Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

M. Miller
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Berichtdoor M. Miller » di mei 15, 2018 10:45 pm

Wow zelf motormanagement bouwen en programmeren :pray: :bow-yellow:
In het SAAB genre zijn er mannen die iets vergelijkbaars doen, vooral de T5 trionic blokken lenen zich uitstekend voor chiptuning. Ik zit notabene in de ICT maar dat heb ik nooit aangedurfd....alhoewel.
Mijn voormalige dailydriver, een 96-er 9000 lpt, heb ik met het swappen van een ECU uit een 9000 Aero 2.0L (speciale versie voor de Italiaanse markt vanwege hun rare fiscale stelsel) en het inbouwen van een 3weg klep tot een heerlijk smeuïge toerenmachine omgebouwd. Het was weliswaar niet dè stoplichtsprintjestrekker (daarvoor toch net iets te veel turbolag) maar optrekken vanaf 80km/h naar de 140km/h was een genot. Die zenuwachtige kop in zo'n managersaudi als ie in zijn binnenspiegel nog steeds die ouwelullenbak zag zitten en die maar niet weg te rijden was: priceless. Het kostte me uiteindelijk wel de koppeling (die was al op leeftijd maar het extra koppel heeft niet geholpen) maar dat had ik er graag voor over. Nu ben ik natuurlijk een verantwoorde vader met een gezapige rijstijl (al 4 jaar/140k km geen enkele bekeuring meer) :naughty:

Dat van die cilinderuitschakeling wist ik inderdaad niet maar de huidige trend van met turbo's een relatief klein blok meer vermogen en koppel geven is een volledig van SAAB gejatte filosofie :mrgreen: Dat ze gewoon destijds nog geen 6 cilinder hadden (het omega blok kwam pas later) vertellen we er maar even niet bij :shifty: Het is wel precies andersom qua bak motor combi, de handbakken kunnen wel wat hebben (de snelste 9000 Aero was er alleen handgeschakeld) maar juist de automaatbak was een iets te slap gedimensioneerd ding dat zo uit het rek van ZF is getrokken. In mijn 9000T16 met automaat is het vermogen zelfs nog wat teruggeschroefd naar 160 pk maar die rijd ik ook echt niet als scheurijzer, dat is een heerlijke wagen voor de ritjes op de secundaire wegen met de zon op je bol.

Om het topic nog een beetje in de electronica hoek te houden, in de handgeschakelde 9000 had ik zo'n MCC Philips autoradio ingebouwd, wat voelde dat luxe samen met de elektrische antenne. Werkt in principe ook beter dan EON. Met BNR aan heb ik nogal eens last van het net te ver buiten het bereik komen van de zender zonder dat de alternatieve frequentie gevonden wordt. MCC kiest gewoon uit je geprogrammeerde zenderfrequenties die met het sterkste signaal, tunnels en hoge bebouwing brachten het systeem ook niet van de wijs. Wederom een staaltje Eindhovens vernuft!
Ha kijk, een man met smaak. Ik mis mijn '96 9000CS 2.0LPT af en toe nog wel, maar m'n huidige dagelijkse vervoer is een 2004 9-5 Turbo Aero automaat met 250pk op LPG en dat rijdt echt prachtig.. Het is een hele soepele, comfortabele slee waarmee het heerlijk relaxed cruisen is, maar als je dan een keer zin krijgt en je vloert het gas dan weet dat ding er echt ongenadig hard vandoor te gaan, ongeacht de snelheid die je rijdt.. En de kilometers zijn redelijk goedkoop. Hij loopt ongeveer 1 op 8 en dat is met 65 cent per liter heel prettig tanken.

Ik heb er bij die 9000 wel eens aan zitten te denken om er een FPT van te maken, maar het is er nooit van gekomen. Toen de koppakking het begaf heb ik 'm verkocht via het Saabforum. Bij die 9-5 heb ik geen gebrek aan vermogen :)

elwin
Contacteer:

Berichtdoor elwin » wo mei 16, 2018 10:42 am

Hee hier tipo4! :)

Heb nog een 9-5 als daily driver overwogen als opvolger van de destijds voor de 2e keer met kapotte koppakking gesneuvelde 9000 maar mijn werkgever stond erop dat het diesel zou moeten worden. Uiteindelijk maar gezwicht voor een suf leasehok maar de 87-er 9000T16 die er nu bij is als pretauto maakt een hele hoop goed, zij het dat ik het met deze dame bewust wat bedaagder aan doe, ze zijn inmiddels aardig zeldzaam aan het raken.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » wo mei 16, 2018 5:46 pm

ik mis tegenwoordig vaker dan me lief is het simplisme van die tijd en nog meer die gebutste Taunus, het was met al zijn fouten gewoon een lekker nuchter basisvoertuig dat deed wat het moest doen, niet meer en niet minder.
kijk en daar zit dus de lol van het hobbyen met klassiekers in. als je echt lef hebt -en lak aan de buren/collegas/familie/douane- kan je er zelfs nu nog gewoon normaal dagelijks mee rijden. Nooit meer naar de Bovagfuik behalve voor de apekool. Bak gereedschap achterin en altijd thuiskomen.
ik vrees echter dat de huidige overgemotoriseerde allesbeterdandebestuurderwetende luxecocoons verslavend zijn :( wie het eenmaal gewend is stapt nooit meer vrijwillg in een basic rij-ijzer. Tenzij... de materiaal en energieschaarste ze gaan dwingen. i just cant wait 8)

Dus Taunuslovers, koop gewoon zon ding en have fun! Duur kan het nooit zijn.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » wo mei 16, 2018 5:50 pm

De vraag is: Hoe veilig is zo'n old timer? Met een flinke crash is het goed mis. Dus met veel km toch maar een moderne auto .... :? Dus niet terug naar mijn 2CV4 waar je zelf de kreukelzone bent. :mrgreen:
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

onmogelijkhier

Berichtdoor onmogelijkhier » wo mei 16, 2018 6:07 pm

De vraag is: Hoe veilig is zo'n old timer? Met een flinke crash is het goed mis. Dus met veel km toch maar een moderne auto .... :? Dus niet terug naar mijn 2CV4 waar je zelf de kreukelzone bent. :mrgreen:
Is geen motor hoor zo'n 2cv.
Ik heb een keer een alfa achterop een Diane gehad, ik stond stil en hij reed 130.
Tuurlijk was er schade maar iedereen is gezond uit de Diane gekomen.
22GA105 - 22GA406 - VR550/02 - DVD-723 - N2218 - N2511
22RH532 - 22RH541 - 22RH544 - 22RH550 - 22RH580 - 22RH690
22GH925 - 22RB212 - B2X71U02 - DCC300
Revision/One 2014 - Revision/One 2015 - 22RH541mK2

M. Miller
Contacteer:

Berichtdoor M. Miller » wo mei 16, 2018 8:26 pm

ik mis tegenwoordig vaker dan me lief is het simplisme van die tijd en nog meer die gebutste Taunus, het was met al zijn fouten gewoon een lekker nuchter basisvoertuig dat deed wat het moest doen, niet meer en niet minder.
kijk en daar zit dus de lol van het hobbyen met klassiekers in. als je echt lef hebt -en lak aan de buren/collegas/familie/douane- kan je er zelfs nu nog gewoon normaal dagelijks mee rijden. Nooit meer naar de Bovagfuik behalve voor de apekool. Bak gereedschap achterin en altijd thuiskomen.
ik vrees echter dat de huidige overgemotoriseerde allesbeterdandebestuurderwetende luxecocoons verslavend zijn :( wie het eenmaal gewend is stapt nooit meer vrijwillg in een basic rij-ijzer. Tenzij... de materiaal en energieschaarste ze gaan dwingen. i just cant wait 8)

Dus Taunuslovers, koop gewoon zon ding en have fun! Duur kan het nooit zijn.
Tsja, voor gewoon woon-werkverkeer, met name hier in de Randstad, is zo'n overgemotoriseerde luxecocon erg prettig, en het rijdt een stuk relaxter. Als ik in de ochtendspits op een druk knooppunt een paar banen moet opschuiven hoef ik me nooit af te vragen of dat wel gaat lukken, het gaat gewoon want gaatjes kun je opzoeken in plaats van hopen dat er eentje is op de plek waar je dan rijdt. Ook doe ik vrij regelmatig lange stukken en dan is een grote lederen verwarmde of gekoelde fauteuil prettiger dan een doorgezakte ouwe tuinstoel uit de jaren '70 :)

Voor de rest zou ik prima met een simpel stuk blik kunnen leven. Ik heb nog steeds spijt van de verkoop van m'n Renault Express hoor :)

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » wo mei 16, 2018 8:29 pm

Is geen motor hoor zo'n 2cv.
is inderdaad relatief. een ouwe kever is veel gevaarlijker met die spies stuurkolom op je gericht en de tank voor je knieen.
een eend(achtige) staat op een solide chassis dat voor je voeten omlaagknikt bij een crash. ook het uiterst geringe gewicht is een voordeel gebleken bij zijwaartse aanrijdingen, is een filmpje van dat een dyaantje gewoon opzij wordt gedrukt en niet inkreukelt. en ik ken een verhaal van een EEECer die met een 18pktje (eend van voor 1970) vol van achter werd geramd door een raketleasemalloot die plankgas zonder kijken de snelweg opknalde. Uiteraard eend op de kant en 100 meter over het asfalt schurend, alles op straat maar geen(!) ernstig gewonden. zelfs niet de koter achterin het zitje.

men stelt wel eens als reactie op die ''een grote kreukelzone'' standaardkreet dat als iedereen lichte niet overmatig snelle autootjes reed er minder noodzaak zou zijn voor al die ingebouwde vangrails. maarja die SUVs 4x4s en andere overweight onzinstatusmonsters maken het noodzakelijk. het is een soort wapenwedloop.

rij voorzichtig :)

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » wo mei 16, 2018 8:59 pm

En het is geworden een ....

Tesla model X, P 100 D. Levertijd: ca. 2 1/2 jaar ... :shock: En jullie gaan daar dus allemaal aan meebetalen. :mrgreen:
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

mae

Berichtdoor mae » wo mei 16, 2018 9:05 pm

En het is geworden een ....

Tesla model X, P 100 D. Levertijd: ca. 2 1/2 jaar ... :shock: En jullie gaan daar dus allemaal aan meebetalen. :mrgreen:
Je weet dat je na het overhandigen van een relatief hoge aankoopsom alsnog geen eigenaar bent van zo'n Apple-DRM mobiel? Verder mooie dingen, daar niet van.

Maarreh... Jij moest toch op 1 tank naar Oekraine kunnen?

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » wo mei 16, 2018 9:13 pm

Nu niet en voorlopig nooit niet. Mijn nieuwe auto's hebben nog nooit de Eur. 30.000 gepasseerd en dat gaat ook niet gebeuren. En inderdaad ik moet natuurlijk wel Oekraine kunnen bereiken. 8-)

Karsten

Berichtdoor Karsten » wo mei 16, 2018 10:20 pm

Maarreh... Jij moest toch op 1 tank naar Oekraine kunnen?
Trekhaak laten plaatsen zodat je er een aanhanger achter kunt hangen met een Diesel-aggregaat er op? :mrgreen:

Mijn eerste liefde op autogebied was een nieuwe Twingo Air in 2000. Via mijn moeder is 'ie bij mijn vriendin terecht gekomen en tot de dag van vandaag in gebruik. Bij aankoop heb ik de rails van de voorstoel 10cm naar achter laten plaatsen en zo pas ik met mijn 2.11m gewoon prima achter het stuur. Als de stoplichten boven de weg hangen kijk ik gewoon door het "elektrisch panoramadak"; Hoef ik niet onder de dakrand door te loeren. :wink:
De grootste lol had ik als ik het Mini Ruimte Wondertje ergens parkeerde en mensen verbaasd zag kijken dat er zo'n grote kerel uit kwam! :lol: :mrgreen:
Aan status hecht ik niet zoveel maar wél aan goed geluid: Twee zelfgebouwde subwooftjes in de koffert met een plankje er tussen waar de booster onder zat; Mijn "damesautootje" kon het diepste grommen van alle auto's op de parkeerplaats! :dance:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » vr mei 18, 2018 8:21 pm

Krijg je zo'n milieuvervuiler überhaupt nog APK-gekeurd
He Movie: hedenmorgen 9.00u afgemeld bij de RDtW, oke zonder opmerkingen 8)

movieman

Berichtdoor movieman » vr mei 18, 2018 9:06 pm

Hè verdorie nu mag ik je een jaar lang niet pesten. :lol:

Karsten

Berichtdoor Karsten » za mei 19, 2018 11:23 am

:lol: :mrgreen:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » za mei 19, 2018 4:17 pm

TWEE jaar lang :D

heden het hoogste punt bereikt van de grom-wa.
Bijlagen
gromwa_low.jpg
gromwa_low.jpg (27.57 KiB) 384 keer bekeken
gromwa_high.jpg
gromwa_high.jpg (33.37 KiB) 384 keer bekeken

Terug naar “Koffiekorner”