parallele wereld

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

mae

16 dec 2017, 15:29

Er zijn inderdaad wat problemen geweest met de nieuwe website die gisteren online verscheen. Daarom is de oude site weer terug gezet en dus ook het forum. We gaan helaas een paar dagen terug in de tijd nu, maar het kon helaas niet anders.
Dus ook het forum? Hoezo dus? Zelfde opmerking over 'het kon niet anders'.
Ik krijg een beetje gekriebels van dit gepruts, je mag toch hopen dat de partij die je in de arm hebt genomen enige korting gaat verlenen. Migreren is geen live-operatie. Dwz. je zet de boel op slot, je installeert en test de nieuwe omgeving, pakt de data en je zet deze in de nieuwe omgeving, waarna je de boel op slot laat en gaat testen. Daarbij laat je zoveel mogelijk de onderdelen (site en forum bijvoorbeeld) van elkaar gescheiden. Dat even in Jip en Janneketaal. De webdevelopers kunnen die procedure beter uitleggen zoals zij hem in principe hadden moeten toepassen (of ze stamelen wat of ze zeggen dat het niet zo moet - dan weet je ook genoeg).

Verder niet negatief bedoeld naar jou, het kan best dat je zelf de indruk hebt dat dit normaal is, maar ik kan je verzekeren dat dit niet zo is. Zie het dus als aanmoediging om de commerciële partij achter de broek te zitten.

De forumdeelnemers schrijven hier toch ook niet voor piet snot en het is allemaal zo makkelijk te voorkomen...

P.S. Aan de mensen die al blij zijn dat de foto's dit keer behouden zijn... Bij een migratie zoals deze was dat risico waarschijnlijk ook maar heel klein, ze zullen alleen weg zijn geweest omdat de linkjes niet meer klopten. Al vermoed ik dat foto's die geplaatst zijn tussen het backuppen en terugzetten wel in de bittenbak zijn beland. Maar wie weet. Als er van de tussenliggende situatie ook een backup is mag de dienstverlener de forumberichten en foto's lekker met de hand stuk voor stuk terugplaatsen :dance:
Laatst gewijzigd door mae op 17 dec 2017, 16:15, 4 keer totaal gewijzigd.
mae

16 dec 2017, 15:39

Het moet toch niet heel moeilijk zijn om de diverse links om te scripten naar de nieuwe situatie.

Proefdraaien met een kopie van de forum-database en storage onder het 'nieuwe' forum, als test site. Snappen en testen wat er allemaal om gescript moet (relatieve links denk ik vooral) en middels dat 'recept' met een uurtje downtime het spul fatsoenlijk over takelen. Dan missen er ook geen berichten of PB's.

Moet je wel de forum database snappen en een beetje los zijn in SQL, maar als het een profi web bouwer is dan komt dat wel goed. Oh, wacht, we zagen het al een keer mis gaan ... hmm ...
Da's ook mijn insteek. Nou was er de vorige keer juist géén profi-webbouwer bij betrokken en er waren ook geen backups. Thomas zelf heeft dus prima bijgeleerd neem ik aan, alleen zal hij nu nog even zijn webbouwer moeten aanspreken. Ik denk dat een mooie straf is dat die met de hand alle diffs gaat aanbrengen, maar een forse korting (let op: géén korting op toekomstige diensten accepteren want je weet nog niet of je er wel zaken mee blijft doen) klinkt realistischer.
David
Contacteer:

16 dec 2017, 16:59

Sterker nog, Thomas had het denk beter onder controle..... ging ook wel eens wat mis, maar kwam dan ook weer goed.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
mae

17 dec 2017, 02:40

Ik doelde op het FTP-ongelukje met de foto's, van andere problemen weet ik zo gauw niet, maar dat zijn gedane zaken.

Net paste ik het CD100 topic aan, en realiseerde ik me dat ik geen simpele manier heb om na een eventuele nieuwe f***-up te zien of de lijst nog compleet is behalve dan om hem met de hand tegen mijn eigen masterfile te controleren.

Ik pas dus vanaf nu niets meer aan aan de lijsten in de serienummertopics, maar noteer de eventuele nieuwe aanwinsten tijdelijk alleen in m'n eigen masterfile op een manier waardoor ik weet dat ik ze nog op het forum moet plaatsen.

Ik ga nog even slapen over een duurzame oplossing, in overleg afwachten tot de storm overgewaaid is en er enige mate van garantie is dat er niet meer geknoeid wordt met de database lijkt me het best maar als de nood aan de man komt zijn er vast nog wel wat alternatieven, zowel aan de publicatiekant als in het robuuster maken van mijn eigen notatiemethode zodat ik makkelijker kan zien wat er ontbreekt.
snameroc

17 dec 2017, 09:45

Ik denk dat jullie er veel te diep op in gaan thomas is aan niemand uitleg verschuldigd. Het is een gunst dat je het mag gebruiken en vind al die kritiek op zijn minst ongepast.

Johan
PeterG

17 dec 2017, 10:00

Helemaal eens. Het zal wel een teken van betrokkenheid zijn, maar de verhoudingen zijn wel een beetje zoek in die reacties.
Hoewie Loewie
Contacteer:

17 dec 2017, 10:41

Hier ben ik het ook mee eens. Ik vertrouw er op dat Thomas zijn best doet en het beste met zijn site en het forum voor heeft. We mogen blij zijn dat we van de gratis service gebruik mogen maken.
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Bapakpinter
Contacteer:

17 dec 2017, 14:30

Ik zou best bereid zijn om jaarlijks een kleine bijdrage over te maken naar Thomas.
Voor bijvoorbeeld extra opslag ruimte en/of een back-up systeem.
Van WD of een Synology Network Attached Storage (NAS) for home and business.
Kost je een Raid system en een paar HD's.
Een paar TB erbij en je hoeft nooit meer een afbeelding na enige poos te verwijderen.
ruud
Lowie, zijn er in de buurt van Arcen nog leuke KL winkels of heb jij alles al weggehaald :think:
22RH541, GA212, B5X84A, N2214, N4418, AR9199, RS9197, AG2100, VR620, CD439, CD1006, B5X04A, PM2151, PM2154, L4X05T, L4X95T, EL3585, EK3227, N6312, N6306 en nog wat :think:
http://www.jendela.nl
mae

17 dec 2017, 15:40

Ik denk dat jullie er veel te diep op in gaan thomas is aan niemand uitleg verschuldigd. Het is een gunst dat je het mag gebruiken en vind al die kritiek op zijn minst ongepast.

Johan
Die opmerking snap ik niet, maar ik wil wel de reden dat ik OPBOUWENDE kritiek geef toelichten voor zover ik dat niet gedaan heb.

Los van de rest, is het ook een beetje beroepstrots dat je er als ICT'er iets van zegt als er wat misgaat. Zou jij er niets van zeggen als je een apparaat met rare mankementen op de werkbank kreeg? Daarmee zeg ik niet dat ik nooit fouten maak, maar wel dat je ze in een serieus technisch beroep ALTIJD moet benoemen en uitpluizen, juist om ze de volgende keer te voorkomen.

Verder eerste kun je niet stellen dat een forum alleen een gunst van de beheerder is, immers is de content van degenen die het schreven. Logisch dus dat die betrokken zijn. Als er door volkomen vermijdbare fouten, dingen verdwijnen waar ik werk of zelfs veel werk aan heb gehad of als ik me wil bezinnen op het voorkomen daarvan (zie mijn afwegingen over hoe serienummertopics voort te zetten, never mind oorspronkelijk werk of het voor de archieven linken naar topics) dan lijkt me dat volstrekt gerechtvaardigde betrokkenheid. Ook mag je namens anderen betrokkenheid voelen, met een beetje empathie is niets mis. Ik heb ook empathie naar Thomas, zie mijn diverse tips over wat hij zou kunnen ondernemen en hoe hij eventueel zijn geld aan de commerciële partij zou kunnen besteden (ik heb hier of in een verdwenen topic bijvoorbeeld opgemerkt dat ik denk dat hij het geld beter in de zaak kan steken dan in het ook meenemen van het forum in de nieuwe huisstijl - niet persé met de cynische opmerking dat er niks stukgaat als je er niks aan doet (even die uitleg voor zijn) maar vooral met het idee dat een bedrijf opbouwen zijn prioriteiten zal hebben qua geld).

Een andere reden om het aan te kaarten is GEEN kritiek op Thomas, maar de hint naar hem dat het bedrijf waar hij betaald mee in zee is gegaan kennelijk fouten maakt. Het is als klant altijd goed om te weten dat iets niet zo hoort te gaan of dat het geen normaal risico is, want dan kun je dat bij dat bedrijf aankaarten.

Let wel, als het om fouten door overmacht zou gaan zou ik een heel andere toon gebruiken. Ook als Thomas de fouten onbegeleid had gemaakt (zoals wat ik richting David aanhaal bij "gedane zaken") is mijn toon heel anders, al moet ik eerlijk toegeven dat ik wel vind dat hij een stuk beter zou mogen communiceren, maar dat is sowieso al een vak apart bij de meeste mensen wel. Desondanks benadruk ik nogmaals dat het dus geen kritiek op de persoon is, en ook niet op het faciliteren van het forum. Bij dat laatste denk ik wel dat veel van ons zich zouden herkennen in een uitspraak als "als je het doet doe het dan zo goed mogelijk binnen de beschikbare middelen", een filosofie die we bij reparaties en zelfbouw toch ook vaak aanhangen.
mae

17 dec 2017, 16:04

Ik zou best bereid zijn om jaarlijks een kleine bijdrage over te maken naar Thomas.
Voor bijvoorbeeld extra opslag ruimte en/of een back-up systeem.
Van WD of een Synology Network Attached Storage (NAS) for home and business.
Kost je een Raid system en een paar HD's.
Een paar TB erbij en je hoeft nooit meer een afbeelding na enige poos te verwijderen.
Voor snameroc is dit een mooi voorbeeld van communicatie, diverse mensen hebben al vanaf dat het speelt met foto's allerlei oplossingen aangedragen. Ik heb geloof ik zelfs wel eens een mail of PM geschreven zijdelings gerelateerd. Thomas gaat, nogmaals een constatering geen stevig waarde-oordeel, er nooit op in. Ik snap volkomen hoe druk een mens met andere dingen kan zijn (zoals het opbouwen van een bedrijf) en laat zelf ook geregeld dingen liggen vanwege drukte, maar meebetalen aan het forum betekent dan ook weer dat hij meer tijd=geld in zijn bedrijf kan steken dat niet naar het forum hoeft. Misschien kan een van de politiepetten de kas wel beheren zodat dat ook geen tijd kost.

Overigens: met mensen praten is beter dan over mensen praten, zelfs als het gaat om gerespecteerde publieke figuren. Als niemand Thomas attent heeft gemaakt op de ontwikkeling van dit topic zal ik er ook nog wel een PM aan wagen.
Laatst gewijzigd door mae op 17 dec 2017, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
mae

17 dec 2017, 16:09

Helemaal eens. Het zal wel een teken van betrokkenheid zijn, maar de verhoudingen zijn wel een beetje zoek in die reacties.
Ik probeer de verhoudingen aan te geven door het te hebben over simpel vermijdbare fouten (2 keer achterelkaar dezelfde fout zelfs bedenk ik me achteraf) juist omdat ik volkomen kan begrijpen dat niet iedereen dat zo ziet (any technology sufficiently advanced, is indistinguishable from magic to the user). Het verschilt aan de andere kant van het verhaal natuurlijk ook door hoe je het forum gebruikt. Als je zo nu en dan eens komt kletsen is het geen probleem als er een keer wat verdwijnt. Als je serieus schrijft, tips plaatst, tips gebruikt, documenteert en ook naar forumtopics verwijst in je eigen archief, dan is het al een stukje vervelender. Ziedaar: verhoudingen.
Laatst gewijzigd door mae op 18 dec 2017, 12:40, 3 keer totaal gewijzigd.
mae

17 dec 2017, 16:12

Hier ben ik het ook mee eens. Ik vertrouw er op dat Thomas zijn best doet en het beste met zijn site en het forum voor heeft. We mogen blij zijn dat we van de gratis service gebruik mogen maken.
Ik vertrouw er zoals aangegeven ook op dat Thomas zijn best doet. Voor argumenten over gratis service, zie boven. Sorry dat ik het even wat kort zeg, ik moet nu voort gaan maken, zit al iets te lang te typen omdat er kennelijk veel misverstanden zijn ontstaan.
Remi

17 dec 2017, 17:10

Nou dat lijkt mij een prima uitleg zo en Thomas zal nu wel weten dat er een aantal mensen zijn die meer dan gemiddeld verstand van zaken hebben waar hij mogelijk gebruik van kan maken als hij dat wenselijk vind. :handgestures-thumbupleft:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Will
Contacteer:

17 dec 2017, 17:19

Het is wel zuur dat Thomas het beheer over geeft aan een professioneel bedrijfje en het dan mis gaat. Over oorzaak kan ik niks zeggen al komt al hetgeen de laatste dagen gebeurd is niet heel professioneel over. Enfin, daar is al genoeg over gezegd.

Gelukkig is dit keer de backup of zo teruggezet, in elk geval zijn we gewoon een paar dagen kwijt. Enkele jaren geleden is er ook wat mis gegaan en daarbij is veel meer verloren gegaan van de foto's.

Aan de andere kant, wat is er dit keer werkelijk verloren gegaan? Het forum is de laatste tijd bijna net twitter waar elke scheet een diarree van reacties oplevert. Ieder z'n plezier hoor, maar aan mij niet besteed.

De bijdragen met veel informatie verzuipen zo wel in de tweets...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Hoewie Loewie
Contacteer:

17 dec 2017, 20:34

Lowie, zijn er in de buurt van Arcen nog leuke KL winkels of heb jij alles al weggehaald :think:
Ik zou het niet weten Ruud. Ik woon niet in de buurt van Arcen..............
Zou dat wel zo zijn, dan zou je je de moeite kunnen besparen :mrgreen:
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Plaats reactie