Recht op repareerbare apparaten?

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Karsten
Berichten: 5155
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 2:07 pm
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor Karsten » vr apr 13, 2018 7:34 pm

Oei, dat wordt een gestoofd appeltje bij onze Loewie... :mrgreen:

Ik heb er wel op gelet bij de aanschaf van een aaitelefoon: Verwisselbare accu, MicroCD-kaart en geschikt voor mini-SIM (de postzegel die ook in de Nokia 3x10's past). De Samsung S3 mini is waarschijnlijk de laatste van dat merk geweest met mini-SIM; Daarna alles micro- en nano-SIM.
Nu zijn er alleen nog wat duistere "BamiPhones" met mini-SIM. De adaptertjes van nano- of micro- naar mini-SIM heb ik niet zulke goede ervaringen mee na meermaals mensen met overleden smartphone uit de brand te hebben geholpen met een StupidPhone. :wink:
On Topic:
De betreffende aaitoestellen werden eigenlijk altijd bestempeld als niet te repareren: Afgeschreven na drie jaar; Straks gaan veel mensen dat nog normaal vinden ook (tik ik op een Toshiba-XP-schootcomputer-met-originele-accu-uit-2003 :mrgreen: ).

Wellicht is het helemaal geen slecht idee om minimum eisen te stellen aan de levensduur van een apparaat: 7 jaar voor een smartphone, 10 jaar voor schootcomputer, 15 jaar voor een TV en 20 jaar voor een audiosetje? Lijken mij reële eisen... :think:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Gebruikersavatar
ChromeMaximaII
Berichten: 2115
Lid geworden op: za aug 09, 2014 9:02 pm
Locatie: Almere

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor ChromeMaximaII » vr apr 13, 2018 8:14 pm

Zijn we dan ook bereid de meerprijs voor een duurzaam product te betalen?

Gebruikersavatar
movieman
Berichten: 12445
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 10:42 pm
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor movieman » vr apr 13, 2018 8:24 pm

Ik wel. Zo deden we dat vroeger ook: lang sparen voor luxe was heel normaal. Een goede KTV kostte 2 maandsalarissen. De plasma in de woonkamer ook trouwens. Hij mag wel wat langer meegaan dan de gemiddelde wegwerp-gnusmaS vind ik... *knock on wood*

Karsten
Berichten: 5155
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 2:07 pm
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor Karsten » vr apr 13, 2018 8:45 pm

Ik ook, als ik mij kan beroepen op een bepaalde gegarandeerde levensduur wel. Gaat het apparaat korter mee krijg je naar rato geld terug; Dat vastleggen in de wet?
De garantietermijn moet een afspiegeling zijn van de vastgelegde minimale levensduur; Is dat wat? :think:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

mae
Berichten: 3675
Lid geworden op: zo nov 17, 2013 2:42 am

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor mae » vr apr 13, 2018 8:49 pm

@Karsten: dat lijkt me een goed begin. Garantie gelijkstellen aan verwachte levensduur en beschikbaarheid serviceinformatie en onderdelen bijvoorbeeld tweemaal de verwachte levensduur. De 15 en 20 jaar die je hogerop noemt lijken me in de huidige markt geen haalbare of wenselijke doelen, wel voor de beschikbaarheid van onderdelen maar niet voor de garantielevensduur.
Ik vind het een interessant artikel, maar ik vrasg me af of de doorsnee consument zit te wachten op dingen uit elkaar halen en repareren.
De directe doelgroep lijkt me het repaircafé en de onafhankelijke reparatiebedrijven, de consument is de secundaire doelgroep die ervan profiteert.

mae
Berichten: 3675
Lid geworden op: zo nov 17, 2013 2:42 am

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor mae » vr apr 13, 2018 8:55 pm

Nou ja, niet eens bij wijze van spreken; Met name bij mobiele telefoons is veel veranderd. Nokia 3310, 3330, 3410, 3510: Behuizing eraf klikken/schuiven, accu er uit, zes Torx-jes er uit en het ding valt uit elkaar in onderdelen:
Zowel bij mijn Nokia E6-00 als mijn Samsung Galaxy S3, beiden bouwjaar ergens rond 2012, gaat het nog zo. Het is dus nog niet eens zo lang geleden misgegaan.

Gebruikersavatar
movieman
Berichten: 12445
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 10:42 pm
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor movieman » vr apr 13, 2018 8:58 pm

Repaircafé's hebben niet alle know-how in huis. Voor sommige apparaten is best wel wat specialisme nodig. Maar ja het gaat om het idee en dit is sowieso goed.

Zippo en Snap-on geven levenslange garantie op hun producten, zelfs als ze onder een vrachtauto komen, krijg je gratis nieuwe! Zo heel gek zijn de Amerikanen ook weer niet hè... Western Digital geeft 5 jaar garantie op de duurdere harde schijven en zo zijn er wel meer bedrijven die staan voor kwaliteit maar toegegeven het worden er steeds minder.

esgigt
Berichten: 3711
Lid geworden op: vr feb 22, 2013 3:13 pm
Locatie: ergens in Zuid-holland

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor esgigt » vr apr 13, 2018 9:31 pm

Nu zijn er alleen nog wat duistere "BamiPhones" met mini-SIM. De adaptertjes van nano- of micro- naar mini-SIM heb ik niet zulke goede ervaringen mee na meermaals mensen met overleden smartphone uit de brand te hebben geholpen met een StupidPhone.
Heb de laatste jaren alleen maar "bamiphones"... Hoofd reden: prijs/kwaliteit. Zolang je een (niet te) beperkt bedrag uitgeeft (voor een maximale configuratie: eet kore en 64Gb) blijft de afschrijving ver achter bij de topmodellen die qua processorkracht amper 30% beter scoren, en dat merk je niet echt. Ja, micro sims.... laatste toestel kwam wel uit op een nieuwe sim bij de provider te bestellen... 2 van die micro-krengen in een miniscuul laadje. Heb dan wel dual sim 4G en 3G.

Prijs is ook dusdanig dat als het apparaat over twee jaar instort, je het zonder schuldgevoel in de vuilnisbak pleurt. (laatste deed het 4 jaar ( aanschaf ca. € 75,- ) Koop maar eens een A-merk met een dergelijke jaarlijkse afschrijving.
een Toshiba-XP-schootcomputer
Goed, he, dat XP? :mrgreen:
Zijn we dan ook bereid de meerprijs voor een duurzaam product te betalen?
Nou, op het gebied van mobieltjes waar de behoefte aan programma ROM iedere 2 a 3 jaar nog verdubbelt.... nee, niet echt.
Een goede KTV kostte 2 maandsalarissen
Een top-mobiel kost ook Fl. 2000+ in aanschaf... en een beetje middenklasser de helft. voor wat appen en surfen.
Absurde bedragen, als je het mij vraagt.
een bepaalde gegarandeerde levensduur
Helaas wordt die door de functionele levensduur achterhaald. iets met "planned obsoletance"?
Garantie gelijkstellen aan verwachte levensduur
Omdat het meer afhankelijk is van software, voldoende lange ondersteuning is dan ook een puntje ;)
De 15 en 20 jaar die je hogerop noemt lijken me in de huidige markt geen haalbare of wenselijke doelen
Kwestie van aspiraties mbt mogelijkheden tot upgraden etc.
Repaircafé's hebben niet alle know-how in huis.
Dat zal zeker zo zijn. Echter...... de know-how bij Apple.... de minst technisch geschoolde gebruiker hier op het forum weet volgens mij meer van techniek. :lol: Waarom denk jij dat Apple niet reparert maar alleen uitwisselt (en bovendien echt repareren moedwillig saboteert)?

Vergelijk dat eens met een andere branche: garagebedrijf... die gasten doen vaak ook niet meer dan een ODB2 stekkertje insteken, op een schermpje kijken, vervolgens voor €1500,- hardware uitwisselen om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het een sensortje van drie tientjes was... de rekening mag je wel betalen.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

Karsten
Berichten: 5155
Lid geworden op: ma sep 17, 2012 2:07 pm
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor Karsten » vr apr 13, 2018 10:24 pm

een bepaalde gegarandeerde levensduur
Helaas wordt die door de functionele levensduur achterhaald. iets met "planned obsoletance"?
De kern van mijn idee was juist om planned obsoletance uit te bannen door wettelijke eisen te stellen aan de levensduur van apparaten en ervoor te zorgen dat het de fabrikant geld kost als het apparaat eerder heen gaat.
Nou, op het gebied van mobieltjes waar de behoefte aan programma ROM iedere 2 a 3 jaar nog verdubbelt.... nee, niet echt.
Beetje meer ROM er in als voorschot op de toekomst of de mogelijkheid bieden om geheugen uit te breiden? :think:
Mijn neef is werkzaam in sector van de professionele software (ASML) en hij heeft nog steeds de HTC smartphone in gebruik die hij zes jaar geleden kocht; Het kan dus kennelijk wel; Ook voor een kritische gebruiker. :wink:
Vergelijk dat eens met een andere branche: garagebedrijf... die gasten doen vaak ook niet meer dan een ODB2 stekkertje insteken, op een schermpje kijken, vervolgens voor €1500,- hardware uitwisselen om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het een sensortje van drie tientjes was... de rekening mag je wel betalen.
:shock: Als men bij mijn Renault-dealer zo zou werken dan was ik er al veertien jaar weg. :roll:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Gebruikersavatar
ChromeMaximaII
Berichten: 2115
Lid geworden op: za aug 09, 2014 9:02 pm
Locatie: Almere

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor ChromeMaximaII » vr apr 13, 2018 10:44 pm

De kern van mijn idee was juist om planned obsoletance uit te bannen door wettelijke eisen te stellen aan de levensduur van apparaten en ervoor te zorgen dat het de fabrikant geld kost als het apparaat eerder heen gaat.
Goed om dat verschil te benadrukken, iets wat technologisch achterhaald is geraakt en daarmee de praktische inzetbaarheid beïnvloedt is wat anders.

Tegenover het recht op repareerbaarheid zie ik helaas veel meer de behoefte aan het recht op wegwerpbaarheid. Kijk maar hoe de meest goedkope meuk via de bekende discounters en Aziatische webshops worden gekocht, trotst wordt getoond (ook hier) voor hoe wèèhnúgg is gescoord en als het dan toch kapot is zonder enig schuldgevoel kan worden weggegooid. :snooty:

Gebruikersavatar
J.S.
Berichten: 182
Lid geworden op: wo dec 21, 2016 9:03 pm
Locatie: Rand ijsselmeer en waddenzee

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor J.S. » vr apr 13, 2018 10:55 pm

De kern van mijn idee was juist om planned obsoletance uit te bannen door wettelijke eisen te stellen aan de levensduur van apparaten en ervoor te zorgen dat het de fabrikant geld kost als het apparaat eerder heen gaat.
Goed om dat verschil te benadrukken, iets wat technologisch achterhaald is geraakt en daarmee de praktische inzetbaarheid beïnvloedt is wat anders.

Tegenover het recht op repareerbaarheid zie ik helaas veel meer de behoefte aan het recht op wegwerpbaarheid. Kijk maar hoe de meest goedkope meuk via de bekende discounters en Aziatische webshops worden gekocht, trotst wordt getoond (ook hier) voor hoe wèèhnúgg is gescoord en als het dan toch kapot is zonder enig schuldgevoel kan worden weggegooid. :snooty:
:clap: En zo ist ook nog eens een keer !! :think:
:arrow: Helemaal mee eens. :whistle:
> Ook die oude wijze uil, was ooit eens een uilskuiken ;)

Gebruikersavatar
sjonny
Berichten: 1198
Lid geworden op: do dec 29, 2011 10:45 pm

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor sjonny » vr apr 13, 2018 11:44 pm

Tja garantie..... Levensduur, economisch, technisch???.
Hier in Nederland is de verkopende partij het aanspreekpunt bij problemen. (conformiteits begrip).
Mensen die apparaten repareren kunnen daarna ook het haasje zijn als het niet volgens specificaties van de fabrikant gebeurt. Dan wordt de reperateur gezien als de producent van het product. Mocht er schade door ontstaan zijn is hij/zij er aansprakelijk voor.
Ik heb/zit zelf al meer als 30 jaar in 't witgoed gebeuren en er is alleen maar rommel bij gekomen en alles is goedkoper geworden.
Ik zou het ook wel beter willen zien maar de consument heeft 't er niet voor over (enkelingen daar gelaten).
Koop jij een koffiezetter van €189.00 of trek je er 1 bij de blokker of online van €30.00 uit 't rek? Allebei 2 j garantie
Repareren kan bij allebij maar loont 't de moeite?
Heb t nog niet over de kosten.
We beginnen nu in te zien dat goedkoop wel eens duur kan zijn.
Je ziet 't overal opduiken "ik heb recht op....." zelfs de discussies op mp over de spullen die 2de hands zijn.
Tot hoever kun je dan gaan of mag je verwachten.
Kijk maar naar Thomas de occasions die hij verkoopt daar mag je natuurlijk iets van verwachten maar als 't puntje bij paaltje komt dan trekt ie aan 't kortste eind denk ik. En ik hoop natuurlijk dat 't 'm nooit overkomt maar je zult maar zo'n azijnzeiker erbij hebben.
Pfff soms.......

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?

snameroc
Berichten: 3487
Lid geworden op: za mei 01, 2010 12:45 pm

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor snameroc » za apr 14, 2018 8:01 am

Wie nu met een computer van 15 jaar oud werkt doet dat hooguit uit principe en dat mag natuurlijk. Maar ik zie het als een rem op je eigen ontwikkeling en comfort. Aan de ene kant zeiken we over privicie en aan de andere kant moet het 10 jaar meegaan. Een samsung van 2 jaar oud is al niet meer te updaten voor een leek dat is bij de iets duurdere iphone beter.

Heb je wel eens uitgerekend hoe goedkoop een smartphone per uur gebruik is?

Het is een keuze van de consument.

Zoals hierboven gezegt we willen dat een wasmachine 10 jaar mee gaat voor minder dan 500 euro. Ieder weldenkent mens weet dat dat niet kan. Er zijn ook mensen die voor 10 euro een soldeerbout kopen en dat zijn meestal mensen met enige technische kennis. Wat moet je anders met zo een ding?
Hebben we het nog maar niet over de revolutie 5.1 setjes met boxen en dvd speler voor 200 euro. Welke idioot kan denken dat dat wat is?

Over welk recht hebben we het hier?

Recht op rieel inzicht van de kopende partij?

Gebruikersavatar
ChromeMaximaII
Berichten: 2115
Lid geworden op: za aug 09, 2014 9:02 pm
Locatie: Almere

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor ChromeMaximaII » za apr 14, 2018 8:32 am

:text-+1: :text-goodpost:

Gebruikersavatar
movieman
Berichten: 12445
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 10:42 pm
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor movieman » za apr 14, 2018 10:29 am

Ik vind jouw verhaal nogal kort door de bocht maar ik ken je al langer dan vandaag dus het is je vergeven. Ik ben geen gemiddelde consument die zomaar alles accepteert en gelooft en achter de massa aanholt, ik heb ook geen smoelboek en co. Noem me ouderwets... Ik vind een e-mailaccount al modern zat. Ja ik heb een mobieltje waar ik mee kan telefoneren, daar waren die dingen ooit voor bedacht, toch... De SIM-kaart heeft een standaard formaat (zo'n uitklikbare chip uit een prepaidkaart) en de accu is makkelijk vervangbaar, klepje openschuiven en klaar. Drie weken standby, wie doet me dit na? Ik koop heel bewust en denk goed na over een aanschaf. Helaas is het vaak zo dat zelfs peperdure spullen snel stuk gaan en niet meer zijn te repareren omdat er geen onderdelen worden geleverd, hier stoor ik me aan. Dat een CD-speler van een tientje het 2 jaar doet, vind ik een wonder maar diezelfde Chinese OEM-loopwerkjes kom je ook in zogenaamde high-end apparaten tegen en dat vind ik niet kunnen. Ik ben bij heel veel merken flink op de koffie gekomen en heb dus ook een hele lijst met zwarte schapen voor mezelf gemaakt. Tja, zoals gezegd, de gemiddelde consument zal het een rotzorg zijn...


Terug naar “Koffiekorner”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten