elektrisch rijden!

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6483
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

16 mar 2019, 13:58

We zijn maar vast aan het sparen gegaan voor een 100% electrisch. Maar geen Mercedes. 8-)
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Janjanse
Berichten: 876
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:08
Locatie: Den Haag

16 mar 2019, 16:09

Fotohuis schreef:
16 mar 2019, 13:58
We zijn maar vast aan het sparen gegaan voor een 100% electrisch. Maar geen Mercedes. 8-)
Zwak hoor, is er wel:

https://youtu.be/iEjTwsfqHOY

:lol: :lol: :lol:
Te veel
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6483
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

16 mar 2019, 16:21

Ik vrees een tweede handje Nissan Leaf of een Opel Ampera. :?
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Karsten
Berichten: 5782
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

16 mar 2019, 18:57

Mijn neef wilde vandaag zijn Hyundai Ioniq ophalen bleek men de wagen nog niet op kenteken te hebben gezet... :doh:
Nu heeft hij tijdelijk een exemplaar van één jaar oud met 10.000km op de teller tot de zijne klaar is.
Het schijnt qua efficiëntie en prijs een aantrekkelijk ding te zijn; Ook naar gekeken?
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6483
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

16 mar 2019, 20:06

Ook naar gekeken, maar die zijn allemaal heel nieuw dus zelfs een Ioniq met 10.000km kost > Eur. 20.000. Verder is de actie radius van deze Hyundai slechts 200km.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Karsten
Berichten: 5782
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

17 mar 2019, 12:40

Dat hangt in sterke mate van de snelheid af en van de instellingen. Eco, normaal of sportief bepalen hoe fel de auto reageert en daarnaast is de mate van regenereren instelbaar. Bij maximale regeneratie kun je de snelheid in stadsverkeer bijna volledig met het acceleratiepedaal regelen, zo sterk remt 'ie dan af op de elektromotor. Zo win je veel energie terug. Met een rustige rijstijl is 300km haalbaar.
De laadpaal kun je het beste zelf maken; Voor rond de 200,- aan onderdelen heb je dan een heel luxe die middels load balancing het laadvermogen afstemt op de stroomafname van de huisinstallatie. Geef maar een seintje als het zover is dan kan ik jou wel in verbinding stellen met mijn neef. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
rob040
Berichten: 503
Lid geworden op: 07 mei 2007, 12:24

17 mar 2019, 13:07

Zijn jullie niet bang voor hoge kosten over een paar jaar? Het accupakket heeft maar een beperkte levensduur en zal niet goedkoop zijn.
Zeker met een tweedehands loop je een verhoogd risico.
Ik rijd zo lang mogelijk door op benzine, om in de toekomst om te schakelen op elektrisch rijden met waterstof ==> 5 minuten tanken en weer 700km rijden.
Gebruikersavatar
Remi
Berichten: 10253
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:04
Locatie: bij Arnhem

17 mar 2019, 16:17

zo gaat het er voor het elektrisch laden ook wel uitzien. Zie de batterij nog wel veranderen in een soort supercap. Nieuwste laadpaal van Tesla gaat al naar 250kW ofwel 1000mijl per uur, da's toch leuk :mrgreen:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Gebruikersavatar
cyrano
Berichten: 1202
Lid geworden op: 31 jan 2012, 21:57

18 mar 2019, 17:56

Remi schreef:
17 mar 2019, 16:17
zo gaat het er voor het elektrisch laden ook wel uitzien. Zie de batterij nog wel veranderen in een soort supercap.
Veranderen niet echt. Maar er wordt gewerkt aan een combinatie: batterijen voor lange duur opslag, supercaps om snel te laden en energie te recupereren bij remmen. Dat zou de kilometers per kg moeten kunnen verdubbelen.

In Letland zit er een producent van superscaps en die maakt zo'n spullen. Maar ik ben de naam alweer vergeten, sorry.
Gebruikersavatar
Kojak
Berichten: 1363
Lid geworden op: 15 okt 2010, 09:06
Locatie: Limbabwe

19 mar 2019, 23:58

Jazeker, ook hier volgt binnenkort nieuws van Kojak.
Mijn huidige bolide is inmiddels ruim de 450.000km gepasseerd en ondanks dat die nog in prima staat is en totaal geen noemenswaardige gebreken heeft gehad wordt het tijd voor een opvolger, die gaat hoe verrassend voor een petrolhead als ik volledig elektrisch worden.

Overigens over accu’s en slijtage, niets om zorgen over te maken, mijn huidige hybride Lexus heeft geen merkbare slijtage aan zijn accupakket, mijn vorige hybride een Toyota Prius was na 3,5 ton ook nog in prima staat. Laten de zo “degelijke” Duitse premiummodellen dat maar eens nadoen.
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
snameroc
Berichten: 3888
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

20 mar 2019, 06:29

Vraag me toch af hoe je bij een hybride kunt merken cq constateren dat de accu nog zo goed als nieuw is. Zelfs voor gelleerde met speciale apperatuur is dat nog moeilijk. Daarnaast zijn de omstandigheden voor een accu uit eenhybride natuurlijk veel optimaler dan in een full electric. Er is bevoorbeeld nooit diepontlading. Bij de eerste makita schroefmachines ging de accu ook 10 jaar mee,toen het een massa product werd en het bewijzen dat het goed was niet meer nodig was vielen de accupacks bij bosjes ongeacht merk.

De tijd zal het ons leren maar ik denk niet dat nieuwere accus betrouwbaarder worden de km range is voorals nog leidend denk ik.
Gebruikersavatar
Henk Ockers
Berichten: 2261
Lid geworden op: 24 feb 2013, 21:49
Locatie: zuid Limburg

20 mar 2019, 09:56

Ik zet toch wel mijn vraagtekens bij het hele elektrisch rijden. :think: Het is toch allemaal begonnen om de co 2 en de belasting voor het milieu te verminderen. Maar wat levert het het onder de streep op. Dan bedoel ik niet de besparing voor de eigenaar op kilometer kosten. Ik bedoel vanaf het maken van de auto tot en met het recyclen van de hele auto na afloop. Hoe belastend is dat voor het milieu ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor. Daarmee doel ik vooral op de accu's. En we kennen toch langzaam de tactiek wel van onze regering. Krijg je nu subsidie totdat er genoeg elektrisch word gereden of op waterstof en dan word alle financieel voordeel afgeschaft. :(
Nu moet ik ook toegeven dat ik me er niet echt in verdiept heb en daardoor misschien een wat vertekend beeld heb van het geheel.
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Gebruikersavatar
HermanH
Berichten: 3283
Lid geworden op: 22 mei 2015, 20:39
Locatie: Omgeving Breda

20 mar 2019, 10:45

Off topic : Henk, jij reed vroeger toch al elektrisch ?

On topic : Ik heb nog niet zoveel op met elektrisch rijden. Op het vlak van werkgelegenheid en winstgevendheid worden we er niets wijzer van. Milieuvoordeel zie ik er ook weinig in behalve dat we hier minder fijnstof hebben. Vrachtwagens zie ik voorlopig nog niet elektrisch rijden en schepen evenmin.

Waterstof, daar zie ik meer in maar dan moet je nog steeds stroom hebben voor elektrolyse.
Paar Philips apparaten + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.
MGf
Berichten: 563
Lid geworden op: 24 jan 2016, 10:33
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

20 mar 2019, 11:15

Daar was pas iets over in het nieuws.
Een hybride auto zou pas na heel veel km’s dezelfde belasting zijn voor het milieu als een auto met verbrandingsmotor.
Een volledig elektrische zou volgens mij na 40.000km minder belastend worden voor het milieu.

Daarnaast is de bron van de elektriciteit waarmee je een hybride of electrische auto oplaad natuurlijk ook van belang.
Dat moet dan wel groene stroom zijn, geen stroom uit een kolencentrale. ;)
Thuis opladen via de zonnepanelen op dak... daar ben ik me in aan het verdiepen.

Natuurlijk gaan de ontwikkelingen van accu’s en recycling van accu’s en auto’s steeds verder. Maar zolang er op auto’s nog geen “statiegeld” zit, zal het nog even duren voordat je auto’s echt kan inruilen en deze (bijna) volledig wordt gerecycled.

Dit staat even los van hoeveel goedkoper het is voor de eigenaar als je hybride of electrisch rijdt.

Ik zie zelf ook meer in waterstof, maar dit kost erg veel energie voor de elektrolyse.
Echter als er grote waterstof installaties bij windmolenparken en zonneweides worden geplaatst om “overtollige” energie om te zetten, dan zou dat wel eens interessant zijn. Die energie zou anders verloren gaan of ze schakelen windmolens uit als de vraag lager is dan er opgewekt kan worden.
~ Mark ~
Soldeerbout, schroevendraaiers en een hamer.
Gebruikersavatar
Henk Ockers
Berichten: 2261
Lid geworden op: 24 feb 2013, 21:49
Locatie: zuid Limburg

20 mar 2019, 11:52

HermanH schreef:
20 mar 2019, 10:45
Henk, jij reed vroeger toch al elektrisch ?
Klopt Herman. Als je het zo bekijkt reed ik in 1975 al elektrisch. Tegenwoordig zou het hele prorail net voorzien zijn van groene stroom. Een reizigerstrein op snelheid zou met één omwenteling van een behoorlijke windmolen 1 kilometer kunnen rijden.( op snelheid blijven ). Anders word het natuurlijk wanneer een goederentrein van 2300 ton moet aanzetten van 0 tot 80 km/uur. Daar zijn wel wat meer kilowatt voor nodig en ben je afhankelijk van de weersomstandigheden wel 5 minuten of nog langer verder. Tegenwoordig bedien je met een stick een computer die de rest het meest gunstig regelt. Vroeger zat je bij het optrekken met een locomotief handmatig standje voor standje weerstanden af te schakelen om op het eind de 1800 volt bovenleidingspanning volledig op de motoren te hebben. Vooral bij vochtige rails steeds de grens zoeken van het moment van doorslippen van de wielen om de maximale trekkracht te krijgen. Toen kwam het veel meer op vakmanschap aan maar dat is wel met meer beroepen zo.
Hieronder mijn favoriete loc van toen op de Moerdijk brug. De 1200, 108 ton gewicht en 3300 pk.
Loc 1213.jpg
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Plaats reactie