elektrisch rijden!

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Karsten
Berichten: 6125
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

03 apr 2019, 12:55

Ik denk dat je eens kritisch naar de specs moet gaan kijken want die zijn meestal nogal geflatteerd. :wink:
60kWh laden in 7 uur betekent een laadvermogen van minimaal 8,5kW want daar komen de laadverliezen nog bij. Als je dat soort vermogens thuis wilt kunnen dissiperen zul je in conclaaf moeten met jouw energieleverancier en netwerkbeheerder. Boven bepaalde waarden word je aangemerkt als grootverbruiker en gaan de vaste kosten flink omhoog :!:
Relateer de opgegeven actieradius eens aan de accucapaciteit, kijk dan eens hoeveel km/kWh je daarvoor moet halen en ga op zoek naar ervaringswaarden van gebruikers (zoals ik die net gepost heb van de Ioniq).

Hyundai geeft een actieradius op van 280km, daarvoor moet je ongeveer 9,4km/kWh halen. Wij haalden slipstreamend achter vrachtwagens met een snelheid van 85-90km/u nét 9,1km/kWh; Ik bedoel maar... :roll:

Als wij gewoon 120-130 km/h hadden gereden op ons retourtje Heerlen van 184km hadden we het écht niet gehaald op één lading van 30kW/h. Met heel voorzichtig rijden hadden we echter 38km actieradius over. 8)
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
Remi
Berichten: 9907
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:04
Locatie: bij Arnhem

04 apr 2019, 11:45

Kojak schreef:
02 apr 2019, 14:10
In het kader van het elektrisch rijden, heb ik de moeite genomen om de overtuigd e-rijder mesjeu Grom te trakteren op een rondje Tesla en wel op de route Haaksbergen – Enschede vice versa.
haha, mooi! 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Karsten
Berichten: 6125
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

04 apr 2019, 12:57

@Kojak: Hoeveel km/kWh haal je zo gemiddeld met de Model 3?
Jij rijdt hoofdzakelijk snelweg, toch?
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7489
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

04 apr 2019, 16:16

Inderdaad dat vroeg ik hem per email ook al. duurtest loopt dit is pas de eerste werkweek met het ding he!
vooralsnog was het 1x bijtappen per dag (10 min).
Als het hem een keer uitkomt zal ie het vast eens proberen dat zuinigheidsrecord, net als destijds met die Prius (Zoef).

Ik begreep dat in E land een uniforme verbruiksindicatie wordt gegeven in kWh / 100 km. Zit ik met de EV33 op 14 kWh/100 km. Voor vrij primitieve eigenbouw, een ouderwets koetsje plus een rubber-CVT lijkt me dat heel redelijk.
Een lekker leeggestripte oer-Twingo met deze spullen zou het iets beter doen. Maar dan kom ik wel aan het skaakeln tussen 2 en 3 :( dom wark...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Karsten
Berichten: 6125
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

04 apr 2019, 17:38

gromsound schreef:
04 apr 2019, 16:16
Ik begreep dat in E land een uniforme verbruiksindicatie wordt gegeven in kWh / 100 km.
Omrekeningen toegevoegd in de bijdrage over het retourtje Heerlen. :wink:
Met jouw EV33 doe je het inderdaad niet slecht. Ik ben benieuwd wat de Ioniq verbruikt zonder verwarming/airco, navigatie, car entertainment etc. Nu iets van 14,93 kWh/100km in louter stadsverkeer.
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6591
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

04 apr 2019, 17:46

Zo'n Nissan Leaf zet je in de winter terwijl deze aan de snellader hangt meteen in de automatische opwarm modes. Ik doe dat ook in de winter met mijn Mazda 2 die een ingebouwde stand kachel heeft. Gebruikt alleeen geen stroom maar een beetje extra benzine. Ook wel handig in Kiev of Mykolaiv in de winter bij -30C. 8-)
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Karsten
Berichten: 6125
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

04 apr 2019, 20:18

:!: Zoek eens uit wat voor eisen zo'n snellader stelt aan de huisinstallatie en vraag eens na bij de netwerkbeheerder/energieleverancier wat de consequenties zijn als je zoiets laat installeren. Mijn neefje zou als grootverbruiker zijn aangemerkt en zou een veel hoger vastrecht zijn moeten gaan betalen; Daarom heeft hij er vanaf gezien. :wink:
Nu laadt hij middels een gewone 230-aansluiting met 12A in iets van 12uur de 30kWh-accu vol als het moet. 's Avonds gaat de auto aan de lader en zorgt de laadelektronica er voor dat de accu op 8:00uur vol is. Wanneer het laden start is afhankelijk van de laadtoestand van de accu; Dat regelt de auto zelf. Voordeel van deze aanpak is dat de accu nét vol en nog warm is als er gereden moet worden. 8)
Meten is weten en weten wat je meet.
snameroc
Berichten: 4130
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

04 apr 2019, 20:24

De ingebouwde lader van de leaf is 1 fase gevoed die kan tot 32A uit het net laden als je net daarvoor geschikt is. Wil je nog sneller laden moet je een externe 3 fase lader hebben en die kost 6000 euro ongeveer. Met het bijgeleverde laadkabel kun je masr 2 kw per uur laden op een 220 stopcontact. Wil je je meer op 220 heb je een speciale kabel nodig met een soort programering 10,16,24 of 32A kosten 1500 of zo. De nissan dealer deed er heel vaag over bij mijn broer. Maar hij moest iets want met 2 kw laden was de nacht te kort.
Uiteindelijk in belgie een variant gevonden voor 600 euro die 24A laad.
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6591
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

04 apr 2019, 20:32

Voor de nieuwe Nissan Leaf plaatsen ze gratis een 3 fase lader bij je thuis. Dat zal ook wel moeten wil je zo'n Leaf van 60 kWh in een nacht laden.
Deze uitvoering van de Leaf kost overigens 48.000 euro incl. wat optie's en afleveringskosten.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
snameroc
Berichten: 4130
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

04 apr 2019, 20:56

Fotohuis schreef:
04 apr 2019, 20:32
Voor de nieuwe Nissan Leaf plaatsen ze gratis een 3 fase lader bij je thuis. Dat zal ook wel moeten wil je zo'n Leaf van 60 kWh in een nacht laden.
Deze uitvoering van de Leaf kost overigens 48.000 euro incl. wat optie's en afleveringskosten.
Hoe gratis is dat?
De leaf van mijn broer is van november 2018
En je moet we 3 fase hebben en een oprit, nee dat thuis laden is niet voor iedereen weggelegd.
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6591
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

04 apr 2019, 23:05

Ik heb en 3 fase met een carport en een eigen oprit. Die nieuwe Leaf is overigens pas komende maand leverbaar. Ik verwacht wel dat binnen 5 jaar de prijs van dit soort auto's sterk zal gaan zakken. De accu capaciteit zal alleen maar toenemen totdat je op zo'n 500km zit wat een gewone benzine auto nu ook zonder problemen in 1 stuk kan rijden.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Karsten
Berichten: 6125
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

05 apr 2019, 08:06

Fotohuis schreef:
04 apr 2019, 20:32
Voor de nieuwe Nissan Leaf plaatsen ze gratis een 3 fase lader bij je thuis.
Ook daar moet je weer mee oppassen. Zo'n plaatsing kan uitbesteed zijn aan een bedrijf dat zulke laadpunten plaatst onder een lease-constructie waar een abonnement aan vast zit voor "onderhoud". De laadgegevens worden verzameld en het laadpunt is niet van jou. De plaatsing is inderdaad gratis... :wink:

Het is dus een kwestie van even doorvragen bij de dealer :!:
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6591
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

05 apr 2019, 08:57

Voorlopig doe ik helemaal niks. Ik verwacht dat de prijzen binnenkort wel zullen gaan zakken ...
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Karsten
Berichten: 6125
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

03 jul 2019, 08:50

Zoals al elders vermeld heb ik 11 dagen kunnen beschikken over een Peugeot Partner Tepee Electric 2018.

Hieronder wat verbruikscijfers zoals de boordelektronica aangeeft; Na elke laadbeurt heb ik de tellers op nul gezet.
De route is een mix van bebouwde kom, 70- en 80-km/u-wegen en snelweg (waar ik de begrenzer op 85km/u zette)
- 48km/u gem, 15,1kWh/100 over 97km (geen airco aan gehad)
- 46km/u gem, 15,4kWh/100 over 101km
- 45km/u gem, 15,5kWh/100 over 100km*
- 44km/u gem, 15,4kWh/100 over 103km
- 41km/u gem, 16,5kWh/100 over 102km (file gehad en 115km/u gereden op de stukjes snelweg van de route)
De resterende actieradius varieert tussen de 27 en 18 kilometer.
- 43km/u gem, 13,9kWh/100 over 124km (Geen airco, geen file en inmiddels bedreven in het regeneratief remmen)**
Resterende actieradius 15km en accu-alarm.

Tijdens een tussenliggend weekeinde wat ritjes binnen de gemeente en naar buurgemeenten gemaakt; 50 tot 70km/u en alles binnen de bebouwde kom:
34km/u gem, 14,0kWh/100 over 69km***

*Na deze rit de Voltcraft Energy Monitor 3000 tussen de wcd en het laadsnoer gehad:
225,4Vac,
7,194A,
50,02Hz.,
Volgend scherm:
1621W,
1622VA,
Cos Phi: 1,00,
Volgend scherm (na laadcyclus):
17,76kWh
10,9u
De aanduidingen voor spanning, stroom en vermogen schommelen continu een beetje, ook tussen het wisselen van de schermen. Kijk dus niet te nauw naar de correlatie van gegevens tussen de schermen onderling.

**Na deze rit de Voltcraft Energy Monitor 3000 tussen de wcd en het laadsnoer gehad:
21,02kWh verbruikt tijdens het laden.

***Na deze verzameling van ritjes de Voltcraft Energy Monitor 3000 tussen de wcd en het laadsnoer gehad:
12,29kWh verbruikt tijdens het laden.

Als de verzadigingsgrens nadert dan gaat het opgenomen vermogen fluctueren en afnemen. Dit komt waarschijnlijk omdat dan wordt overgeschakeld van stroomgestuurd laden naar spanninggestuurd laden. Als de accu vol is blijft de vermogensopname steken op 2,4W bij een Cos Phi van 0,5.

Ondanks het vermogen van 67pk is deze auto behoorlijk snel: Tot 50km/u laat je de meeste auto's met verbrandingsmotor en versnellingsbak met gemak achter je; De tijden van de DAFjes herleven! :mrgreen:
Boven de 80km/u gaat het energieverbruik flink omhoog; De auto heeft immers de luchtweerstand van een flatgebouw... :roll:
Lekker praktisch is de auto wel met de twee roldeuren achter en een flinke bagageruimte. Het navigatie- en car entertainment-systeem is geheel van deze tijd en naast verwarming is er ook airco. Dit exemplaar had geen climate control.
De opgegeven actieradius van 170km lijkt me academische waarde; Als je écht goed gebruik maakt van het regeneratief remmen en op de snelweg tussen de vrachtwagens gaat hangen is 130km wel haalbaar en imho veel te weinig. :(

Tot er betaalbare elektrische auto's zijn met een actieradius van 450+ km hou ik het dus nog maar even bij de Mégane 2.0-16v die hopelijk weer 220.000km met een nieuwe koppeling kan doen. :pray:
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie