Ik wil revisies doen maar weet niet waar te beginnen

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
guidojnsn
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jul 2018, 23:22

08 aug 2018, 22:34

Hallo allen,

Ik zou graag een eigen revisie/service beurt doen, wat niet perse een Philips versterker hoeft te zijn, puur uit interesse en omdat het weggooien van oude apparatuur zonde is. Momenteel maak ik alle nieuwe apparaten die ik koop grondig schoon, alleen veel durf ik aan de binnenkant niets aan te raken. Zou iemand van jullie mij wat tips willen geven over waar ik moet beginnen? Als iemand een meeloopdag(deel) zou willen geven, zou dat natuurlijk helemaal geweldig zijn!

Over mij:
- Mijn kennis van elektronische componenten is vrijwel niets, omdat ik op mijn werk meer met de softe kant van apparaten bezig ben.
- Solderen lukt mij wel, maar tips zijn altijd welkom (bijv. kan ik altijd soldeertin gebruiken? moet je alles eerst goed schoonmaken met wasbenzine eer je begint? hoe heet moet die soldeerbout zijn?).

Vragen:
- Moet je een schematisch overzicht hebben of kan je alles wel van de componenten af lezen?
- Hoe meet je elko's door?
- Waar koop je al die nieuwe onderdelen?

Groentjes Guido

Ps. verkeerde topic? Sorry! Ik kon geen betere plek vinden en ben vrij nieuw hier
Mijn pareltjes:
22AH170/28 - 22AH270/00 - 22AH370/00 (black tulip pre/amp/tuner)
22AH184/00 - 22AH186/00 (tuner/pre+amp)
22RH541 x2 (MFB) - 22AH585 x2 (MFB)

Extra's: BNS E24 (x2)
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6577
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

08 aug 2018, 22:50

Zonder kennis van enige electronica zou ik maar niet aan een reparatie in de electronica beginnen. Het probleem wordt dan waarschijnlijk nog veel groter.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
esgigt
Berichten: 3788
Lid geworden op: 22 feb 2013, 15:13
Locatie: ergens in Zuid-holland

09 aug 2018, 00:22

Zonder kennis van enige electronica zou ik maar niet aan een reparatie in de electronica beginnen.
Daar sluit ik me volmondig bij aan. Als je niet begrijpt wat een schakeling of component doet, moet je er niet aan willen komen. Het risico dat je dan de zaak verslechtert is veel te groot.

Maar het kan helpen om hier een tijd mee te lezen en vragen te stellen om wat begrip op te bouwen. En daarna zou ik vooral met iets simpels beginnen. Ook versterkers willen soms aardig complex zijn.

Ook helpend is om op het internet iets over de grondbeginselen (en begrippen) van elektronica te lezen.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Gebruikersavatar
guidojnsn
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jul 2018, 23:22

09 aug 2018, 00:41

Ja ik ben natuurlijk niet van plan meteen alle componentjes eruit te slopen en te vervangen en ik zou idd beginnen bij het vervangen van simpele componentjes. Alleen komt er zo veel bij kijken, dat ik dacht dat het wijs zou zijn om wat vraagjes te stellen alvorens ik ergens aan begin.

Ik weet bijvoorbeeld dat veel elektronische componenten herkenbaar zijn, dat vaak vooral elko's worden vervangen en heb zelf weleens een potmetertje van een gitaar vervangen. Dus vandaar mijn drie simpele vragen, waaruit ik verder kan vragen. Zoals veel mensen heb ik het probleem dat ik pas dingen goed leer als ik een concreet doel heb om het voor te leren. Mijn eerste doel is om simpele problemen in de toekomst zelf op te kunnen lossen (van o.a. niet-philips spul).
Mijn pareltjes:
22AH170/28 - 22AH270/00 - 22AH370/00 (black tulip pre/amp/tuner)
22AH184/00 - 22AH186/00 (tuner/pre+amp)
22RH541 x2 (MFB) - 22AH585 x2 (MFB)

Extra's: BNS E24 (x2)
mae
Berichten: 4378
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad

09 aug 2018, 01:56

Om kennis op te doen kun je naar mijn idee beter beginnen met repareren dan met reviseren. Het verschil is dat je bij repareren een analyse doet van de schakeling en wat er misgaat, om dat laatste dan te verhelpen. Bij reviseren vervang je willekeurig onderdelen waarvan bekend is, of op zijn minst waarvan ooit iemand gezegd heeft, dat ze soms of regelmatig stukgaan. Nadeel van daar beginnen, is dat je niet weet wat je doet en waarom - daardoor ga je ook niet tijdig opmerken dat er iets misgaat dus de kans is groter dat een min-of-meer werkend apparaat na de behandeling niet meer werkt terwijl het resultaat bij repareren meestal het omgekeerde is.

Belangrijk om vooraf te weten of oefenen:
- componentenkennis
- datasheets lezen
- schemalezen
- schematekenen (!)
- wet van ohm
- meten
- solderen

Een mogelijke aanpak is om eerst wat bouwkitjes inelkaar te zetten en eventueel naar eigen wensen of inzicht te modificeren. Schematekenen kun je leren door simpele schakelingen uit te pluizen en vanaf de printplaat na te tekenen. Je krijgt dan ook meer inzicht in veelgebruikte schakelingen.

Ga je dan repareren, leer dan ook gestructureerd werken (begint al bij vaststellen wat een apparaat wel of niet doet, dan visuele inspectie, dan meten, etc).

Later kun je dan de stap van repareren naar reviseren maken door meer kennis over (slijtage van) onderdelen op te doen en aanwijzingen te leren herkennen voor structurele problemen (uitgedroogde elcotjes, zwartpoottorren, etc).

Zou je minder geinteresseerd zijn in het echte foutzoeken en repareren, dan kun je je ook meer richten op componentkennis en solderen. Als je die hebt en gestructureerd kunt werken, is een revisie ook mogelijk zonder of met minieme reparatie-ervaring. Dan moet je er alleen wel rekening mee houden dat je echte defecten op die manier niet gaat vinden.

Of als het in je aard ligt, kun je de stappen ook tegelijk of doorelkaar proberen te doen, het is een advies en geen wet van Meden en Perzen.

Belangrijkste tips zijn denk ik om veel informatie te verzamelen en niet met dure of zeldzame apparaten te beginnen.
Laatst gewijzigd door mae op 09 aug 2018, 02:08, 1 keer totaal gewijzigd.
mae
Berichten: 4378
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad

09 aug 2018, 02:07

Practische tips n.a.v. je vragen.

Je hoeft de print vooraf meestal niet schoon te maken. Als een print vettig of besmeurd is: geen wasbenzine gebruiken, maar IPA (isopropanol) of eventueel Kontakt WL. Na afloop van het soldeerwerk kun je IPA en een tandenborstel gebruiken om harsresten te verwijderen.

Loodhoudend harskernsoldeer is prima. Soldeerbout ergens tussen 300 en 350 graden. Instelbare temperatuur en 50W vermogen is wel aan te raden. Een Chinees soldeerstation van 50 a 75 euro is om te beginnen prima. Ga je serieus verder dan zou je duurder kunnen gaan. Daar heeft iedereen een andere mening over, maar ik zou voor een direct verhitte punt (cartridgebout) gaan omdat die het werkstuk veel sneller op temperatuur krijgt bij wat grotere massavlakken e.d. Dat hoeft geen dure JBC te zijn, er zijn ook Chinese varianten en er is zelfs een open-source boutje dat je gewoon aan een laptopvoeding hangt (ben de naam even kwijt). Ook kun je tweedehands van Westerse merken overwegen.

Zuiglitze is eigenlijk onmisbaar bij het verwijderen van componenten en het vrijmaken van de gaatjes. Ik heb zeer goede ervaringen met Chemwik.

SMD-werk is weer een volgend verhaal. Simpele wat grotere onderdelen uitwisselen gaat met een normale bout. Ga je kleiner spul en IC's verwerken, dan ga je richting gelflux, klein boutje met zeer fijne punt, heteluchtstation.
Gebruikersavatar
guidojnsn
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jul 2018, 23:22

09 aug 2018, 11:57

Bedankt voor jouw inhoudelijke reactie mae. Precies waar ik naar op zoek was :) Mijn eerste projectje is het vervangen van de doorgerookte kabels van wat apparaten die ik heb.

Wat is IPA, 'SMD werk' en 'IC's verwerken'? Is er een webshop die je kan aanraden voor onderdelen en een voor soldeer benodigdheden? En voor vintage apparatuur heb je niet zo snel gelflux e.d. nodig lijkt me?

Ik heb momenteel:
- Soldeerbout 60w
- Soldeer standaard
- Desoldeerpomp

In dit filmpje gebruikt een gast een multimeter en een ESR meter (in circuit). Is dat verstandig om aan te schaffen als ik eclo's wil meten?
Mijn pareltjes:
22AH170/28 - 22AH270/00 - 22AH370/00 (black tulip pre/amp/tuner)
22AH184/00 - 22AH186/00 (tuner/pre+amp)
22RH541 x2 (MFB) - 22AH585 x2 (MFB)

Extra's: BNS E24 (x2)
Gebruikersavatar
Yde
Berichten: 2000
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:01
Locatie: Drachten, Friesland

09 aug 2018, 14:19

Een multimeter is altijd handig maar koop dan wel een True RMS meter, deze is wel wat duurder maar de metingen worden een stuk preciezer.
Wat ook handig is is een antistatisch armbandje, hierdoor wordt statische elektriciteit afgevoerd zodat gevoelige elektronica niet beschadigd raakt.
Zo'n bandje kost maar een paar Euro.

Wat ook handig is is een metertje waarmee je componenten (ook ESR) kunt testen, een eenvoudige (ik heb hem ook) vind je hier https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... -id10.html
Je kunt kiezen uit een bouwpakket of een kant en klare, ik zou kiezen voor het bouwpakket want dan leer je ook de diverse componenten kennen (moeilijk is het niet).

IPA is Isopropanol een soort alcohol
SMD is Service Mount Divice (Micro elektronica)
IC's is Intergrated Circuit (Geïtegreerde Schakeling)

Een webshop als https://www.conrad.nl/ kun je eens doornemen, het is een Duits bedrijf maar de webpagina is in het Nederlands.
Hier vind je alles op elektronica gebied.
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3871
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

09 aug 2018, 18:29

Ik sluit me volledig bij de uitspraken van mae aan.

Zo lang het werkt kun je beter de binnenkant met rust laten. Zodra iets kapot is kun je rustig je kennis opbouwen en ook ervaren of je voldoende aanleg en uithoudingsvermogen hebt. Bovendien zit je dan niet met een duur instrumentarium dat je niet gebruikt.

Componententesters zijn er in alle soorten en prijzen. Een chinees testertje van nog geen twee tientjes (of 25 euro in een nederlandse winkel) blijkt enorm goed te zijn voor deze prijs. Hoewel ik in het begin heel sceptisch was sta ik verstelt van de prestaties van dat dingetje. viewtopic.php?f=19&t=7106&start=30#p127568 intussen is er een nieuwere versie van het apparaat.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Hoewie Loewie
Berichten: 8440
Lid geworden op: 10 okt 2014, 14:12
Locatie: Veghel
Contacteer:

09 aug 2018, 18:32

Hoi. Ik ben een electro-beet maar heb pas een reparatie uitgevoerd aan een NAD CD-speler waar het backlight van stuk was. Met hulp van dit forum, heb ik dat gewone (defecte) lampje vervangen door een ledlampje en een weerstandje. Als een aap zo trots was ik op mezelf dat het gelukt is. Ik sluit me bij vorige sprekers aan dat je om raad moet vragen en met beleid te werk moet gaan. En je in de verschillende onderdeeltjes (elco's enzovoorts) moet verdiepen. Ik vond het in ieder geval heel leuk om te doen en zal de volgende keer minder bang zijn om ergens aan te beginnen. En ik zal om raad vragen als ik er zelf niet uit kan komen. Er zijn hier genoeg welwillende forumleden die je met raad en daad bij zullen staan. :clap:
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Gebruikersavatar
guidojnsn
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jul 2018, 23:22

06 sep 2018, 12:19

Bij deze even een update, ik heb al mijn bestellingen binnen gekregen en kan dus nu écht aan de slag. Een selectie van wat ik heb gekocht:
- Oscilloscoop (DSO150) - https://www.banggood.com/Orignal-JYE-Te ... 93865.html
- Elco's - https://www.banggood.com/1uF-2200uF-125 ... 17575.html
- Soldeerstation: https://www.banggood.com/909D-Rework-So ... 63967.html
- ESR meter (in circuit) - https://www.banggood.com/MESR-100-AutoR ... 35442.html

Mijn vraag is nu:
Hoe weet ik welke elco's het best zijn om een oude/kapotte mee te vervangen? Ik heb er nu 150 uit china maar als dat troep is ga ik die natuurlijk niet gebruiken. Ik zag bij de beschrijving van een revisie pakket (http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... t-22ah280/) staan dat de Nichicon MUSE Fine Gold worden gebruikt. Hoezo die? Waarom zijn die zo goed?
Mijn pareltjes:
22AH170/28 - 22AH270/00 - 22AH370/00 (black tulip pre/amp/tuner)
22AH184/00 - 22AH186/00 (tuner/pre+amp)
22RH541 x2 (MFB) - 22AH585 x2 (MFB)

Extra's: BNS E24 (x2)
Plaats reactie