Verkoop cassette bandjes stijgt snel.

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Henk Ockers

01 aug 2019, 11:06

Vandaag een artikel gelezen waaruit blijkt dat de wederopstanding van het cassettebandje geen bevlieging was van grijze kuiven met een hang naar nostalgie. Het blijkt dat juist jongeren zeer geïnteresseerd zijn. Er worden weer nieuwe albums op cassette uitgebracht en soms zelfs exclusief.

https://www.alpha-audio.nl/2019/07/verr ... r-stijgen/
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
snameroc

01 aug 2019, 16:51

Als je een N5846 hebt weet je weer waarom cassettes wel leuk kunnen zijn.
mae

01 aug 2019, 18:07

:dance: dat zijn dingen die ik graag hoor.
gromsound
Contacteer:

02 aug 2019, 15:27

de nostalgische grijze kuiven weten nog hoe groot het kwaliteitsverschil was met de LP dus die zullen vermoedelijk niet de eerste doelgroep zijn. ik heb zelf nooit musicassettes gekocht tenzij er echt geen LP meer van was. minderwaardig produkt, en voor het gemak onderweg maak je zelf even die opname van de LP (die dan fijn ongekrast de kast weer in kan).
Waarom jeugd het dan opeens leuk vindt? curiositeit? handiger dan een LP met die kraslie vinlyfreesellende die je erbij moet nemen? een oud walkmannetje heb je zo gescoord, kan het toch mee op de skoeter.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Will
Contacteer:

02 aug 2019, 21:58

Het verbaast me als ik een voorbespeelde cassette uit de jaren 70 en 80 in een goed deck afspeel. Die komt toch verbazend dicht bij de kwaliteit van een LP.
Ik denk dat de kwaliteit van de “hifi” decks uit de begintijd veel invloed op de weergave van de voorbespeelde cassettes hadden.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
ChromeMaximaII

02 aug 2019, 23:23

Die ervaring kan ik helemaal met je delen Will, soms verbazingwekkend goed wat daar nog uit komt.
p.lankhaar
Contacteer:

03 aug 2019, 07:24

Mooi artikel!

Citaatje wat me opviel:
(...) alle cassettes die wij tot nu toe in de winkels zien liggen zijn FE-exemplaren, Type I dus. Chrome of hoger zien we nog niet. Maar wie weet gaat dat ook nog wel komen. De interesse van consumenten is er in ieder geval.
Ergens meende ik me vaag te herinneren dat Chrome niet meer gemaakt mocht worden vanwege de huidige milieueisen?
snameroc

03 aug 2019, 07:54

Thomas heeft chrome in zijn webshop. Maar inderdaad is oude voorraad tape mag niet volgens de huidige milieu eisen.
Henk Ockers

03 aug 2019, 09:02

Het verbaast me als ik een voorbespeelde cassette uit de jaren 70 en 80 in een goed deck afspeel. Die komt toch verbazend dicht bij de kwaliteit van een LP.
Ik denk dat de kwaliteit van de “hifi” decks uit de begintijd veel invloed op de weergave van de voorbespeelde cassettes hadden.
Dit bewijst toch wel dat de kwaliteit en geluid van de cassettebandjes beter is als hoe ze vaak afgeschilderd worden. Als je een van oorsprong goede cassette afspeelt in apparatuur die de kwaliteit niet helemaal kan benutten zoals portable cassetterecorder, walkman en een simpel cassettedeck die in die tijd toch veel gebruikt werden kun je ook niet objectief de kwaliteit beoordelen ten opzichte van een lp op een goede platenspeler. Nu kon zich in die tijd ook niet iedereen een N5846 veroorloven.
Ik heb in de kringloop een TDK SA C90 cassettebandje gevonden met opnames van de Nationale Hitparade op toendertijd Hilversum 3 met als presentator Felix Meurders. Dat zal toen opgenomen zijn op een goed deck want als ik dat nu draai op de FC 931 klinkt het nog best aardig.
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Will
Contacteer:

03 aug 2019, 12:13

Citaatje wat me opviel:
(...) alle cassettes die wij tot nu toe in de winkels zien liggen zijn FE-exemplaren, Type I dus. Chrome of hoger zien we nog niet. Maar wie weet gaat dat ook nog wel komen. De interesse van consumenten is er in ieder geval.
Ergens meende ik me vaag te herinneren dat Chrome niet meer gemaakt mocht worden vanwege de huidige milieueisen?
En alle VHS cassettes dan? Die zijn nog te koop. Ik ben bang dat dit een broodje-aap-verhaal is.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
snameroc

03 aug 2019, 12:40

Heb je een punt. Ik meen dat thomas dat ooit geschreven heeft. Misschien kan hij daar iets over zeggen.
Karsten

03 aug 2019, 15:38

De laatste generaties Type-II-cassettes waren bij veel fabrikanten sowieso pseudo-chroom; Geen chroom maar andere partikels die nog betere resultaten leverden. SA en SA-X behoren sowieso tot die groep en het zou me niet verbazen als videocassettes ook speudo-chroom's zijn. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
ChromeMaximaII

03 aug 2019, 15:46

Chroom-substituut tape (ijzer plus kobalt oxiden) was toen vooral een uitweg om de patenten voor chroomdioxide tape emulsie te omzeilen. Die waren van BASF als ik het goed heb?
gromsound
Contacteer:

04 aug 2019, 08:55

ik bedoelde eigenlijk gekochte musicassettes tpv de LP. (waar dit topic om ging) Dat was in mijn ervaring om te huilen, vaak ook nog vage merkenloze ferro teepies. Ruisig dof en slecht mechaniek. Dus ALTIJD de LP kopen en desnoods zelf een teepie maken voor in de auto.
uiteraard zijn mijn eigen radio opnamen (na het Tokyo Tuna tijdperk :oops: ) op goede tape en met mijn fijne JVC deck uitstekend te genieten, nog steeds.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Marcel1968
Contacteer:

04 aug 2019, 09:16

ik bedoelde eigenlijk gekochte musicassettes tpv de LP. (waar dit topic om ging) Dat was in mijn ervaring om te huilen, vaak ook nog vage merkenloze ferro teepies. Ruisig dof en slecht mechaniek. Dus ALTIJD de LP kopen en desnoods zelf een teepie maken voor in de auto.
uiteraard zijn mijn eigen radio opnamen (na het Tokyo Tuna tijdperk :oops: ) op goede tape en met mijn fijne JVC deck uitstekend te genieten, nog steeds.
Dat is toevallig, pas geleden een Yoko Tuna cassette recorder gekregen. Ik heb deze nog niet goed kunnen testen, maar mechanisch loopt deze nog prima. Uiterlijk lijkt deze wel een beetje op de Philips N2520. Wat was je ervaring met deze Yoko? zal toen wel geen top merk geweest zijn.
Bijlagen
Yoko Tuna.jpg
Plaats reactie