Ge(de)centraliseerd ontwerpen

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

mae

16 jan 2019, 20:03

schoute schreef:
16 jan 2019, 19:28
Als ik naar het serienummer van een FA650 kijk, lijkt dat gewoon een gebruikelijk Marantz serienummer. Wil natuurlijk niet zeggen dat deze niet uit een gezamenlijke fabriek kan komen.
Voor zover ik heb gezien, hebben gezamenlijke fabrieken altijd eigen letters. Aan de andere kant geeft MZ waarschijnlijk geen uitsluitsel over welke Marantzfabriek het product daadwerkelijk maakte.

In een Philipsdocument uit 1996 staat MZ beschreven als "Marantz, Tokio" en JJ staat beschreven als "Kanagawa". In 2005 staat JJ beschreven als niet meer uit te geven code voor "Marantz, Kanagawa".

Marantzproducten uit Singapore kregen voor zover ik ze heb gezien, altijd de letters SV of Sv mee. Verder heb ik het vermoeden dat het ooit de bedoeling was om Marantzproducten bij Philips Portugal in Ovar van de band te laten lopen, maar ik vermoed dat dat maar kort of zelfs niet gebeurd en in plaats daarvan voor Szekesfehervar, Hongarije is gekozen.

Ovar en Szekesfeharvar ging vrijwel zeker om 'contract manufacturing', dus niet om gezamenlijke fabrieken. Singapore was van Philips maar daar speelde Marantz waarschijnlijk wel enige gezamenlijke rol in.
mae

16 jan 2019, 20:25

schoute schreef:
16 jan 2019, 19:28
In de tijd van DCC en DAT zijn er natuurlijk wel wat modellen onderling ingekocht en misschien wel samen ontwikkeld/gefabriceerd (Philips DAT komt van JVC, DCC900 gelijk aan modellen Technics/Panasonic).
Ik heb eens in m'n administratie gezocht, ik ken 5 exemplaren 70DCC900, drie van 1992/1993 met MZ serienummer en twee van 1994 met OP serienummer van Philips Portugal. Ik meen dat deze exemplaren er ook de reden van zijn dat ik Marantzproductie in Portugal vermoedde. Uit de foto's op dutchaudioclassics zou moeten blijken (als ze het zouden doen) dat op zijn minst de printplaten door Marantz ontworpen zijn. Van het loopwerk weet ik de herkomst helaas niet, maar ik verwacht dat Panasonic gewoon klant was van Marantz en dat het apparaat daar is ontwikkeld. Later fabriceerde Panasonic net als Philips zijn eigen modellen. Op labniveau kan er natuurlijk wel uitwisseling van kennis geweest zijn, maar op productieniveau was Marantz duidelijk de verantwoordelijke (wat eigenlijk wel apart is omdat je een eerste model van een nieuwe ontwikkeling eigenlijk in Hasselt of Wenen verwacht - in combinatie met de grote hoeveelheid andere audioapparaten van Marantz rond die tijd en het feit dat Wisse Dekker in 1986 het veld ruimde zou je er bijna wat achter gaan zoeken - misschien is schoute wel iets op het spoor gekomen).

DAT zal voor Philips sowieso inkoop geweest zijn, dat was voor hen geen markt eigenlijk.
Karsten

17 jan 2019, 13:12

mae schreef:
16 jan 2019, 01:52
Dat lijkt me wel een heel interessante fabriek, als je ergens een typenummer van zo'n versterker kunt vinden dan heb ik een aanknopingspunt om dat eens te onderzoeken.
-Technics SU-700 SE II (Romeinse 2). De toevoeging SE II staat alleen op de serienummersticker maar niet in de opdruk van het modelnummer aan de voor- en achterzijde.
-Technics SU-V470 E5 (voor de toevoeging E5 geldt dezelfde opmerking als hier boven)
Beide versterkers vermelden:
Matsushita Electric Industrial Co. Ltd.
Made in Japan

Verwantschap met FA630 en FA650?
Meten is weten en weten wat je meet.
mae

17 jan 2019, 15:18

De SU-V470E / EB / EG (ik kon geen E5 vinden) heeft een Panasonic hybride als eindtrap, dat hebben de FA630 en FA650 niet. Uiterlijk zie ik ook niet echt overeenkomsten. Is de E5 heel anders dan de E, EB of EG?

De SU-700 lijkt hetzelfde verhaal, ook weer een Panasonic eindplak erin en zowel extern als intern weinig overeenkomsten. Ik kan ook hier de SE II niet vinden, is die heel erg anders?

De servicemanuals van de diverse modellen heb ik van hifi engine.

P.S. Je kunt bij Panasonic de fabriek ook aflezen uit het serienummer, alleen ken ik die codes verder niet. Je kunt ze wel gebruiken om te zien of twee apparaten uit dezelfde fabriek komen.
Harry

17 feb 2019, 13:53

mae schreef:
15 jan 2019, 04:40
De FC931 is trouwens door Grundig gemaakt.
Aangezien ik toch bezig was mijn FC931 op Mpl te zetten hierbij meteen maar een foto van het nummer voor je verzameling:
IMG_0940.jpg
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
mauriceh

17 feb 2019, 16:31

Wie doet de vinding van gehele concept.
Wie maakt het technische ontwerp.
Wie produceert de onderlinge componenten als div modules (prefab)
Wie ontwerpt de kast en de productie daarvan.
Wie doet de assemblage van al die modules en uitlevering van eindproduct.

De laatste handeling is meestal vermeld op typeplaat.

Heb ik ook eens gelezen dat bij aanvang nieuwe producten soms gestart werd in de kleinere
ontwikkel fabrieken, pas als die aantallen vergroot worden gaat het naar een volgende fabriek.

Wat denk ik ook mee speelt is welke fabriek is er de productie ruimte.

Nummers van de gebruikte modules geven aan wie dat geproduceerd heeft(fabriek).
Wil niet zeggen dat dat ook de bedenker/ontwerper is, denk ik.

Alleen de Philips archieven kunnen daar echt uitsluitsel over geven denk ik.

Weet wel dat mallen maken voor bv kunststof onderdelen een prijzige aangelegenheid is.
Zulke mallen kosten zomaar een paar ton aan ouderwetse Florijnen.
Ik heb ooit in zo'n kunststof spuitgieterij gewerkt in de vakantiebaantjes periode.
Klein aantallen voor Volvo-cars en OC copieers o.a.
mae

17 feb 2019, 16:47

Hangt ervan af. Je hebt verschillende 12NC's op de modules staan. Een schetsnummer van de print, een artikelnummer van de print en een artikelnummer en productiecode van de samenstelling. Die laatste staat op een stickertje, de eerste twee staan op de silkscreen en in de koperlaag.

Een 3A chassis dat ik laatst in handen had, had een schetsnummer beginnend met 8204, een printplaatnummer beginnend met 3131, een nummer van de samenstelling beginnend met 3104 en een productiecode van de samenstelling beginnend met AG.

Dat is een leuk voorbeeld omdat het niet is zoals je zou verwachten. Het schetsnummer geeft aan waar de printplaat getekend is. 04 is voor België. Het printplaatnummer geeft aan welke fabriek de printplaat oorspronkelijk gespecificeerd heeft. Meestal is dat ook de fabriek waar hij getekend is, maar in dit geval gaat het om Zweden. Waarschijnlijk is bij het verplaatsen van de productie een nieuwe schets gemaakt in België, maar is het artikelnummer van de printplaat gehandhaafd (puntnummer eentje opgehoogd). Dan het nummer van de samenstelling: 04 weer voor België voor de specificatie en dan AG voor de daadwerkelijke productie in Brugge. Bij Philips kun je bijna het hele traject volgen door naar de nummertjes te kijken.

Specifiek in het geval van de 3A was het opzich logisch dat Zweden de productie op zich zou nemen omdat het de opvolger was van de high-end K40's die daar ook geproduceerd werden. Alleen moest het aantal fabrieken krimpen en is Zweden overgeschakeld op uitsluitend productie van magnetronovens (die maakten ze ook al langer als typische fabriek voor luxegoederen) voordat of terwijl de 3A daadwerkelijk in productie werd genomen. Vanaf toen was Brugge voor het high-end spul.

In vroegere jaren was het soms wat minder duidelijk. Subfabrieken kregen vaak geen eigen letters. Dus dan stond er op het chassis bijvoorbeeld een plakkertje of stempeltje WAALWYK terwijl het verder identiek was aan Eindhovense productie, dus ook een productiecode met een enkele letter A.

Bij latere spullen uit Singapore heb ik op de print trouwens ook wel eens een volledig netwerkpad met mappenstructuur en naam van de ontwerper op de printplaat zien staan.
Laatst gewijzigd door mae op 17 feb 2019, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
mae

17 feb 2019, 21:38

Harry schreef:
17 feb 2019, 13:53
mae schreef:
15 jan 2019, 04:40
De FC931 is trouwens door Grundig gemaakt.
Aangezien ik toch bezig was mijn FC931 op Mpl te zetten hierbij meteen maar een foto van het nummer voor je verzameling:

IMG_0940.jpg
Dankje, dat zet de productie met de gegevens van 3 andere die ik toevallig al had genoteerd, waarschijnlijk op ruim 10.000 stuks in een jaar tijd (geen idee hoeveel langer de productie gelopen heeft, als ik een gooi moet doen zou ik ruim 20.000 stuks zeggen maar ik ben nog niet 100% zeker van het nummersysteem van Grundig). Zou zomaar kunnen dat het model ingekocht is omdat er niet echt een grote productie van gepland was. Wellicht liep hij samen met een zustermodel van Grundig van de band om het economisch verantwoord te maken.
Harry

17 feb 2019, 22:31

Dat is best mogelijk, maar welk zustermodel dat dan was? Zal er eens een keer naar googelen. Kwalitatief is dit m.i. trouwens geen onaardig deck.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
raymondw

12 jul 2019, 14:32

Wat meer achtergrond info over de FT980

http://saba-forum.dl2jas.com/index.php/ ... /?pageNo=1

De lead-ontwerper van Grundig leeft nog en is op bovenstaand forum onder de alias 'decoder' nog actief en deelt van tijd tot tijd zijn ervaringen en inzichten.
gromsound
Contacteer:

12 jul 2019, 18:08

Er zit wel een heerlijk cynische japanhatende grapjas tussen, ik moest hier waarlijk hardop om lachen:
(over MM klanten die geen kwaliteit maar alleen wegwerpmeuk willen kopen)
"Wie? Der Miele-Staubsauger kostet ja 260€!! Da kaufe ich lieber dern Quasimodaki aus Nawasaki für 25€"
Und kaum sind zwei Jahre ins Land gegangen so wird schon wieder ein neuer fällig.

(over enkele jaapanse concurrenten)
Denon hat sich eigentlich oft wohltuend von der kleinen Reistafel süß-sauer abgehoben. Bei Pioneer weiß man bis heute nicht ob man weinen oder lachen soll, da bauen sie Tapedecks mit Dreiparameter Einmeß-Computer, mit Wiedergabe-Frequenzgang-Auffrisch-Automatik und drei Dolby-Sektionen drin und dann leiert das Popel-Laufwerk bei allen C-90-Kassetten wie ein Sony-Walkman. Und Akai, kein Wort zuviel nötig, außen Bling-bling und innen Fliegendreck auf Katzenkot.
heerlijk! :lol:
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
mae

12 jul 2019, 18:44

Ohja daar heb ik vaker met plezier gelezen :)

Wel apart dat Nightbear zelfs na uitgebreid bekijken denkt dat er ook maar een schroefje Philips aan de FT980 zit, maar ik geloof dat hij ook een van degenen was die niet helemaal kan duiden wanneer het Thomsontijdperk nou begon bij Saba. Als je dagelijks met je neus in die apparaten zit dan zie je dat toch meteen, zelfs al is de overgang niet overal abrupt.

Overigens was de fabriek in Braga waar deze tuners vandaan kwamen ook geen samenwerking met Philips, de fabriek van Philips stond in Ovar. De enige fabriek waarvan ik weet dat hij gezamenlijk van Philips en Grundig is geweest, was de fabriek van i3r in Neurenberg. Voor veel geld door Grundig neergezet en na een aantal jaar door Philips afgestoten (productie naar Szekesfehervar en ontwikkeling naar Wenen).
Plaats reactie