Gibson Innovations Netherlands failliet

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

ChromeMaximaII

Gibson Innovations Netherlands failliet

Berichtdoor ChromeMaximaII » do mei 17, 2018 9:32 pm

Voormalig Philips onderdeel onder de vlag van Gibson failliet verklaard. Gibson Brands zit zelf kennelijk al in een chapter 11 procedure. Dat belooft niet veel goeds.

https://www.nu.nl/economie/5271005/nede ... lliet.html

cyrano

Re: Gibson Innovations Netherlands failliet

Berichtdoor cyrano » do mei 17, 2018 10:33 pm

Gibson is beginnen met geld gooien, een aantal jaren geleden. Ze kochten een behoorlijk aandeel in TEAC/Tascam, een software bedrijf (Cakewalk, een audio bewerkingsprogramma) en nog wat andere bedrijven. Dat software bedrijf is nu in Maleise handen en die maakten meteen Cakewalk gratis. De rest van de aankopen zal naar de hoogste bieder gaan.

Gebrek aan inzicht van 't management, zwaar onderschatte kosten, bedrijven die niet rendabel werden door dat mismanagement.

Blijkbaar hoopten ze dat de naam Gibson voldoende was. Niet, dus.

Ik vraag me af wat de invloed op TEAC zal zijn...

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » do mei 17, 2018 10:57 pm

Blijkbaar hoopten ze dat de naam Gibson voldoende was. Niet, dus.

Ik vraag me af wat de invloed op TEAC zal zijn...
Inderdaad, denk dat het hele avontuur de naam Gibson onder de streep ook geen goed heeft gedaan. Ik gok, en hoop ook, dat als de stofwolken weer zijn opgetrokken de naam Gibson weer alleen aan gitaren hangt.

En TEAC... misschien heeft Samsung nog ergens wat geld liggen, kunnen ze het in de Harman groep schuiven... :? :cry:

Albert900

Berichtdoor Albert900 » do mei 17, 2018 11:00 pm

Of Behringer.....
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.

mae

Berichtdoor mae » vr mei 18, 2018 12:14 am

Never mind Gibson, wat gaat er met het voormalige WooX Innovations gebeuren?

esgigt

Berichtdoor esgigt » vr mei 18, 2018 8:30 am

Gibson is beginnen met geld gooien, een aantal jaren geleden.
Klopt. De bedoeling was, meen ik, er een soort "Gibson lifestyle" rond op te bouwen. Als je de core-business van Gibson (voor gitaristen) een beetje kent, weet je dat een dergelijke yuppen benadering totaal niet gaat werken.

Natuurlijk vind ik het allemaal erg rot voor de medewerkers die hier hun baan nu dreigen te verliezen, maar wat stelde het merk Philips nu eigenlijk in audio en beeld nog voor, anders dan een nostalgische naam op een paneeltje of een kastje?
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

movieman

Berichtdoor movieman » vr mei 18, 2018 10:27 am

Tja zo gaat dat... Aandeelhouders blij en een bonus voor van Houten. :twisted:

mae

Berichtdoor mae » vr mei 18, 2018 11:24 am

Natuurlijk vind ik het allemaal erg rot voor de medewerkers die hier hun baan nu dreigen te verliezen, maar wat stelde het merk Philips nu eigenlijk in audio en beeld nog voor, anders dan een nostalgische naam op een paneeltje of een kastje?
Gibson Innovations ging over audio, DVD en accesoires. Wereldwijd een van de grootste afstandsbedieningenproducenten en de audio liep nog steeds goed. Ontwikkeling nog gewoon door oude Philipsafdelingen voornamelijk in Hong Kong, China en Singapore en productie niet m'e'er uitbesteed dan v'o'or de verkoop. Dus ja, er zal wel iets met Innovations gaan gebeuren, anders doet de curator toch iets verkeerd. Het moederbedrijf daarentegen heeft de problemen over zichzelf afgeroepen; wat mij betreft kopen een paar personeelsleden van de gitaartak de naam en vliegt heel de rest er met een rotboog uit.

ds23man

Berichtdoor ds23man » vr mei 18, 2018 11:42 am

Gibson innovations kan nog wel eens een lege huls zijn waar de curator mee blijft zitten. Het is maar de vraag of het gebruik van de Philipsnaam bij een doorstart mee kan.........
Wel een vriendin, maar gelukkig een grote boerderij: dus stapelen maar!

mae

Berichtdoor mae » vr mei 18, 2018 11:47 am

Gibson innovations kan nog wel eens een lege huls zijn waar de curator mee blijft zitten. Het is maar de vraag of het gebruik van de Philipsnaam bij een doorstart mee kan.........
Ik neem aan dat de Philipsnaam bij Philips ligt, dus dat de eindbeslissing daarvan niet bij de curator ligt, maar die zal er wel zijn best voor doen om de licentierechten veilig te stellen.

Maar wat bedoel je met een lege huls? Zijn er aanwijzingen dat Gibson de voormalig-Philipstak al had ontmanteld? Ik had juist de indruk van niet omdat ze ook wel wisten dat ze de expertise zelf niet in huis hadden.

movieman

Berichtdoor movieman » vr mei 18, 2018 11:56 am

Het Parool heeft een artikel gepubliceerd waaruit blijkt dat Philips niet blij is met de gang van zaken, de contracten liepen sowieso tot 2021, voor het gebruik van de merknaam kreeg Philips royalties.

ds23man

Berichtdoor ds23man » vr mei 18, 2018 12:04 pm

Met een lege huls bedoel ik een bedrijf die geen bekende merknaam meer heeft. Als de licentie bij Gibson ligt, heeft de curator het nakijken......

mae

Berichtdoor mae » vr mei 18, 2018 12:12 pm

Met een lege huls bedoel ik een bedrijf die geen bekende merknaam meer heeft. Als de licentie bij Gibson ligt, heeft de curator het nakijken......
Dat hangt ervan af hoe goed de curatoren van Gibson Brands en Gibson Innovations samenwerken. Doorgaans worden assets gebundeld op een manier die de kans op een doorstart of een verkoop zo groot mogelijk maakt. Volgens het Paroolartikel kan het zijn dat de licentievoorwaarden daar juist geen ruimte voor bieden; dan neemt Philips de beslissing wie verder mag met de merknaam.

Aanvulling: Gibson Brands heeft uitstel van betaling en is nog niet failliet, geen idee of dat de situatie verandert.

Overigens snapte ik je opmerking over de lege huls eerst niet omdat in mijn beleving de merknaam de huls is en het fabriceren en uitbrengen van producten de invulling daarvan. Het omkeren daarvan is een benadering die typerend is voor marketingmensen en leidt juist tot dit soort uitverkopen en faillisementen - de inhoud is immers niet belangrijk dus dan automatisch de bedrijfsvoering achter de inhoud ook niet.
Laatst gewijzigd door mae op vr mei 18, 2018 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man

Berichtdoor ds23man » vr mei 18, 2018 12:22 pm

Als ik het zo een beetje begrijp ligt de licentie bij Gibson zelf:

https://www.deondernemer.nl/nieuwsberic ... nog-de-was

Ook het ontwikkellab in Leuven valt onder het faillissement.

mae

Berichtdoor mae » vr mei 18, 2018 12:28 pm

Dat Leuven zelfs nog bestond.... Hopelijk kan dat dan ook mee in een doorstart.

Gibson zelf is neem ik aan Gibson Brands en op sterven na dood, zie mijn aanvullingen hierboven.

Als de licentie niet vrij komt bij het op handen zijnde faillisement en Philips hem ook niet in kan trekken, ben ik wel benieuwd wat Philips gaat doen. Frans van Houten is wat dat betreft waardeloos maar ik kan me voorstellen dat er ergens wel iemand gaat muiten, want zelfs in een uitverkoopcultuur is wordt het een keertje te gortig... Ik zit nog op een paar scenario's te peinzen.

Terug naar “Koffiekorner”