Welke receiver is dit ?

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Henk Ockers

18 aug 2019, 20:44

Mooi Will dat de receiver weer stereo ontvangt. :clap:
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Will
Contacteer:

09 sep 2019, 20:04

Zo, de radio-versterker is weer terug bij Henk. Bij het terugbladeren zag ik dat de meeste foto's in dit topic verdwenen zijn. :shifty:

De klacht was: geen stereo. Niet alleen geen lampje, maar echt geen stereo.
Er zit een IC MC1310P stereodecoder in. De voedingsspanning was ruim 15V en volgens het datablad mag dat maximaal 14V zijn.
Eerst maar eens de voeding nalopen. He, er zit een japanse zener in en die is slordig gesoldeerd. Er was iemand voor mij hier. :whistle:
Vreemde gast
Vreemde gast
De zener blijkt 16V te zijn. In de servicemanual van broertje 06RH747 staat een zener van 13V.
Ach ja, bij elco's mag ook een hogere spanning op het huisje staan, dan zal dat bij diodes ook wel zo zijn :doh:

Die vervangen en de spanning van de stereodecoder is nu ongeveer 12V. Dat is al een stuk beter. Met de instelpotmeter de PLL frequentie netjes op 19kHz afgeregeld bij geen ontvangst.

Radio aan en eens over de FM-band fietsen, verhip, ik hoor wel stereo dat is mazzel, de decoder werkt, maar zie geen lampje aan gaan.
Een blik op het lampje zelf laat een gloeiende spijker zien, ja dat zie je niet door het glaasje.
Er staat maar ongeveer 2,5V over het lampje. Het makkelijks was om de serieweerstand van 180 te verkleinen naar 82 of 68 ohm. En jawel: we hebben groen licht. :dance:

Het afstemmen op de FM loopt niet erg lekker. Veel verder dan 97MHz kom ik niet op het eind van de schaal. Er blijkt ook nog een diode van de afstemspanning kapot te zijn. Vervangen en het loopt weer netjes door tot 108.

Dan was nog een forumvraag wat er voor eindtorren in zitten: het is een setje darlingtons: BD676 en BD677. Dat is wat raar, want die horen kwa spanning niet in een setje. Waarschijnlijk was de BD678 op of moeilijk te krijgen tijdens de productie. (Nee hier was nog niet aan gesoldeerd.)
De eindversterker in de AH766 wijkt dus af van die 06RH747 die Henk gevonden had en minstens lid van dezelfde familie is.

De voorlopers van deze darlingtons (BD262 en BD263) zijn ook gebruikt in de RH540, RH953 en RH741. Het maximale vermogen van deze apparaten is volgens de folders 17W per kanaal.
Ik heb gemeten dat bij max stand van de volumeschuif, de versterker nog net niet gaat klippen als je 100mV sinus (1kHz) op de tapeingang zet.
Er komt dan 6,3V effectief uit op een weerstand van 5,6ohm. Dat is ongeveer 7 Watt per kanaal.
Het is wel leuk als je ziet wat de voeding dan doet... Geel is de uitgang en blauw de voeding.
Uitgang en voeding
Uitgang en voeding
De meeste componenten hebben een datumstempel van 1976, ik zag een (1) transistor van begin '77. Waarmee de productiedatum dus ook ongeveer bepaald is.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Henk Ockers

09 sep 2019, 22:28

Vanmiddag heb ik de receiver weer kunnen ophalen bij Will nadat hij er een poosje gelogeerd heeft. De vakantie heeft hem blijkbaar goed gedaan want alles functioneert weer prima. Will, bedankt voor je moeite. :clap:
mae

10 sep 2019, 03:01

Nou, lekker dan dat van die foto's. Ik hoop maar dat ik bij het noteren niets heb overgeslagen. Nalopen is niet meer mogelijk en vergelijken lastiger.

Bij het exemplaar van Zoonpanda met serienummer A065731 heb ik staan dat de productieweek 1977 week 35 is, dus datering 1977 klopt wel. Het serienummer van dit exemplaar zou A065872 moeten zijn, dat scheelt erg weinig.
Henk Ockers

10 sep 2019, 06:57

Hier wat nieuwe foto's.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Henk Ockers

10 sep 2019, 06:59

13.JPG
14.JPG
15.JPG
Will
Contacteer:

19 okt 2019, 09:35

Het mysterie van deze radio-versterker blijft...

Per toeval kwam ik er achter dat een (“tijdelijke”) collega jarenlang in het rtv-reparatievak gewerkt heeft. Met hem een hele tijd gekeuveld over de hobby en het vak.
Hij had nog toegang tot diverse bronnen, waaronder P4C waar alle documentatie te vinden moet zijn.

Ook daar bleek niks te vinden van een 22AH766, 06AH766 of een RH nummer. :think: :think: :think:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Henk Ockers

19 okt 2019, 10:17

Will schreef:
19 okt 2019, 09:35
Het mysterie van deze radio-versterker blijft...
Hoe mysterieuzer hoe interessanter het word. Ik heb nog een paar keer gezocht maar kom meestal in Brazilië uit en heb de moed maar opgegeven om ooit te achterhalen waar de receiver nu oorspronkelijk vandaan komt. Ik vind het in ieder geval een prachtig apparaat en sinds zijn tijdelijk verblijf bij Will functioneert hij perfect. Hij staat alweer enige tijd in de show opstelling maar vanmiddag weer eens de stekker in het stopcontact. Het blijft een apart apparaat ook al door de afwijkende volgorde van de regelaars. Normaal heb je van links naar rechts volume, balance, bass en treble. Sommige apparaten hebben de volgorde net andersom maar deze receiver heeft als volgorde bass, treble, volume en balance. Vreemde jongens vroeger in Eindhoven of waar dit ding ook vandaan mag komen. :doh:
mae

19 okt 2019, 11:30

Wat versta je onder oorspronkelijk? De electronica is een Nederlandse ontwikkeling. Alleen het uiterlijk is Zuid-Amerikaansachtig. De interessantste vraag is waar de apparaten voor bestemd waren.

Zonder terug te lezen of ik dat al eerder geschreven had, het ontwerp moet van rond 1975 stammen, de productie in 1977. De gelijkende Zuid-Amerikaanse modellen zaten ook ergens rond 1975 dacht ik.

Mogelijk is in oude bronnen terug te vinden welke markt Philips rond die tijd hoopte aan te boren. Misschien een krantenberichtje ergens over een nieuwe assembly plant in de jungle.

Het kan ook dichter in de buurt zijn. Bijvoorbeeld als men nog onderdelen overhad en een kleinere afnemer een speciale serie wilde voor hotels of in meubels.

Misschien dat ik het al eerder gevraagd had, maar is er ooit gekeken of er in het plastic front (aan de binnenzijde) markeringen staan? Idem op de schaal onder de rand.

AANVULLING: in het topic van Zoonpanda is iemand die dit model en/of soortgelijjke modellen in Peru heeft aangetroffen. Peru had wel een Nationale Organisatie van Philips, dus mogelijk ook ooit het idee om zelf de productie of assemblage over te nemen of dat misschien zelfs ook gedaan maar met wat minder succes. Of vanwege het grote succes in Peru nog productie voorbereid om naar een ander land in de regio te exporteren. Peru was coderingscentrum 25, al hoeven ze dat nummer niet gebruikt te hebben in typenummers van geïmporteerde modellen.
Plaats reactie