets. Aan de andere kant is er ook een niet te onderschatten nadeel, het gaat op termijn banen kosten. Denk eens aan al die garage en andere bedrijven die in de Automotive zitten en onderdelen of knowhow leveren die in en rondom de motor zitten, van olie, bogie, uitlaten etc. etc. De grote beurt bestaat straks uit het vervangen van een interieur filter, controle remmen, banden en wielophanging.

Ik wil geen pleidooi houden voor een elektrische auto, als petrolhead hoor ik ook liever een automotor, dat hoort er gewoon bij. Maar feit is dat in onze huidige mobiliteit elektrisch rijden prima past en milieuvriendelijker is dan een benzine of diesel gestookt vehikel is een feit. Daarbij opgeteld dat we met zijn allen dagelijks nog geen 65km afleggen, dan kan een elektrische auto in de meeste gevallen prima toegepast worden.

En de vakanties dan hoor ik iemand roepen die wellicht zonodig met een sleurhut op pad wil, nou het is voor mij ook nog onbegrijpelijk dat daarin geen handige ondernemer of dealer mee begonnen is om de berijder van een e-auto tijdens de vakantieperiode tijdelijk een andere auto uit te lenen (waarbij zijn e-auto eventueel verhuurd zou kunnen worden).

Eerlijk gezegd denk ik dat we naar andere vormen van mobiliteit gaan, zo zal het aantal deelauto’s enorm toenemen. Ik zie het aan mijn zoon, die hoeven niet zo nodig een eigen auto, die delen de kosten liever.

Eerlijk is eerlijk, ik heb makkelijk praten, mijn baas betaald de auto, particulier zijn ze inderdaad nog schandalig duur. Maar de tendens is sterk dalende, de meer betaalbare modellen komen er sneller aan dan iedereen denkt.

Oja dan is er nog waterstof, prima alternatief je eigen elektra centrale aan boord, maar helaas zijn de auto’s technisch veel ingewikkelder en daarvoor zwaar en moeten ook weer een accupakket daarbij dragen. Dan is thuis laden zeker zo aantrekkelijk.

Tenslotte onze overheid, jazeker die willen ons graag zo milieu vriendelijk mogelijk laten rijden, dus dat wordt fors gesubsidieerd. Al vraag ik mij af wat er moet gebeuren als de inkomsten van alle accijns op benzine/diesel terug lopen door dat elektrisch rijden en massaal in de avonduren thuis gaat laden. Ergens zal de overheid centjes tekort komen, waar gaan ze dat vandaan halen.......ik weet het al rekening rijden.

Kortom voldoende voer voor discussie met evenzovele meningen.
Keep on rolling boysz!!
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
Henk Ockers

20 mar 2019, 16:34

Kojak schreef:

.ik weet het al rekening rijden.
Dat doet een motorrijder/ster al een paar jaar. Toen jaren geleden al sprake was van rekening rijden en het volgens de geleerden het systeem voor motorrijders moeilijk te realiseren zou zijn hebben ze om de motor toch maar flinker te belasten de wegenbelasting verdubbeld. Toen het hele rekeningrijden van de baan was hebben ze die verdubbeling echt niet terug gedraaid. Maar daar word met geen woord meer over gesproken. Als straks het rekening rijden of een ander verzinsel wel zijn intreden doet ben ik benieuwd of ze dan niet weer bij de motorrijder/ster aankloppen en je dubbel gepakt word. Kwartje van Kok om nog waar wat te noemen. :doh:
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
MGf
Contacteer:

20 mar 2019, 16:54

Kojak schreef:
Wat betreft milieu en accu’s, kom op zeg! Wat is meer milieu belastend over een geheel autoleven, natuurlijk een normale met “fossiele brandstof” gestookte auto.....
Ik probeer dat onderzoek terug te vinden op internet, maar kan het nog nergens vinden. Dus geen idee wat ze allemaal wel en niet hebben meegerekend. Wat ik van een collega begreep is dat de productie van de accu's extreem veel CO2 vervuiling geeft.
Kojak schreef:
En de vakanties dan hoor ik iemand roepen die wellicht zonodig met een sleurhut op pad wil, nou het is voor mij ook nog onbegrijpelijk dat daarin geen handige ondernemer of dealer mee begonnen is om de berijder van een e-auto tijdens de vakantieperiode tijdelijk een andere auto uit te lenen (waarbij zijn e-auto eventueel verhuurd zou kunnen worden).
Daar is ook al een andere oplossing voor die wellicht in de toekomst op de markt komt: Een caravan met accu-pack aan boord en hulpmotor. Zeg maar een systeem zoals de "trapondersteuning" bij een elektrische fiets. Wellicht gecombineerd met een mover functionaliteit.
~ Mark ~
Soldeerbout, schroevendraaiers en een hamer.
mae

20 mar 2019, 17:20

HermanH schreef:
20 mar 2019, 10:45
Waterstof, daar zie ik meer in maar dan moet je nog steeds stroom hebben voor elektrolyse.
Dat geeft een behoorlijk slecht rendement, dus loont vooral als de stroom "gratis" is.
Remi

20 mar 2019, 18:37

Het is natuurlijk ook niet zo dat de footprint voor een brandstof gestookte auto pas bij de pomp begint he? Dan mag je het hele traject dat eraan vooraf gaat voordat jij (wij) het daar kunnen tanken ook meenemen in de vergelijking.

En voor elektrisch zal het laden ook veelal nog met 'grijze' stroom zijn, voordeel is dan toch wel dat een centrale wél een goede afvang heeft van de troep en een autouitlaat doet dat toch een stuk minder.
Wat ook leuk is, is het terugwinnen van energie bij het afremmen, met een elektrische auto heb je echt veel minder de rem nodig om te remmen, gewoon 'stroom' loslaten doet al een boel.

Straks zullen elektrische auto's die aan de paal hangen ook kunnen gaan bijdragen om het net stabiel te houden. Er komen vast ook financiële prikkels zodat het bv duurder is als je op primetime wil (of moet) laden. Zo ook bij publieke palen dat het duurder wordt als je al vol gedruppeld bent en er blijft plakken, ik zie het er zo van komen.

Maar los van alle milieu argumenten, is elektrisch rijden leuk! Prachtig stuk techniek, ben ook heel benieuwd hoe de uitgebreide autopilot gaat uitpakken 8-)
En het is natuurlijk lachen om die uitvergrotingen van lege Tesla's met een generatortje ernaast :P nou ja met een brandstofauto is het ook wel eens een keer onverwacht op, je zal maar een kapotte benzinemeter hebben.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Kojak

20 mar 2019, 19:28

ben ook heel benieuwd hoe de uitgebreide autopilot gaat uitpakken
Autopilot, mijn ervaring; ik vind het niets.
Op mijn huidige auto zit het ook, zijhet dat het uit 2012 stammende systeem toen alleen boven de 50km per uur werkt. Dus juist als je het nodig hebt zoals in de file werkt het in mijn huidige auto niet. Kortom dat accessoire is als nieuw! Ook nieuw is de functie automatisch inparkeren. Maximaal 3x gedemonstreerd, in die tijd dat dat duurt heb ik mijn auto al 10x in een nog kleiner gat gepropt.

Terug naar een hernieuwde kennismaking met autopilot onlangs en nu in een Tesla model 3.
Het systeem werkt prima, maar voor mij persoonlijk niet in NL. De auto houdt zelfs in de kleinste afstand modes teveel afstand van zijn voorganger, waardoor in het drukke NL verkeer je constant te maken hebt met invoegers, uitvoegers waardoor de auto telkens optrekt, danweer vertraagt. Heeft natuurlijk met veiligheid te maken, maar het is gewoon niet prettig.

In de USA zal het prima werken, ben er vaak genoeg geweest. Ze rijden er rustiger en ze hebben daar zoiets als; Keep Your Lane, waardoor men lange mijlen achter elkaar op de linker/rechter of Middenlaan kan en mag blijven rijden. Dan komt zo’n systeem prima tot recht.

Kortom ik heb die € 5300,- accessoire (slik) niet besteld. Maar in de wetenschap dat alle hardware hiervoor aanwezig is kan de software hiervoor ooit wel geactiveerd worden. Zie zelfs mogelijkheden voor Tesla om op termijn, als de auto wat ouder is alsnog een mooie aanbieding hiervoor te maken.

Overigens zitten in een Tesla zelfs camera’s in de B-stijl, ze hebben nu nog geen functie, maar in de toekomst kunnen ze daar wel weer iets mee. Jawel gewoon simpel via een software update.
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
Remi

20 mar 2019, 21:05

ik denk dat een autopilot uit 2012 niet echt goed te vergelijken is met wat er momenteel in de Model 3 zit.

De adaptieve cruisecontrol van de BMW vind ik ook niks, houdt ook op de kortst in te stellen afstand voor mijn gevoel te veel afstand en 'schrikt' nog wel eens ergens van, bv een viaduct is soms heel eng en dan wordt er geremd. Geef 'm dan een bemoedigend klopje op het dashboard en zeg 'stil maar jongen, 't is goed' :mrgreen: Ik zet het tegenwoordig maar uit, gewoon vaste cruisecontrol gaat prima maar ik moet zeggen dat het bv op van die 100km/u wegen met dubbele streep wel goed gaat en dat is dan wel weer lekker.

Die normale cruisecontrol heeft ook geen last van bv zonlicht recht van voren of slagschaduw als de zon op een rij bomen staat, dat snapt ie niet meer met de adaptieve modus, kan je wachten op de melding dat je het zelf mag uitzoeken. Hij moet het ook nog maar doen met één camera, ik zie het maar als de eerste stapjes op weg naar een fatsoenlijk systeem dat het wel blijft snappen. Ik vergeef het 'm.

Wat ik wel leuk vind en het werkt ook echt goed is de file assistent voor uitsluitend op de snelweg en tot 60km/u. Hij remt en stuurt dan helemaal zelf en qua afstand gaat dit wel goed. Hij is ook wel zo slim om te herkennen dat je op de snelweg zit, of hij dat van de navi haalt of de vangrail herkent zou ik zo niet weten. Zonder snelweg krijg je het niet aan de gang.
Automatisch parkeren kan deze ook, heb het nog nooit gedaan, niet eens geprobeerd zelfs.

'Keep your lane' zou hier ook meteen mogen wat mij betreft, heb het in Canada meegemaakt, lekker relaxed!.
Kom je weer in Nederland slaat de schrik je om het hart, zo'n mafkezen gedoe hier, gunnen elkaar het licht in de ogen niet. :twisted:
Henk Ockers

20 mar 2019, 22:56

Denk dat in die "zelf rijdende" auto's een groot gevaar schuilt omdat de bestuurder er minder alert door kan gaan rijden want de auto houd toch alles in de gaten. Het blijven toch maar hulpmiddelen en als bestuurder ben je toch verantwoordelijk als die apparatuur een keer faalt. Er zijn al verschillende doden en gewonden gevallen helaas doordat die techniek het liet afweten. BMW heeft zelfs al een volledig zelf rijdende motorfiets ontwikkeld. :doh: Als het slecht weer is stuur je de motor er alleen op uit voor een rondje Eifel. :roll:
Remi

21 mar 2019, 11:21

andere kant van de medaille is dat die systemen ook al de nodige ongelukken hebben voorkomen, dat mag ook gezegd worden.

Het is inderdaad een hulpmiddel, ik vind het ook daas dat bv 'het stuur vasthouden' wordt getruukt door er een sinaasappel in het stuur te klemmen. staat ook op youtube.
Karsten

21 mar 2019, 19:01

Ik volg de ontwikkelingen met belangstelling en sta er ook niet afwijzend tegenover. Ook wat mijn neef heeft uitgezocht over het zelf maken van een laadpunt-met-loadbalancing is interessante materie.
Bedrijven vragen er veel teveel voor, verzamelen jouw laadgegevens en vragen een maandbedrag voor "onderhoud"; Lekker zelf maken! :naughty:

Vooralsnog blijf ik nog even genieten van het geluid van een grommende 2.0-16v en het roeren in een zesbak!
:auto-layrubber:
Meten is weten en weten wat je meet.
Fotohuis
Contacteer:

21 mar 2019, 19:49

We zijn nog steeds zoekende en ik heb geen haast. Die Mazda 2 1.4 benzine (1:14) houdt het nog wel een paar jaar uit (net voor de winter weer nieuwe all weather banden op gezet). Er is natuurlijk ook nog niet zoveel bekend over de levensduur in het algemeen van een electrische auto. Kwa actie radius is de prijs/kwaliteit van de Nisan Leaf optimaal en de wat nieuwere modellen hebben zwaardere accu's.
Inderdaad kan ik met wat hulp een snel lader thuis maken. Op mijn werk zijn ze er nu ook mee bezig. Een van de mensen van het management rijdt ook een Tesla dus die laadpalen zullen er binnen een jaar wel zijn. De zoon van mijn buurman heeft ook een Tesla, rijdt wel goed!
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Henk Ockers

21 mar 2019, 20:21

Remi schreef:
21 mar 2019, 11:21

Het is inderdaad een hulpmiddel, ik vind het ook daas dat bv 'het stuur vasthouden' wordt getruukt door er een sinaasappel in het stuur te klemmen. staat ook op youtube.
Dat er figuren zijn die dit soort dingen gaan doen kun je natuurlijk wel verwachten Het is te hopen dat op dit soort geintjes mega boetes komen te staan. Ondanks de hoge boete op het bellen achter het stuur zie je het steeds meer gebeuren. Blijkbaar zijn de boetes voor sommige nog niet hoog genoeg. Ze zouden het zelfde systeem moeten hanteren als bv. in Zwitserland, boetebedrag afhankelijk van je inkomen. Maar dat is weer een ander punt van discussie.
Plaats reactie