Recht op repareerbare apparaten?

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

esgigt

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor esgigt » za apr 14, 2018 10:51 am

Het is een keuze van de consument.
Ik betwijfel of de consument wel een echte keuze maakt. De groep dringt hem op om na maximaal 2 jaar een nieuw mobieltje te kopen. Daarin zit feitelijk weinig keuzevrijheid.

Slechts weinigen wachten met de koop van een nieuw mobieltje tot het oude niet/nauwelijks meer werkt cq. van ellende uiteen valt.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » za apr 14, 2018 11:17 am

Ik betwijfel of de consument wel een echte keuze maakt. De groep dringt hem op om na maximaal 2 jaar een nieuw mobieltje te kopen. Daarin zit feitelijk weinig keuzevrijheid.

Slechts weinigen wachten met de koop van een nieuw mobieltje tot het oude niet/nauwelijks meer werkt cq. van ellende uiteen valt.
Die weinigen die wel die afweging maken bevestigen dat je die keuzevrijheid wel hebt. Mijn oude Nokia gaat pas de deur uit als die niet meer aan de praat te krijgen is. Mijn bank probeert me nu een betaalapp door de strot te drukken. Zeer merkwaardig omdat een al jaren beproefde veilige methode van tweetrapsauthenticatie met SMS van deze bank uitstekend werkt maar wordt afgeschaft. Nu ben ik niet meer zo naïef dat ik geloof dat zo'n app vooral bedoeld is om het voor de gebruiker gemakkelijk te maken en ik vertik het om hiervoor een oor-laptop aan te schaffen. Dus mijn keuze is dat de bank de deur uit gaat en niet mijn Nokia. Niet in de laatste plaats ook vanwege het bedenkelijke morele kompas van deze oranje leeuw...
Ik ben geen gemiddelde consument die zomaar alles accepteert en gelooft en achter de massa aanholt. (...) Tja, zoals gezegd, de gemiddelde consument zal het een rotzorg zijn...
Helaas bepaalt de gemiddelde consument het grootste deel van de markt. En dat maakt het wel lastig als je duurzaamheid in een koopafweging wilt meenemen, dan blijft er nog maar erg weinig over om uit te kunnen kiezen en zijn we weer terug naar het begin van dit draadje. :think:

mae

Berichtdoor mae » za apr 14, 2018 11:17 am

Wie nu met een computer van 15 jaar oud werkt doet dat hooguit uit principe en dat mag natuurlijk. Maar ik zie het als een rem op je eigen ontwikkeling en comfort. Aan de ene kant zeiken we over privicie en aan de andere kant moet het 10 jaar meegaan. Een samsung van 2 jaar oud is al niet meer te updaten voor een leek dat is bij de iets duurdere iphone beter.

Heb je wel eens uitgerekend hoe goedkoop een smartphone per uur gebruik is?

Het is een keuze van de consument.

Zoals hierboven gezegt we willen dat een wasmachine 10 jaar mee gaat voor minder dan 500 euro. Ieder weldenkent mens weet dat dat niet kan. Er zijn ook mensen die voor 10 euro een soldeerbout kopen en dat zijn meestal mensen met enige technische kennis. Wat moet je anders met zo een ding?
Hebben we het nog maar niet over de revolutie 5.1 setjes met boxen en dvd speler voor 200 euro. Welke idioot kan denken dat dat wat is?

Over welk recht hebben we het hier?

Recht op rieel inzicht van de kopende partij?
O.a. het recht op keuze door de consument, dat je hierboven al aanhaalt. Hij heeft dat nu niet. Inzicht hoort daar inderdaad ook bij, maar het zijn kleine stukjes in een groter geheel dat nu niet goed functioneert.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » za apr 14, 2018 11:23 am

De groep dringt hem op
dat is de kern van het hele probleem zowel met smoelboek&co als die wegwerpchinesemeuk.
er is een remedie: ZELF nadenken en je keuzes afwegen. en volkomen sch**t hebben aan de mening van je omgeving. 8) dan maar ''ouderwets/achtergebleven/70s fossiel'' of wat je nog meer naar je hoofd geslingerd krijgt. Dit forum is de positieve uitzondering. 100 man op 16 miljoen :?

De wal gaat dit schip wel eens keren maar het duurt erg lang :(
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Karsten

Berichtdoor Karsten » za apr 14, 2018 11:45 am

er is een remedie: ZELF nadenken en je keuzes afwegen. en volkomen sch**t hebben aan de mening van je omgeving.
Precies! :wink:
- Bellen en SMS-en met een 3310 (gaat prima en Google loert niet mee),
- Beetje surfen en forummen op een dertien jaar oude XP-schootcomputer (met Firefox en Bitdefender),
- Foto's maken en uitzending gemist kijken op een smartphone (zonder SIM) met BT-verbinding naar een NAD D3020 voor het geluid,
- Bankzaken doen op een volledig geupdate en ondersteunde PC.
- FM uit de ether,
- TV straks digitaal.
Lekker mixen van oude en nieuwe techniek is leuk! :wink:
Hier gaat nu een 192Kb/s-stream vanaf een Galaxy S3-mini via BT naar de NAD D3020 die een setje AD5061's uit 1967 aanstuurt; Mooi man! :dance:
De wal gaat dit schip wel eens keren maar het duurt erg lang :(
Dat vrees ik ook... :roll:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

snameroc

Berichtdoor snameroc » za apr 14, 2018 12:13 pm

Neem van mij aan dat je leven te kort is om te wachten tot de wal het schip gekeert heeft. Maar goed ieder zijn mening dat is ook iets moois van dit forum hier mag dat.

mae

Berichtdoor mae » za apr 14, 2018 1:03 pm

Neem van mij aan dat je leven te kort is om te wachten tot de wal het schip gekeert heeft. Maar goed ieder zijn mening dat is ook iets moois van dit forum hier mag dat.
Soms zijn meningen objectiveerbaar. In dit geval zal het er om hangen denk ik wie er gelijk krijgt.

Om nog even terug te komen op mijn vorige erg korte reactie op jouw bericht: de consument heeft nu alleen de keus uit goedkope of dure meuk, in levensduur vaak niet teveel verschil en dat verschil is ook niet transparant. In de wetgeving zoals ik die zou willen zien, is dat verschil duidelijk. Voor bijvoorbeeld 99 euro krijg je een apparaat met 1 jaar garantie en geen coulance. Onderdelen en documentatie de minimumtermijn leverbaar (2 jaar of zeg 3 tot 5). Voor 150 euro krijg je een vergelijkbaar apparaat met 3 jaar volledige garantie en 6 jaar onderdelen en documentatie. Net als nu de coulancerichtlijnen uit de Uneto-tabel maar dan als verplichte garantie en voor geselecteerde apparaten wat langer. Zou je misschien nog verbazen hoeveel consumenten er niet voor kiezen om elke paar jaar iets nieuws te kopen. Telefoons misschien dan wel, maar die gaan door natuurlijk verloop al harder.

snameroc

Berichtdoor snameroc » za apr 14, 2018 1:15 pm

Ik denk dat de verschuiving van lang duur naar kort goedkoop alleen maar toeneemt. Bij een telefoon vind jij het al gewoon. Een smart tv die de helft kost en 2 keer zo lang meegaat is al aardig op weg. En kom niet van mij hoeft smart niet want de meeste gebruuken het gewoon dagelijks en willen daar helemaal geen pc of wat dan ook voor gebruiken.
Ik ben ook helemaal niet voor de huidige manier maar loop er niet over te klagen want MIJ helpt dat niet. En het zal er al helemaal niet van veranderen.
Om een voorbeeld te noemen thomas zijn cassette bandjes hebben zonder de moderne media en techniek geen bestaansrecht. De moderne techniek maakt het mogelijk dat sommige doemdenkers hier op internet gegevend over hun geliefde 70ties apparatuur kunnen lezen en daarmee aan de gang houden. 95% van mijn berichten en uren lees plezier heb ik op een smartphone, leker energie zuinig en goedkoop op de wifi. Het lastste smsje is bij eijze van spreken uit de vorige eeuw en veel ste duur.

Verder zit op facebook een leuke club philips liefhebbers. Gewoon leuk om te zien hie andere met hun philips spullen omgaan.

mae

Berichtdoor mae » za apr 14, 2018 2:02 pm

Hoe zie je dat alleen maar toenemen in plaats van stilstaan of afnemen?

Bij een telefoon zijn er drie duidelijke redenen waarom die niet aan de regels voor bijvoorbeeld een wasmachine of TV voldoet, waarvan er om eentje al een hoop ophef is (gebrek aan updates). Verder bij dure telefoons het statussymbool-gevoel en die gaan regelmatig ook langer mee nadat de oorspronkelijke eigenaar een nieuw statussymbool heeft (auto's worden tenslotte ook geexporteerd en tweedehands verkocht). En dan wat ik noemde natuurlijk verloop: grote kans op reparaties die niet onder garantie vallen (fysieke beschadiging).

Bij televisies is er daarentegen een duidelijke neiging om de door de fabrikant veroorzaakte smart te negeren en ze als monitor aan een ziggo- of chromekastje te hangen.

Senseo's zijn het meest gerepareerde item in reparatiecafé's terwijl die niet eens zo duur zijn.
Laatst gewijzigd door mae op za apr 14, 2018 2:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

cyrano

Berichtdoor cyrano » za apr 14, 2018 2:03 pm

De gemiddelde aaitelefoon zit dicht gelijmd en is voorzien van vaste accu; Bijna niet uit elkaar te krijgen en voorzien van speciale onderdelen.
Nope en nope.

Twee miniscule schroefjes er uit en hij is open. De batterij is dan weer wel gelijmd, maar zit met een connector vast. Het enige wat je moet doen, is de achterwand opwarmen om de lijm los te krijgen. Geen echt probleem. Onderdelen zijn custom-made voor Apple, maar veel is te koop in China. Geen namaak, als je weet waar je moet zijn, want van dezelfde band gerold. Andere onderdelen zijn inderdaad niet te vinden, of toch niet met firmware.
Dat alles tegenwoordig recyclebaar moet zijn is mooi maar reparabel is beter en maakt bovendien hergebruik gemakkelijker. Als er maar genoeg mensen waarde gaan hechten aan repareerbaarheid wordt het een verkoopargument maar ik vrees dat de politiek er aan te pas moet komen... :roll:
Een partij die dit thema hoog op de agenda zet staat bij mij bij voorbaat 3-0 voor! :wink:
Dan moet je bij de piratenpartij zijn...

Karsten

Berichtdoor Karsten » za apr 14, 2018 2:26 pm

Da's een interessante suggestie ; Ik zal tzt. eens op hun site loeren als ze bij de volgende verkiezingen nog bestaan. :think:
Twee miniscule schroefjes er uit en hij is open. De batterij is dan weer wel gelijmd, maar zit met een connector vast. Het enige wat je moet doen, is de achterwand opwarmen om de lijm los te krijgen. Geen echt probleem. Onderdelen zijn custom-made voor Apple, maar veel is te koop in China.
Weer wat geleerd, dit keer over de iPhone; Mooi forum is dit toch hé? :wink:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » za apr 14, 2018 2:48 pm

Mijn Siemens M-35 heb ik ruim 10 jaar gebruikt, 3 accu's versleten op een gegeven moment waren de SMS berichten op de LCD display bijna niet meer te lezen en een stukje ducktape voor het beste resultaat.
Mijn recente iPhone-4 van eind 2012 houdt het ook nog steeds goed uit. Probleem wordt de oude niet meer te updaten iOS waardoor een aantal apps niet meer werken. Er zit overigens nog geen ducktape op, wel een tweede hoesje en een geplakte bescherming op het scherm. Ik vind de accu super, nog steeds ruim twee dagen.
Voor mijn werk een Samsung S-6 gehad: Wat een rotding en een waardeloze accu. Ook bloedheet tijdens het laden (en warm tijdens gebruik) .... grote rommel dus!
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » za apr 14, 2018 3:17 pm

Om een voorbeeld te noemen thomas zijn cassette bandjes hebben zonder de moderne media en techniek geen bestaansrecht.
die volg ik niet, hoe wil je een cassettebandje afspelen zonder cassettedeck/walkman? En thomas maakt ook reclame op papier en op tv. de muzikanten kiezen voor de cassette gimmick, consumenten vinden het leuk (allemaal op zoek naar een ouwe walkman die nog werkt) dat is het bestaansrecht.

niemand zegt dat ie 100% terug wil naar de seventies (meeennnn), het gaat juist om selectief moderne zaken te gebruiken waar je zelf wat aan hebt en overbodige 'modieuze' rimram links te laten liggen. Karsten beschrijft dat perfect. als collegas weer eens beginnen te zeveren over ''blijven stilstaan in de seventies'' (dikwijls gevolgd door de woorden trekschuit en wasrol) kan ik wijzen op mijn website, dit forum en een 100% elektrische auto. en ik heb ook al sinds 1989 een PC en ben zeer blij met email. maar dan moet het wel ophouden, al die zogenaamd gratis diensten zijn in feite commerciele ongecontroleerde datafuiken waar grof geld mee wordt verdiend. dat smoelboekschandaaltje is pas het begin. ik blijf hopen dat de mensen de schellen eens van de ogen vallen maar ik vrees dat de verslaving reeds te ver is doorgedrongen. men kan nog geen half uur zonder zwaaifoon.

@Movie, inderdaad dat gaan wij niet meer meemaken vrees ik :( maar het is onvermijdelijk bij het huidige tempo van energie- en materiaalverspilling. Kijk maar wat we na de jaren 60 allemaal hebben afgeleerd door voortschrijdend inzicht.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Karsten

Berichtdoor Karsten » za apr 14, 2018 3:18 pm

Voor mijn werk een Samsung S-6 gehad: Wat een rotding en een waardeloze accu. Ook bloedheet tijdens het laden (en warm tijdens gebruik) .... grote rommel dus!
En wat werd er als oplossing geboden voor dit probleem?
Betere accu?
Software update om de laadstroom te verlagen?
"Koop maar een nieuwe"?
Het lijkt me een ontwikkelfout... :think:

Karsten

Berichtdoor Karsten » za apr 14, 2018 3:38 pm

ik blijf hopen dat de mensen de schellen eens van de ogen vallen maar ik vrees dat de verslaving reeds te ver is doorgedrongen. men kan nog geen half uur zonder zwaaifoon.
Een half uur? Da's al een hele prestatie voor velen. In mijn kennissenkring hebben velen al moeite met een minuut zonder de (a)sociale media te checken. Zelfs in de theaterzaal is het voor velen onmogelijk om een paar minuten niet op dat ding te loeren. Bij sommige cabaretiers kun je dat beter niet doen. Laatst weer zo'n muts voor me die smoelboek zat te checken terwijl ze haar aaitelefoon zo laag mogelijk in haar tas hield. Helaas voor haar had ze er niet aan gedacht dat haar gezicht werd verlicht door het schermpje. Guzman zag dat vanaf het toneel en toen kwam ze even flink aan de beurt! :lol: :lol: :lol:
Daarna was ze trouwens genezen voor de rest van de voorstelling; Shocktherapie... :wink:

Terug naar “Koffiekorner”